
 

 

KOMMUNIKÁCIÓ, KÖZVÉLEMÉNY, MÉDIA  

2015/1. szám 

 

 

Vékey Zoltán 

A Z  O N L I N E  H Í R E K  É R T É K E   

A  d i g i t á l i s  m é d i a t e r m é k e k  ü z l e t i  

m o d e l l j é n e k  k e r e s é s e  
 

 

 

 

Absztrakt 

A hírmédia termékeinek, szolgáltatásainak fogyasztásában jól kirajzolódik az a 

világtendencia, hogy egyre nagyobb szerepet kap benne a hálózati média kínálata. Miközben 

ez a tény nem képezi vita tárgyát, a kínálati oldal szerkezetének alakulása annál több kérdést 

vet fel. A tömegmédia hagyományos szereplői lázasan keresik a maguk helyét a kialakulóban 

lévő hírmédia-ökoszisztémában, szemünk láttára küzdenek az újmédia professzionális 

szereplőivel és a hírmédia mind jelentősebb civil szegmensével, s úgy tűnik, immár a hamleti 

kérdéssel – lenni vagy nem lenni – kénytelenek szembesülni.  Az, hogy a tradicionális 

hírmédia a régi módon nem élheti túl a jelen kihívásait, egyre világosabb, az viszont, hogy 

miként élheti túl, még mindig nagyon homályos: tanulmányunkban a válaszkeresés folyamatát 

próbáljuk bemutatni. Célunk elsősorban az, hogy a fizetősség dilemmáit, vagyis az üzleti 

modellt vizsgáljuk, a tágabb kontextusokra (célcsoportok, a tartalom változása, a közösségi 

média alternatív hírforrás szerepe, vizualitás felértékelődése) most nem térünk ki. 

 

 

Egy híres, be nem teljesült előrejelzés és a hírmédia mai helyzete  

Arthur Sulzberger – a világ egyik legismertebb napilapja, a New York Times tulajdonosa és 

elnöke – 2007-ben a davosi Világgazdasági Fórumon így nyilatkozott: „Őszintén nem tudom, 

hogy öt év múlva vajon fogjuk-e még nyomtatni a Times-t, de tudják mit? Nem is nagyon 

érdekel.”
1
 Magabiztossága beigazolódni látszik, pesszimizmusa azonban alaptalan volt. A 

New York Times-nak 2013 végén hétköznaponként 1,5 millió vásárlója volt, és ebből 730 

ezren még mindig a nyomtatott lapért fizetnek. 2007-ben a nyomtatott lap eladása egyébként 

valamivel 1 millió példány felett volt. 

A példa jól mutatja, hogy a lapkiadást időnként még a benne dolgozók is temetik, 

méghozzá elég régóta, tulajdonképpen az információs és kommunikációs technológiák 

robbanásszerű elterjedésével párhuzamosan. Pedig az átalakuló piacon még mindig 

megtalálható a kinyomtatott és pénzért árult újság. Újabb és újabb üzleti modellek jelennek 

                                                 

1
  http://www.haaretz.com/print-edition/business/ny-times-publisher-our-goal-is-to-manage-the-

transition-from-print-to-internet-1.212256 

DOI: 10.20520/Jel-Kep.2015.1.39 

http://www.haaretz.com/print-edition/business/ny-times-publisher-our-goal-is-to-manage-the-transition-from-print-to-internet-1.212256
http://www.haaretz.com/print-edition/business/ny-times-publisher-our-goal-is-to-manage-the-transition-from-print-to-internet-1.212256


Jel-Kép 2015/1  40 

meg, de mindeddig nem rajzolódott ki tiszta irány. Moldován István médiakutató még az 

online hírszolgáltatás kezdetén, 1997-ben úgy látta, hogy „(az online hírgyártásban) új 

gazdasági modellek kezdenek kialakulni, bár jelenleg az útkeresés időszakában vagyunk.”
2
 

Az azóta eltelt több mint másfél évtizedben tulajdonképpen majdnem minden megváltozott, 

de Moldován ezen állítása máig érvényes és aktuális. 

Bár a nyugati típusú társadalmakban a nyomtatott sajtópiac csökkenő példányszámai 

komoly fejtörést okoznak a médiacégeknek, egyre többen tudják digitális forrásokból – 

legalább részben – pótolni a kieső bevételeket. Tanulmányomban az Egyesült Államok, az 

Egyesült Királyság és Németország médiapiacait vizsgálom, mégpedig abból a szempontból, 

hogy milyen megoldásokat találtak ezen országok piacainak szereplői az 1990-es évektől 

kezdődő digitális forradalom kihívásaira. Röviden arra is kitérek, mi történik Magyarország 

közvetlen környezetében, illetve hogyan és miként tudja a magyar médiapiac követni a 

nyugati trendeket. 

A hírből élő, online és nyomtatott termékeket készítő cégek profitja igencsak törékeny. 

2008 óta a print termékek kiadói egyszerre szenvednek a csökkenő olvasótáborok és a 

csökkenő eladott példányszámok, illetve a szintén zsugorodó hirdetési árbevételek miatt. Az 

online portálokat üzemeltető médiacégek többségében nem szereznek bevételeket az olvasói 

oldalról és bár a világban az összes online reklámköltés folyamatosan növekszik, ennek a 

növekedésnek nagy része a globális tech-cégekhez, a Google-höz és a Facebook-hoz kerül. (A 

Price Waterhouse Coopers felmérése szerint 2013-ra a globális szereplők részesedése a 

magyar online hirdetési piacon átlépi az 50 százalékot.
3
) A kérdés tehát adott, de választ csak 

kevesen voltak képesek találni.  

