Wilhelm
Gábor:
Válasz az Antropológiai tárgyelmélet c. előadásra (2003.11.03.), témafelvető
dolgozatra írt reflexiókra
Először is mindenkinek köszönet a megjegyzésekért, kritikáért, kérdésekért. Néhány dolog gyakorlatilag mindenkinél felbukkan. Ezekre először együttesen válaszolok.
Az alapkérdés a munka célját feszegeti.
Mit szándékozom alkotni? Elméletet vagy rekonstrukciót? Abból indultam ki a
munka legelején, hogy hiányzik egy többé-kevésbé általános elmélet a tárgyak
antropológiai elemzésére. Az antropológia nem minden területén ilyen sanyarú
a helyzet. Számos társadalmi intézmény (gazdaság, házasság, rokonság stb.) vagy
kulturális jelenség (rítus, szöveg, művészet stb.) leírására és magyarázatára
létezik jó néhány elmélet. Egyik sem tökéletes, mint tudjuk, de legalább lehet
válogatni. A tárgyak hétköznapi használata, kategorizálása ebből az elméletgyártásból
- több ok miatt - sokáig kimaradt (lemaradt). Nehezen lehet találni olyat, mely
legalább egy bizonyos szintig használható volna az egyes elemzésekben.
Mivel a hétköznapi tárgyak szerepét mégis alapvető fontosságúnak tartom a kultúra
működése, a kulturális viselkedés, ismeretek szempontjából - rengeteg tárgy
vesz minket körül, szinte nincsen olyan cselekvésünk, mely során ne használnánk
tárgyakat -, mindenképp pótlásra érdemesnek látom ezt az állapotot. Enélkül
a kultúra egy jelentős része kényszerűen kimaradna mind a tudományos leírásokból,
mind az elméleti fejtegetésekből, ami azért kár volna. Hogy ez mennyire igaz,
mutatja talán az, hogy a hétköznapi tárgyak iránti érdeklődés a kultúrakutatáson
belül az utóbbi évtizedben egyre divatosabbá vált (ennek szintén megvannak az
okai, mármint hogy miért pont most).
Az egyik feladat tehát feltérképezni, milyen elmélet áll mégis a rendelkezésre.
A kiindulópontom egy sajátos, kognitív, illetve azon belül is bizonyos szempontból
sajátos megközelítés volt, a megosztott megismerés "elmélete". Az
idézőjel is utal arra, hogy itt még nem igazán beszélhetünk egy kiforrott elméletről.
Ha csak ez volna kéznél mint használható elmélet, akkor egyrészt meg kellene
néznem, mennyire alkalmazható a hétköznapi tárgyhasználat általam, megfelelő
szempontok alapján kiválasztott eseteinek a leírására és magyarázatára, illetve
valószínűleg bizonyos módosításokat, javításokat kellene rajta eszközölni.
Azóta azonban újabb, más jellegű elméletekre is bukkantam a szakirodalomban.
Ezek egyfajta általános ontológiából, majd speciálisabb tárgyontológiából indulnak
ki, ezen belül helyezik el a hétköznapi tárgyakat. Ennek fényében a korábbi
kiindulópontom eltérő megvilágításba kerül, azaz a fő kérdés az lesz vele kapcsolatban,
mennyire illeszthető bele ezekbe az ontológiákba, mennyire feszegeti azok határait,
vagy mennyire retorika csupán az egész.
A tárgyontológiák között szintén többfajta található, ezek használhatóságát,
logikai következetességeit végig kell nézni. Azaz itt egy fogalmi elemzésről
lesz szó, melynek a végén egy, a korábbiaknál letisztultabb tárgyelmélet születik
majd meg.
Ebben az elmélettel kapcsolatos (re)konstrukcióban, gyártásban semmi misztikus
nincsen, ráadásul az elméletek nem esznek embert, hadd nyugtassak meg néhány
recenzenst. Igazából elméletek nélkül élni sem könnyű, kérdés persze milyen
jellegűek ezek, mennyire kidolgozottak, stb. Ráadásul az elméletek ritkán születnek
a semmiből, általában egy-egy vonal továbbgondolásáról van igazából szó.
