TARTALOM

 

Előszó (letölthető itt)


Első fejezet
1. ELMÉLETEK, MODELLEK

Bevezető (letölthető itt)

1.1. Klasszikus megközelítések - eltérő nézőpontból
Paul F.Lazarsfeld,P.- Robert K. Merton: Tömegkommunikáció, közízlés és szervezett cselekvés
Melvin F. DeFleur: Társadalom és tömegsajtó
Harold D. Lasswell: A kommunikáció szerkezete és funkciója a társadalomban
Everett M. Rogers.- D. Lawrence Kincaid: A kommunikáció konvergencia-modellje

1.2. Média - a tapasztalati és a tapasztalatokon túli világ
Walter Lippmann. A külvilág az elménkben
Niklas Luhmann: A tömegmédia valósága.
Pierre Bourdieu: Az újságírás hatalma
Luc Boltanski: Mennyire valóságos a cselekvés?

1.3. A kommunikáció kulturális megközelítései
Stuart Hall: Kódolás és dekódolás
Jean Baudrillard: A jelentés összeomlása a médiában
Ulrich Saxer: A posztmodern mítosza - kommunikációtudományi megfontolások
Jeffrey Alexander: A tömegmédia rendszerszemléletű, történelmi és összehasonlító nézőpontból


Második fejezet
2. IRÁNYZATOK A TÖMEGKOMMUNIKÁCIÓ HATÁSAIRÓL

Bevezető (letölthető itt)

2.1. A kultivációs elemzés
George Gerbner: Kulturális mutatók
Michael Morgan - James Shanahan: A kultivációkutatás két évtizede: értékelés és metaanalízis


2.2. Használat és szükségletkielégítés
Elihu Katz - Jay Blumler - Michael Gurevitch: A tömegkommunikáció használata az egyének által
Philip Ross Courtney Elliott: A "használat és gratifikáció" kutatás bírálata és szociológiai alternatívája
Karl Erik Rosengren - Sven Windahl: Társadalmi osztály és médiahasználat

2.3. Napirendkijelölés, tematizáció
Maxwell McCombs - Donald Shaw: A tömegmédia témakijelölő funkciója
Edward T. Funkhouser: A hatvanas évek sajtótémái. A közvélemény dinamikájának kutatása
Everett M. Rogers - William B. Hart - James W. Dearing: A napirendkijelelölés kutatásának paradigmatikus története
Arnold Hunt: A "morális pánik" és morális nyelv a médiában

2.4. Tömegkommunikáció és tudásbeli egyenlőtlenségek
Philip J. Tichenor - George A. Donohue - Clarice N. Olien: A tömegmédia áramlása és a tudás növekedésének különbségei
Kasisomayajula Viswanath - John R. Finnegan Jr.: A tudásszakadék hipotézise. Huszonöt évvel később


Harmadik fejezet
3. HÍREK,ESEMÉNYEK, RÉMHÍREK

Bevezető (letölthető itt)

3.1. Hírérték, szelekció, objektivitás
Herbert Gans: Objektivitás, ideológia, eseményszelekció
Johan Galtung - Mari H. Ruge: A hírek strukturálása és szelektálása
Hans Matthias Kepplinger: A kommunikációtudományi jelenségfogalom

3.2. A hírek társadalmi és politikai konstruálása
Harvey Molotch - Marylin Lester: A hír mint célirányos viselkedés
Gaye Tuchman: Mítosz és tudatipar
Murray Edelman: A politikai hírek kétértelműségei
Shanto Iyengar: Hírbeállítás és hatás

3.3. Események és médiaesemények
Kurt Lang - Gladys E. Lang: A televízió egy sajátos szemszöge és hatása: egy kísérleti vizsgálat
James Halloran: A tüntetés mint hírek
Shanto Iyengar - Adam F. Simon: Az Öböl-válságról szóló hírek és a közvélemény
John R. Zaller: Monica Lewinsky és az amerikai közvélemény mozgatórugói

3.4. Rémhírek, kommunikációs pánikok
Gordon W. Allport - Leo J. Postman: A rémhír alappszichológiája
Hadley Cantril: Támadás a Marsról
Karl Erik Rosengren - Peter Arvidsson- Dahn Sturesson: A barsabaeck-i pánik
Franz Dröge: Jelentéshivatalok és jelentéseik


Negyedik fejezet
4. NYILVÁNOSSÁG, KÖZVÉLEMÉNY

Bevezető (letölthető itt)

4.1. A nyilvánosság fogalma
Jürgen Habermas: A nyilvánosság alapsémája
Berhard Peters: A nyilvánosság jelentése
Jürgen Gerhards: Politikai nyilvánosság

4.2. Közvélemény és közvélemény-kutatás
Valdemar O. Key: Latencia
James S. Fishkin: A virtuális demokrácia lehetőségei az Internet korában
Vincent F. Price - Peter Neijens: A deliberatív közvélemény-kutatás
Philip Converse: A közvélemény-kutatások térnyerése és a politikai reprezentativitás kérdése
Paul Lazarsfeld: Közvélemény és a klasszikus hagyomány

4.3. Közvélemény és kommunikációs befolyások
Paul Lazarsfeld.- Elihu Katz: A kommunikáció kétlépcsős folyamata
Elizabeth Noelle-Neumann: A hallgatásspirál elmélete
Diana Mutz: Túl a személyes befolyáson - a személytelen társulások növekvő befolyása


Ötödik fejezet
5. MÉDIAINTÉZMÉNYEK, KOMMUNIKÁCIÓS TECHNIKÁK

Bevezető (letölthető itt)

5.1. Technológiai megközelítések
Harold A. Innis: A kommunikáció részrehajlása
Marschall McLuhan: Televízió: A félénk óriás

5.2. Médiamonopóliumok és demokrácia
Ben H. Bagdikian: A demokrácia és a média
Eli Noam - Robert Freeman: A médiamonopólium és más mítoszok
James Curran: Még egyszer a tömegközlési eszközökről és a demokráciáról

5.3. Globalizáció, információs társadalom, Internet
Manuel Castells: Az új média és a tömegközönség diverzifikációja
Frank Webster: Az információ és az információs társadalom fogalma
Michael Gurevitch: Az elektronikus sajtó globalizálódása
Colin Sparks: Az Internet és a globális közszféra