Fontos azt is hozzátenni, hogy 2013-ban még mindig a televízió az a médium, amelyre 

átlagosan a legtöbb időt szánjuk. A Kutatópont felmérése szerint egy átlagos hétköznapon 

tévézéssel majdnem három órát, internetezéssel másfelet, rádiózással több mint egyet, 

újságolvasással pedig húsz percet tölt a 18-59 éves korcsoport.
4
 Azonban míg a rádió és a 

televízió továbbra is ingyenesen hozzáférhetők (legalábbis a Mindig TV-n keresztül fogható 

kereskedelmi és közszolgálati csatornák), az írott sajtó esetében tapasztalt digitalizálódás 

megváltozott üzleti modellt eredményezett a textuális médiában. Teret nyertek az ingyenes 

nyomtatott lapok és a sok nagy nemzetközi, illetve az összes magyar hírportál is ingyenesen 

kínálja tartalmait. 

A megoldandó feladat tehát nem újkeletű, gyakorlatilag az internet fejlődésével 

párhuzamosan alakultak ki azok a digitális üzleti modellek, amelyek alapvetően a hírre, a 

tartalomra építenek. Egyértelmű megoldás egyelőre nincs, az azonban világosan látszik, hogy 

a komoly méretű online szerkesztőségek fenntartása nem képes csupán az egyszerű 

hirdetésekből megtérülni. Azt is láthatjuk, hogy a klasszikus szerkesztőségi munkahelyek 

száma is lassan, de biztosan csökken. Az Egyesült Államokban 2012-ben a bejelentett 

nyolcórás szerkesztőségi munkahelyek száma 6,4 százalékot csökkent.
5
  Szükség van tehát a 

klasszikus sajtópiac másik bevételi forrására, a „lapeladási” árbevételre is, látható ugyanis, 

hogy e nélkül finanszírozásuk nem megoldott. 

 

                                                 

2
  Jel-Kép, 1997/1, 77. oldal.  

http://apps.arcanum.hu/jelkep/a111126.htm?v=pdf&a=pdfdata&id=1997_1&pg=0&lang=hun#pg 

=78&zoom=f&l=s 

3
  http://mte.hu/dokumentumok/PwC-MTE_TANULMANY_vegso_valtozat_2013.12.09.pdf 

4
  http://www.piackutatasok.hu/2014/06/kutatopont-hetvegen-tevenezes-5-ora.html 

5
  Pew Research Center: State of the News Media, Overview (2014, március 26.), 3. oldal. 

http://apps.arcanum.hu/jelkep/a111126.htm?v=pdf&a=pdfdata&id=1997_1&pg=0&lang=hun#pg =78&zoom=f&l=s
http://apps.arcanum.hu/jelkep/a111126.htm?v=pdf&a=pdfdata&id=1997_1&pg=0&lang=hun#pg =78&zoom=f&l=s
http://mte.hu/dokumentumok/PwC-MTE_TANULMANY_vegso_valtozat_2013.12.09.pdf
http://www.piackutatasok.hu/2014/06/kutatopont-hetvegen-tevenezes-5-ora.html


Jel-Kép 2015/1  41 

Törékeny egyensúly 

A kiadóvállalatokat a kétoldalú piac mindkét fele megfelelési kényszer alatt tartja. Egyfelől 

nagy szükségük van az olvasói bevételekre, azonban vigyázniuk kell, nehogy elveszítsék 

hirdetőiket. A kérdés tehát az, hogy nagy tömegeknek, ingyenesen szolgáltatnak online 

tartalmat és a hirdetési bevételeiket maximalizálják, vagy pénzért adják a tartalmat lényegesen 

kisebb közönségnek és lemondanak a hirdetési árbevételük egy részéről. A fizetős tartalmakat 

kínáló oldalak leggyakoribb megoldása a fizetőfal, amely meghatározott számú cikk 

elolvasása után, csak fizetés ellenében enged további böngészést. A fizetőfalak bevezetése 

tehát akár drasztikus látogatószám csökkenéssel járhat, aminek természetes velejárója a 

hirdetési pénzek elvesztése, ahogy az a New York Times-szal is történt az első fizetőfal 

bevezetésekor 2005-ben. Dacára a 227 000 előfizetőnek, a hirdetési bevételeik (a látogatók 

elvesztése miatt) annyival csökkentek, hogy 2007-ben úgy döntöttek, hogy megszűntetik a 

fizetőfalat. A nem minőségi tartalmat előállító bulvárlapok még kevésbé tudtak érvényesülni. 

A Newsday, egy Long Island-i bulvár napilap, amely a 400 000-es eladott példányszáma 

ellenére 2009-ben a fizető fal bevezetését követő három hónapban összesen 35 darab fizető 

ügyfelet tudott begyűjteni.
6
 

 

Az üzleti modell keresése 

Azt tehát könnyedén beláthatjuk, hogy szükség van az olvasók bevonására financiális 

értelemben.  Ennek legfőbb eszköze a digitális platformokon pedig a paywall, a fizető fal. Ez 

egy olyan rendszer, ami meggátolja a hozzáférést adott tartalomhoz addig, amíg a felhasználó 

elő nem fizet. A fizetőfalaknak kétféle típusát különböztetjük meg. 

♦ Kemény fizetőfal: Olyan rendszer, amely minimális, vagy egyáltalán semmilyen 

tartalmat nem ad ingyenesen. Ilyet használ a Wall Street Journal, vagy az angol 

The Times. 