Az empíria ezek után szintén elkezdett tisztulni (mármint a fejemben, ha szabad
fokoznom). Meg szeretném ugyanis nézni, hogy a kidolgozott tárgyelmélet mennyiben
tud újat hozni a korábban az antropológián belül alkalmazott tárgyleírásokhoz,
- elemzésekhez képest, mind az összefüggések, mind a fogalmi struktúra tekintetében.
Ehhez részben múzeumi, katalógusokban, monográfiákban található, vagyis már
létező tárgyleírásokat vizsgálok majd meg, részben a tárgyleírások, kategorizálások
hétköznapi működését nézem meg. Feltételezem, hogy lesz eltérés ezek
között, továbbá feltételezem, hogy az újabb tárgyelmélet pontosabb, finomabb
vonalak mentén vágja a valóságot, mint a hétköznapi vagy a korábbi tudományos
gyakorlat. Ezt az eltérést (ha lesz) azután meg kell tudnom magyarázni.
Szerintem ez a vonal egy legitim megközelítés, főképp, hogy kevés kidolgozott
elmélet létezik e témával kapcsolatban.
Persze fontos tisztázni mindjárt az elején, hogy mi is az a tárgy. Illetve milyen
tárgyak érdekelnek. Az induláskor ez kicsit tágan volt gondolva. "Kulturális
tárgyakról" beszéltem, azaz olyan dolgokról, melyek valamikor, valahol
kulturális szerephez jutnak. Ezt a kört azért szeretném szűkíteni (pontosítani).
Azaz a hétköznapi eszközök, artefaktumok érdekelnek. A többi tárgytípussal való
viszonyuk valószínűleg szóba fog kerülni az elmélet tárgyalásakor, az ontológia
kapcsán, de pillanatnyilag úgy látszik, hogy az ebbe a kategóriába tartozó tárgyak
elkülöníthetően kezelhetők mint elméleti kategóriák.
Többen keresik ebben az egészben a kommunikációt. Azt hiszem, erre többféle
felelet is van, azaz több helyen van jelen.
A tárgyhasználat alapvető eleme az emberi kommunikációnak (lásd csak a nyelv,
gesztusok mint tárgyak). Nem elhanyagolható a kérdés, hogy miként, miért vesznek
részt ebben. Ha nem volna érdekes a tárgyak szerepe a kommunikációban, nem kapna
a nyelv sem ekkora figyelmet a kommunikációkutatásban.
Ugyanakkor feltételezhető bizonyos kutatások alapján, hogy a tárgyak bizonyos
típusú kategorizálásában, használatuk elsajátításában szintén alapvető fontosságú
a kommunikáció. Ugyancsak nem érdektelen kérdés lehet, hogy a tárgyelmélet mennyire,
milyen mértékben kommunikáció vagy más jellegű (kognitív).
Az egyéni kérdésekkel, megjegyzésekkel kapcsolatban:
Ferenczi Andrea:
Az elmélet gyakorlati hasznosulása nem (csak) az én gondom. A cél: jobban meg
szeretném érteni a hétköznapi tárgyhasználatot mint kulturális jelenséget. Egy
tudományos elméletnek meg kell tudnia magyarázni bizonyos szándékolt alkalmazási
területeket, ez esetben a tárgyhasználat kiválasztott, paradigmatikusnak vélt
eseteit. Ennél többet nem kell feltétlenül elvárni egy szegény elmélettől.
A tárgyak és a kulturális ismeretek viszonya szerintem összetett dolog. A tárgyak
részben lehetővé teszik bizonyos ismeretek elsajátítását, részben szükségesek
ilyen ismeretek a tárgyak megfelelő használatához. Hogy ezek a dolgok mennyire
alkalmasak a tárgytípusok tagolására, ez maradjon a végéig (na jó, közepéig)
nyitott.
A "funkcionálisan" működő tárgyak feltételeznek már egyfajta elméleti
nézőpontot, egy funkcionalista nézőpontot, mely nem biztos, hogy az utolsó szó,
de azért a legnépszerűbb a klubban (egyelőre). Mert lehetne strukturálisan működő
is, stb., és akkor másról volna szó.
A "kulturális" tárgy terminust én egy általános antropológiai értelemben
használtam, kb. hétköznapi tárgy értelemben, és semmiképpen sem a hétköznapi
értelemben vett "kulturális tárgy" jelentésben, ami egészen más.
Hogy mit tekintünk tárgynak, azért azt meg kell tudnom mondani, legkésőbb a
mű második bekezdésében.