♦ Puha fizetőfal: Rugalmasabb rendszer, amelynél nem mindenért kell fizetni. 

Leggyakoribb alkalmazása a mért fizetőfal (metered paywall), ahol havi 

elszámolással olvashatunk el jellemzően 10-20 cikket ingyenesen, időnként 

regisztrációhoz kötötten. Csak a limit elérése esetén ütközik az ember a falba, 

amelynél fizetni kell a további tartalomfogyasztásért. 2010 óta ez a legnépszerűbb 

modell, ilyen a New York Times vagy a Los Angeles Times weboldala is. 

Természetesen léteznek hibrid megoldások is, mint például a néhány tételt ingyenesen kínáló, 

de a prémium tartalmat kizárólag fizetős felhasználók számára elérhetővé tevő modellek. 

Az első fizetőfalakat az 1990-es évek második felében vezették be – ennek úttörője a 

Wall Street Journal volt 1997-ben – a közönség és a szakma egyértelmű értetlensége és 

rosszallása mellett. A kezdeti ellenérzések dacára ma már egyre több Egyesült Államokbeli 

médiatulajdonos, médiacég-vezető, médiakutató és újságíró szólal fel pozitívan a fizető falak 

– mint a sajtó egyik lehetséges útja – mellett.
7
 

A közönség is egyre megértőbb az új modellekkel szemben és a fizetési hajlandóság is 

nő. Egy az Egyesült Államok és az Egyesült Királyság piacán a közelmúltban végzett 

felmérés szerint nemcsak azok száma nőtt, akik fizettek online hírekért, hanem azoké is, akik 

                                                 

6 
  http://observer.com/2010/01/after-three-months-only-35-subscriptions-for-inewsdayis-web-site/ 

7
  OECD tanulmány: The Evolution of News and the Internet, 82. oldal. 

http://observer.com/2010/01/after-three-months-only-35-subscriptions-for-inewsdayis-web-site/


Jel-Kép 2015/1  42 

eddig ugyan nem fizettek, de hajlandóak lennének (átlagosan 14%, a heavy hírfogyasztók 

között ez a szám 19%).
8
 

Egyes felvetések szerint a fizetőfalak nem etikusak a hozzáférhetőség szempontjából. 

Az ilyen véleményeket elsősorban a kritikai politikai gazdaságtani médiaiskola képviselői 

hangoztatják, például Robert A. Hackett kommunikációkutató szerint a demokrácia alapvető 

pillére a hír ingyenessége, amely a nyomtatott sajtón kívül az is volt mindig.
9
  Ezzel szemben 

a nyomtatott újságok „utódainak” tekinthető online híroldalak gyakran meglévő nyomtatott 

termékekhez kapcsolódva, tulajdonképpen az ő helyüket veszik lassan át. Ráadásul több 

médium esetében is volt már rá példa, hogy vis maior esetben, például természeti katasztrófák 

idején feloldották a korlátozást és az egész oldalt, vagy egyes témákat ingyenessé tettek. Ilyen 

volt a New York Times esete, amely 2011 augusztusában az Irene nevű hurrikán közeledtekor 

tett ingyenessé minden a viharral kapcsolatos cikket. Egy másik példa pedig, mikor a 

Washington Post szüneteltette a frissen felhúzott fizetőfalat a 2013 őszi Capitol Hill-i 

lövöldözések alatt, amikor egy magányos nő okozott kisebb felfordulást a Fehér Ház 

közelében.
10

 

A fizetőfalak alkalmazásának gyengéje, hogy viszonylag egyszerűen megkerülhetők 

különböző szoftverek, böngésző alkalmazások használatával, de a New York Times újbóli 

fizetős megoldásának bevezetése után 2011-ben egy egészen egyszerű módon, az URL 

átírásával megkerülhető volt a rendszer. A hibát gyorsan javították, azóta ez a lehetőség 

megszűnt.  

A fizetős online tartalmak komoly problémája volt, hogy nem kerültek be az online 

keresőmotorok által figyelt és regisztrált tartalmak közé (szaknyelven szólva nem indexelték 

őket), így megtalálni sem lehetett azokat. Ezért hozta létre az egyik legfontosabb piaci 

szereplő, a Google a „First Click Free” (Az első kattintás ingyenes) alkalmazást, amely 

lehetővé teszi, hogy a fizetőfalak mögött lévő tartalmakat az első alkalommal elérjük a 

keresőből. Ez mindenkinek előnyös, a felhasználók több tartalmat találhatnak és érhetnek el, a 

médiatulajdonosok kattintást és érdeklődőt nyernek vele, a Google pedig még több oldalt tud 

beindexelni. 

 

A kezdetek 

Próbálkozások a személyi számítógépek és az internet elterjedése előtt is történtek már. 

Voltak olyan amerikai lapkiadó cégek (például a Gannett), amelyek már az 1980-as évek 

legelején elektronikusan terjesztették kiadványaikat a videotext rendszeren keresztül.
11

 Ennek 

a rendszernek a fogyasztói végkészüléke a televízió volt, elterjedni azonban nem tudott a 

helyhez kötött olvasási kényszer, a nehézkes kezelhetőség és amiatt, hogy használata 

lefoglalta a család akkor még jobbára egyetlen tévékészülékét. 

Nem lehet nem megemlíteni a Palo Alto Weekly-t, amely az első digitális újságként 

vonult be a köztudatba. A Szilícium-völgyben található kisváros hetilapja volt az első, amely 

online is közzétette híreit 1994-től, ingyenes formában. Ezután indultak meg a nagyobb 

médiumok is, az internet rohamos térnyerésével.  

                                                 

8
  Robert G. Picard (2013) Do and will consumers pay for digital news? Reuters Digital News Report. 

9
  Robert A. Hackett (2001) Democratic Equality:What went wrong?. Toronto, University of Toronto 

Press. 197–211. 

10
  http://www.washingtonpost.com/local/miriam-carey-believed-to-be-driver-shot-near-us-capitol-

lived-with-daughter-in-conn/2013/10/04/2794cc24-2ce7-11e3-8ade-a1f23cda135e_story.html 

11
  Gálik Mihály (2003) Médiagazdaságtan. Aula Kiadó, 376.oldal. 

http://www.washingtonpost.com/local/miriam-carey-believed-to-be-driver-shot-near-us-capitol-lived-with-daughter-in-conn/2013/10/04/2794cc24-2ce7-11e3-8ade-a1f23cda135e_story.html
http://www.washingtonpost.com/local/miriam-carey-believed-to-be-driver-shot-near-us-capitol-lived-with-daughter-in-conn/2013/10/04/2794cc24-2ce7-11e3-8ade-a1f23cda135e_story.html


Jel-Kép 2015/1  43 

Ahogy már említettük, az 1990-es évek második felében, az első komolyabb híroldalak 

megjelenésével egyidejűleg jelentek meg az első olyan üzleti modellek az online híriparban, 

melyek a felhasználóktól is pénzt kértek. A kezdeti lelkesedés hamar elpárolgott és egy jó 

darabig tartotta magát az elképzelés, miszerint csak a nagyon magas jövedelmű 

célközönséggel rendelkező, igazi versenytárs nélküli, patinás lapok számíthatnak némi 

bevételre ezen a fronton. Annak ellenére viszont, hogy erős bizonytalanság volt a bevételi 

oldalon a befektetési kedv nem lanyhult. 1999-ben Katherine Graham, az egyik 

legbefolyásosabb amerikai napilap, a Washington Post elnöke bejelentette, hogy a korábbi 

veszteségek ellenére 100 millió dollárt terveznek elkölteni online fejlesztésekre.
12

  Nemcsak 

kicsi, de nagy szereplők, mint a New York Times is rossz döntéseket hoztak az ezredforduló 

utáni évezred közepén és nem tudták pótolni a látogatottság drasztikus csökkenését a sovány 

digitális előfizetői bevételekkel. A 2010-es évektől azonban valami talán megfordulni látszik. 

Nemcsak a New York Times találta meg a maga útját a puha fizető falas modellel, de a 

felhasználók maguk is változni látszanak, úgy tűnik, ennyi idő kellett ahhoz, hogy megjöjjön 

a fizetési kedvük és valószínűleg az is kellett hozzá, hogy ezekben az országokban ekkorra 

lett teljesen hétköznapi az online vásárlás, történjen az az élet bármely területén. 

2010 után az Egyesült Államok médiapiaci fejleményeinek mintázatát követő Egyesült 

Királyság és Németország is átalakuló online hírpiaccal szembesült. A nagy brit napilapok 

nagyobb része már váltott, de 2013-ban Németországban a Bild is fizető falas megoldást 

vezetett be. 2013 nyara egyébként is meglepően sok médium számára jelentette a fizetőfal 

bevezetését. Ez lenne az áttörés? Kérdés, hogy a trend milyen gyorsan és egyáltalán 

továbbgyűrűzik-e az Európai Unió kevésbé tehetős végváraiba is? Komolyabb sikeres 

próbálkozásokat már a szomszédos Szlovákiában is láthatunk, de itthon egyelőre ezen 

próbálkozások rendre megbuktak (lásd később a Piano Media kudarca a magyar 

médiapiacon). 

Úgy tűnik tehát, hogy a megoldást senki sem tudja, és még a nagyok is a próbák és 

hibák módszerrel dolgoznak, amely egy heurisztikus probléma megoldási mód és leginkább 

akkor használatos, amikor nincsen semmilyen felismerhető szabályosság a probléma tárgyát 

képező történésekben. 

A következőkben a fizetős modelljük bevezetésének időrendjében mutatjuk be a 

nagyobb angolszász és nyugat-európai médiumokat, majd teszünk egy kitérőt Közép-Kelet 

Európába is. 

 

1. 1996: A Slate megalapítása 

A Slate egy Egyesült Államokbeli kulturális magazinként indult szájt, amelynek kezdetben a 

Microsoft volt a tulajdonosa és az MSN márka alatt tervezték felfuttatni. Ahogy már a 

kezdetekkor ígérték, 1998 első negyedévében vezették be a fizetőfalat, ekkor havonta 140 000 

látogatóval rendelkeztek. Innentől csak előfizetők látogathatták a teljes oldalt, az éves 

előfizetési díj 19,95 dollár volt. A rendszer azonban nem működött. 1999 februárjában 

bejelentették, hogy visszatérnek az ingyenes modellhez, mivel az előfizetések száma nem a 

tervezett mennyiséget hozta. Összesen 20 000 előfizetőt tudtak gyűjteni, míg a továbbra is 

ingyenesen látogatható főoldalon 400 000 havi látogatást regisztráltak egy hónap alatt. 