Molnár Csilla:
A szinkron-diakron szemszög szerintem amúgy is csak analitikusan választható
el. A tárgyhasználat esetében a diakron mindenképp hangsúlyt kap, hiszen itt
valaminek az elkészítéséről van szó valamilyen céllal. Enélkül nincs értelme
artefaktumról beszélni (legalábbis az első körben). Azaz a hétköznapi tárgyak
esetében a külső (relációs) vonások az igazán érdekesek, és kevésbé a belső
(intrinzikus) tulajdonságok, ha egyáltalán ezeket ilyen sterilen el lehet választani.
A külső esetében viszont a történetiség nehezen zárható ki éppen a tárgyak sajátos
kulturális szerepe miatt.
A tárgyak történetiségét szerintem egyrészt a hozzájuk kapcsolódó ismeretek,
másrészt a bennük meglevő lehetőségek, illetve korlátok (constraints)
hordozzák, még pontosabban a kettő találkozása.
A kiinduló történetemben a kognitív megközelítés dominált, de ez a sajátos,
kognitív, megosztott megismerés elméletből következik. Pillanatnyilag ez messze
nem hangsúlyos már, tehát kérdés, mi fog dominálnia végén.
A tárgyak ágens volta több kutatónál felmerül, és amellett érvelnek, hogy éppen
a tárgyak hordozta lehetőségek, illetve korlátok képesek egyfajta célszerűséget
létrehozni a tárgyakban, és ez szerintük elégséges feltétel az ágensséghez.
A kérdést szerintem nem érdemes kihagyni a tárgyelméleten belül.
Skrabski Fruzsina:
A tárgyhasználat elmélete szempontjából egyelőre mind a tárgyak kommunikációs
szerepe (lásd maga a tárgyhasználat), mind a tárgyakról való kommunikáció (lásd
bizonyos típusú tárgykategorizálás) szerephez jutni látszik.
A tárgyhasználat, tárgykategorizálás kulturális sajátosságai mindenképp foglalkoztatnak
(mennyire általános, mennyire kultúrafüggő). Innen azután a kultúrák közötti
kommunikációhoz aránylag egyenes az út.
Szentistványi Rita:
A kidolgozott tárgyelmélet segítségével megpróbálok majd paradigmatikus tárgyhasználatokat
leírni és értelmezni, majd összevetem ennek eredményét a másfajta leírásokkal,
értelmezésekkel.
Török Marianna:
Ha találnék egy tökéletes tárgyelméletet a tárgyhasználat antropológiai eseteinek
a leírására, illetve értelmezésére, akkor attól lenne ez a munka más, mint a
szerzők munkáinak összegzése, hogy alkalmaznám ezt az elméletet a kiválasztott
esetek elméleti leírásaira. Ez annyiban más, mint ahogyan minden elméletalkalmazás
más, mint az elméletlétrehozás, vagy ahogyan minden elméletalkalmazás más, mint
egy más elméletalkalmazás (azaz rejtvényfejtés). Pillanatnyilag azonban (sajnos
vagy szerencsére) még csak nem is ez a helyzet.
Velics Gabriella:
A könyv példának örülök. Ez a fajta tárgy nyilván valamiből készül, ami ég,
ha meggyújtják, stb. Valamilyen céllal készül továbbá, mely nagyrészt meghatározza
az anyagát, készítésének technikáját, méretét stb. Mindez lehetővé teszi, illetve
korlátozza a létrejött tárgy használatát, tartósságát. Ugyanakkor a könyv esetében
nemcsak olyan funkciók jöhetnek szóba, mint hogy mennyire fér el a kezemben,
a polcon..., hanem itt egy konvención alapuló reprezentációs funkció is megjelenik
(információközlés, -hordozás). A könyv, jegyzet egy sor dolgot lehetővé tesz
ez utóbbi funkciója révén, melyet nem minden típusú tárgy tesz lehetővé (pl.
segít megjegyezni dolgokat).
Az egyes tárgyfunkciók időben, térben változnak, de valószínűleg bizonyos
korlátok között. Az elméletben ezeket meg kell tudni adni.
A tárgyhasználat elsajátításának a mikéntje szerintem alapkérdés az elméleten
belül, és az említetted két típus fontos megkülönböztetésnek látszik.