 

 

 

                                                 

12 
 Pablo J. Boczkowski (2004) Digitizing the News. 67. oldal 



Jel-Kép 2015/1  44 

2. 2001: A Salon megoldása 

A salon.com, egy Egyesült Államokbeli politikai és közéleti hírportál bevezeti a Salon 

Premium-ot, amely egy exkluzív hírfolyam véleményekkel, publicisztikákkal; éves előfizetési 

díja 30 dollár. A Salon Premium előfizetőknek ráadásul hirdetéseket sem kellett nézniük, 

ugyanis a fizetős szolgáltatás reklám mentes volt. Néhány hónappal később a Salon-t kiadó 

cég bejelentette, hogy gyakorlatilag minden cikkük bekerül a Premium hírfolyamba. Egy 

évvel később 45 000 előfizetője volt a rendszernek, amin enyhítettek úgy, hogy aki 

végignézett egy reklámszpotot, elolvashatott cikkeket. 2009-ben felhagytak az előfizetéses 

modellel, miután 100 000-ről 10 000-re csökkent az előfizetések száma. A sok kísérletezgetés 

és a 2013-ban havi 15 millió egyedi látogató ellenére a tulajdonos saját bevallása szerint 

sosem volt nyereséges vállalkozás a Salon.com 

 

A napilapkiadás vezető címeinek útkeresése az amerikai és brit piacon 

3. 1997: A Wall Street Journal fizetőssé válása 

Az egyik első országos napilap, amely alig egy évvel a weboldal létrehozása után, 1997-ben 

fizetőfalat vezetett be. Olyannyira sikeres volt ez a stratégia, hogy alig egy év alatt 200 000, 

2013 harmadik negyedévére pedig nagyjából 900 000 digitális előfizetővel rendelkezik, ez 

több mint az egyharmada a teljes értékesített példányszámnak. A Wall Street Journal a 

legkockázatosabbnak tartott megoldást, a radikális, „kemény” fizetőfalas megoldást 

választotta már a kezdetektől, bár egyes, meghatározott cikkek ingyenesen olvashatók. A 

siker bizonyára több összetevőn is múlott, de a speciális, legmagasabb társadalmi státuszban 

lévő olvasóközönség és az egyértelmű piacvezető pozíció a nyitáskor bizonyosan komoly 

hatással voltak a kezdeti felfutásra. A Wall Street Journal sikerét azóta is mintának tekintette 

jó néhány nagy médium az online üzleti modellje kidolgozásakor. Pedig fontos, hogy erős, 

sztochasztikus kapcsolat van a lap olvasótáborának összetétele és az online előfizetők száma 

között, vagyis csak azoknak szolgálhat modellként a Wall Street Journal példája, akik hasonló 

közönséggel rendelkeznek. A lap 2014 elején a maga 900 000 digitális előfizetőjével a világ 

egyik legnagyobb ilyen előfizetői bázissal rendelkező napilapja. Az árazás is követi a 

célközönség igényeit, de vannak, akik kevéssé szeretnének többféle csomaggal bajlódni, és a 

viszonylag magas havi előfizetési díjtól sem riadnak vissza. 

A kiadó által a 2014. évre közzétett előfizetői ajánlatokban van egy kedvezményes 

időszak, az első 12 hétre 22,99 dollárt kell fizetni, majd utána havonta 22,99 dollárt. Ezért 

vételi platformtól függetlenül megkapunk minden tartalmat és az elmúlt négy év archívumát, 

valamint extra szolgáltatásokhoz is hozzáférhetünk, mint például a WSJ Portofolio, amellyel 

egy kézben tarthatóak a befektetések, és amely mellé azonnal megkapjuk a hozzájuk 

kapcsolódó híreket is.
13

 

 

4. 1998: A New York Times első óvatos próbálkozása 

Talán a Wall Street Journal sikerén felbuzdulva lépett egy évvel később a New York Times, 

amely azonban egész már piaci helyzetben volt. Olvasói a társadalom jóval szélesebb 

rétegeiből kerültek ki, várhatóan jóval kisebb fizetési hajlandósággal. 1998 nyarán a New 

York Times éves 35 dolláros havi előfizetési díjat vezetett be, de csak a tengerentúli 

látogatóknak. Ezzel a bevételi tétellel kívánták kiegészíteni az egyelőre alacsony online 

hirdetési árbevételeket. 

                                                 

13
  https://www.wsjeuropesubs.com/wsj1for12/, letöltés ideje: 2014.03.13 

https://www.wsjeuropesubs.com/wsj1for12/


Jel-Kép 2015/1  45 

2005-ben egy nagy lélegzetvétel után teljes fizetőfalat emeltek az oldal elé.
14

 A patinás 

napilap bemutatta a Times Select nevű programot. 49,95 dollárt kért az éves előfizetésért 

cserébe (a havidíj 7,95 dollár volt), amiért a vásárló hozzáférést kapott az archívumhoz (ahol 

havonta 100 cikket tölthetett le) és a nagynevű szerzők véleménycikkeihez. A rendszer az első 

pillanattól kezdve sok kritikát kapott. Többen megírták, hogy a véleménycikkek máshol 

elérhetők ingyenes formában, és azt is, hogy a rendszer könnyedén megkerülhető az URL 

módosításával. Az első két hónapban 135 000 előfizető lépett be (ennek nagyjából fele a print 

lapnak is előfizetője volt), és két év alatt egészen 270 000-ig ment fel a számuk, igaz az utolsó 

hónapokban már alig 7000 darabbal nőtt havonta ez a szám. Vagyis azt láthattuk, hogy volt 

egy rajongói mag, akiknek nagy része azonnal fizetett, de a növekedés megtorpant. Bár 10 

millió dollár körüli bevételt hozott a fizetőfal bevezetése, úgy ítélték meg, hogy a 

látogatószám miatti hirdetési bevétel kiesés magasabb lett volna, ha minden, a fizetőfalat 

elérő vásárló belépett volna az oldalra, így 2007-ben feloldották az archívumra kivetett 

korlátozást.  (Az 1980 előtti cikkek továbbra is fizető fal mögött voltak, de a legtöbbjük 

kivonatos formában ingyenesen is hozzáférhető volt.) 

2011-ben a nagy globális szereplők már egyre nagyobb szeletet hasítanak ki az online 

hirdetési tortából. Ekkor újabb modellel próbálkoztak és ezúttal sikeresebb megoldást talált a 

New York Times menedzsmentje, de az is lehet, hogy ekkorra találkoztak a kiadói szándékok 

és az olvasók megváltozott fizetési szokásai. Az új rendszer egy általános, az oldal egészére 

vonatkozó puha fizetőfal (a Financial Times mintájára), ahol minden naptári hónapban 10 

cikk elolvasása ingyenes, e határ fölött fizetni kell. 2013 harmadik negyedévében 730 000 

előfizetője volt, ami az előző év azonos időszakához képest 40 százalékos növekedést jelent.
15

  

Ugyanebben az időszakban az online előfizetési bevételek 37,7 millió dollárra rúgtak, 

ugyanakkor az online hirdetési árbevétel 32,9 millió dollár volt, ami 2,7 százalékos 

csökkenést jelent a 2012-es év harmadik negyedévéhez viszonyítva.  

A digitális előfizetés minden platformon elérhető verziója egy hónapra 35 dollár. Ebben 

benne van a tabletre, a mobilra és az asztali gépre szánt verzió is.
16

  

 

5. 2002: A Financial Times is beszáll 

A Wall Street Journal legnagyobb konkurense a nemzetközi piacokon, a brit Financial Times 

is elkezdte árulni az online híreit. 2002-ben vezették be az első fizetési megoldásukat és 2007-

ben az elsők között voltak, akik a „metered paywall”, azaz a puha fizetőfalak egyikét, a mért 

megoldást választották. Az ingyenesen elolvasható cikkek után az éves előfizetési díj 325 

dollár volt. 2014-ben havi 8 cikket lehetett kapni ingyenesen, de ehhez is regisztrálni kellett. 

Az, hogy a Financial Times sikeres online üzleti modellt tudott kialakítani, nagyban 

köszönhető annak, hogy olvasói összetétele gyakorlatilag megegyezik a Wall Street Journal 

olvasótáborával: átlagosnál nagyobb bevétellel és vagyonnal rendelkező üzletemberek, 

akiknek a hírek beszerzése nem puszta szórakozás, hanem munka, és ezek az információk 

segítik őket abban, hogy a vállalkozásaik, befektetéseik nyereségesek legyenek. Ma az 

FT.com-nak 390 000 előfizetője van, ami közel 10 százalékkal magasabb, mint a nyomtatott 

lap előfizetőinek száma. A Financial Times volt az első olyan nagy napilap, amelynél a 

digitális előfizetések száma 2013 óta túlszárnyalja a nyomtatott előfizetések számát. 

                                                 

14
  http://gothamist.com/2005/09/19/meet_times_select.php 

15
  http://mashable.com/2013/08/01/new-york-times-ad-sales/,  http://www.cjr.org/the_audit/the_stand-

alone_new_york_times.php 

16
  http://www.nytimes.com/content/help/account/purchases/subscriptions-and-purchases.html# 

purchasesq01, letöltés ideje: 2014.03.14 

http://gothamist.com/2005/09/19/meet_times_select.php
http://mashable.com/2013/08/01/new-york-times-ad-sales/
http://www.cjr.org/the_audit/the_stand-alone_new_york_times.php
http://www.cjr.org/the_audit/the_stand-alone_new_york_times.php
http://www.nytimes.com/content/help/account/purchases/subscriptions-and-purchases.html%23%20purchasesq01
http://www.nytimes.com/content/help/account/purchases/subscriptions-and-purchases.html%23%20purchasesq01


Jel-Kép 2015/1  46 

Árak 2014-ben: az alap előfizetés heti 5,75 EUR, a prémium mindent tartalmazó 

csomag 18,76 EUR. Magát a napilapot pdf fájl formájában a második, a középső csomagtól 

kapjuk meg, amely 8,39 EUR-ba kerül hetente.
17

 

 

6. 2003: A Los Angeles Times első és második próbálkozása 

A Los Angeles Times 2003-ban vezetett be fizetőfalat, de csak a szórakozás rovatára 

terjesztette ki azt, azonban ez volt abban az időben a leglátogatottabb rovat.
18

  A 4,95 dollárba 

kerülő havi előfizetési díj erős nyomot hagyott a látogatók számán. 2005-ben szüntették meg 

a fizetős tartalmat, azonban a rovat ekkorra látogatóinak 97 százalékát elveszítette.   

2012 nyarán vezették be újra a fizetőfalat, ezúttal az oldal egészére. Azonban egy puha 

falat vontak az oldal köré, ami azt jelenti, hogy 30 naponta 10 cikk olvasása ingyenes, 

előfizetés csak ezen limit elérése esetén kell. 

Ár 2014-ben: 4 hétre lehet előfizetni csak digitálisan, az ár 2,99 dollár hetente. Ezért a 

hozzáférésen kívül megkapjuk a nyomtatott lap elektronikus változatát pdf formában, elérünk 

exkluzív anyagokat és részt vehetünk nyereményjátékokon, de kapunk kedvezmény 

kuponokat is.
19

 

 

Az ezredforduló utáni második évtized: áttörés vagy kudarc? 

8. 2010: The Times 

A fizetőfalak pionírjai szinte kivétel nélkül az Egyesült Államok médiapiacáról kerültek ki, de 

a Financial Times sikerét látva a kétezres évek közepétől egyre több európai lap próbálkozott 

pénzért adni az online híreit, cikkeit. Az egyik első a Rupert Murdoch érdekeltségébe tartozó 

Times volt, amely minden cikkét fizető fal mögé rejtette. Az előfizetési árak ugyan nem 

magasak, így is katasztrofális hatása volt a bevezetésnek a látogatottságra. A Guardian cikke 

szerint
20

 rövid időn belül elveszítették látogatóik közel 90 százalékát. Az előfizetések számát 

azonban sikeresnek ítélték, 2013 második negyedévében 150 000-re rúgott a Sunday Times 

digitális előfizetőivel együtt.
21

 Ez a szám 20 százalékos növekedést jelent 2012-höz képest. 

Árak 2014-ben: ha csak a digitális hozzáférésre van szükségünk, az 2 Fontba kerül 

hetente, a tabletre és mobilra is használható verzióért 6 Fontot kérnek szintén hetente.
22

 

 

 

 

                                                 

17
  http://registration.ft.com/registration/subscription-service/bpsp?segid=70152, 

http://www.ft.com/intl/cms/s/cac376c8-97e2-11e3-8dc3-00144feab7de,Authorised=false.html?_i_ 

location=http%3A%2F%2Fwww.ft.com%2Fcms%2Fs%2F0%2Fcac376c8-97e2-11e3-8dc3-00144 

feab7de.html%3Fsiteedition%3Dintl&siteedition=intl&_i_referer=http%3A%2F%2Fwww.ft.com%

2Fhome%2Fuk#axzz2tcBq2d8G, letöltés ideje: 2014.03.14 

18
  http://www.latimes.com/entertainment/#axzz2tbMbWibw 

19
  https://myaccount2.latimes.com/PremiumSubscribeworld.aspx, letöltés ideje: 2014.03.10 

20
  http://www.theguardian.com/media/2010/jul/20/times-paywall-readership 

21
  http://www.theguardian.com/media/2013/oct/17/digital-subscriptions-times-sunday-news-uk 

22
  http://store.thetimes.co.uk/?ILC=INT-TNL_The_Times-subscribe_butto-TheTimes-6_26_2013_-69, 

letöltés ideje: 2014.03.13 

http://registration.ft.com/registration/subscription-service/bpsp?segid=70152
http://www.ft.com/intl/cms/s/cac376c8-97e2-11e3-8dc3-00144feab7de,Authorised=false.html?_i_location=http%3A%2F%2Fwww.ft.com%2Fcms%2Fs%2F0%2Fcac376c8-97e2-11e3-8dc3-00144feab7de.html%3Fsiteedition%3Dintl&siteedition=intl&_i_referer=http%3A%2F%2Fwww.ft.com%2Fhome%2Fuk#axzz2tcBq2d8G
http://www.ft.com/intl/cms/s/cac376c8-97e2-11e3-8dc3-00144feab7de,Authorised=false.html?_i_location=http%3A%2F%2Fwww.ft.com%2Fcms%2Fs%2F0%2Fcac376c8-97e2-11e3-8dc3-00144feab7de.html%3Fsiteedition%3Dintl&siteedition=intl&_i_referer=http%3A%2F%2Fwww.ft.com%2Fhome%2Fuk#axzz2tcBq2d8G
http://www.ft.com/intl/cms/s/cac376c8-97e2-11e3-8dc3-00144feab7de,Authorised=false.html?_i_location=http%3A%2F%2Fwww.ft.com%2Fcms%2Fs%2F0%2Fcac376c8-97e2-11e3-8dc3-00144feab7de.html%3Fsiteedition%3Dintl&siteedition=intl&_i_referer=http%3A%2F%2Fwww.ft.com%2Fhome%2Fuk#axzz2tcBq2d8G
http://www.ft.com/intl/cms/s/cac376c8-97e2-11e3-8dc3-00144feab7de,Authorised=false.html?_i_location=http%3A%2F%2Fwww.ft.com%2Fcms%2Fs%2F0%2Fcac376c8-97e2-11e3-8dc3-00144feab7de.html%3Fsiteedition%3Dintl&siteedition=intl&_i_referer=http%3A%2F%2Fwww.ft.com%2Fhome%2Fuk#axzz2tcBq2d8G
http://www.latimes.com/entertainment/#axzz2tbMbWibw
https://myaccount2.latimes.com/PremiumSubscribeworld.aspx
http://www.theguardian.com/media/2010/jul/20/times-paywall-readership
http://www.theguardian.com/media/2013/oct/17/digital-subscriptions-times-sunday-news-uk
http://store.thetimes.co.uk/?ILC=INT-TNL_The_Times-subscribe_butto-TheTimes-6_26_2013_-69


Jel-Kép 2015/1  47 

9. 2013: A Washington Post is belép a játszmába 

2013 nyarán a Washington Post is felhúzta a maga fizetőfalát. Nem meglepő módon a puha 

fizető falat választották, ahol 20 cikket engednek ingyenesen elolvasni, csak utána kell a 9,99 

dolláros legolcsóbb havi csomagot megvenni. Ha mobilon és tableten is böngésznénk, 14,99 

dollárt kell fizetnünk. Érdekesség, hogy több kivételt is tettek, így a kormányhivatalnokok a 

munkahelyükről vagy a diákok az iskolákból továbbra is korlátlanul és ingyenesen 

böngészhetnek a The Washington Post online tartalmai között. 

 

10. 2013: Daily Telegraph/Sunday Telegraph 

A Telegraph weboldala az egyik legnépszerűbb oldal az Egyesült Királyságban. Néhány 

hónappal ezelőtt vezették be a puha fizető fal rendszerüket. Egy ingyenes regisztrációval 60 

napon át ingyenesen férhetünk az oldalhoz, melynek lejárta után 9,99 Fontba kerül a havi 

hozzáférés. Számadatok még nem állnak rendelkezésre a rendszer sikerességéről. 

 

Vajon a bulvár hírekért is lehet pénzt kérni? 

Eddig túlnyomórészt üzleti, gazdasági tematikájú lapokat vizsgáltunk és sikeres fizetőfalakat 

gyakorlatilag csak ilyen típusú lapok tudtak felmutatni. Nagy kérdés, hogy mi van a 

bulvárral? Lehet-e egy bulvár lap fizetős online tartalommal sikeres? Ér a bulvár hír pénzt és 

ha igen, mennyit? Az elmúlt években ezekre is láttunk próbálkozásokat, amelyek közül kettőt 

emelnénk ki. 

 

11. 2013: The Sun 

Sun az első valóban klasszikus bulvár lap, amely megpróbált bulvár híreket pénzért adni 

online. A legnagyobb példányszámú és olvasottságú brit bulvár napilap 2013. augusztusában 

vezette be Sun Plus szolgáltatását. Ennek keretében a cikkekből csak egy bekezdés olvasható 

el, aki tovább akar lépni, annak elő kell fizetnie. Az előfizetési díj 2 Font hetente, de a 

bevezetési akcióban csak 1 Font az első hónapra. Az első számok alapján egy hónap alatt 

100 000-nél is több előfizető vásárolt hozzáférést. 

 

12. 2013: A piacvezető német napilap, a Bild 

Mathias Döpfner, az Axel-Springer németországi vezérigazgatója egy 2013. januári Wall 

Street Journal Europe-ban megjelent interjúban már előrevetítette, hogy hisz a fizetős online 

tartalmakban és a fizetőfalakban.
23

 

2013 nyarától a Bild az első nagy német napilap, amely a weboldalán fizetőfalat 

alkalmaz. Az Axel-Springer Kiadó zászlóshajója, a közel 2,5 millió eladott példánnyal 

büszkélkedő Bild az online kiadásában a legnagyobb sztorikat továbbra is ingyen kínálja, az 

interjúkért és más exkluzív tartalmakért azonban már elő kell fizetni. Adatokat egyelőre nem 

közölt az Axel-Springer, ez pedig bizonyosan nem azt jelenti, hogy túlteljesítették saját 

elvárásaikat. 

Árak 2014-ben: a digitális hozzáférés ára 4,99 EUR havonta, ami kiegészíthető pdf 

formátumú lappal (9,99 EUR/hónap) és persze a print lappal is (14,99 EUR/hónap). Ez utóbbi 

érdekessége, hogy a lapot nem kézbesítik címre, hanem egy kuponnal vehető át az 

újságárusoknál, így spórolva a terjesztési költségen. Szintén egyedi, hogy a print lap vásárlói 

                                                 

23
  http://www.wsj.de/article/SB10001424127887323375204578271472721125666.html 

http://www.wsj.de/article/SB10001424127887323375204578271472721125666.html


Jel-Kép 2015/1  48 

egyedi kódot kapnak (egy új nyomdai megoldásnak köszönhetően), amellyel kedvezményes 

napi hozzáférést vásárolhatnak a weboldalhoz 0,7 EUR áron.
24

 

 

Van, aki nem kér belőle, van aki másban hisz 

Spiegel Online 

Wolfgang Büchner, a Spiegel Online vezére egy 2014. januári interjúban elutasította a 

fizetőfal ötletét. Azt mondta, az online-nal az elsődleges céljuk az, hogy felhívják a figyelmet 

a print lapra. A szakember azt mondta, hogy nem lát megtérülési lehetőséget a fizetős online 

híroldalakban, mivel az erős közmédia ingyenes híreivel nem tudnak konkurálni.
25

  

 

Krautreporter.de 

Egészen friss történet a Krautreporter esete. A 2014 nyári indulással a hírportál hirdetések 

nélkül működik, a magazinindításhoz szükséges pénzt a közösségi finanszírozás 

(crowdfunding) eszközével gyűjtötték össze. Egy hónapot adtak maguknak és azt mondták, 

hogy ha ennyi idő alatt nem gyűlik össze 15 000 előfizető 60 Eurós éves előfizetési díj 

mellett, akkor nem csinálnak lapot. A pénz összejött, 16 506-an regisztráltak és fizettek a 

2014. június 13-i határidőig. Az így szerzett közel egy millió euróból működtetik a 28 fős 

szerkesztőséget. A Krautreporter minőségi anyagokat, sok oknyomozó cikket és háttéranyagot 

ígér, a függetlenségükre pedig szerintük a reklámnélküliség lesz a garancia.
26

 

 

Mi történik Közép-Kelet Európában? 

A szomszédos Szlovákiában 2010-ben alapította a Piano Media nevű céget két az online 

médiából érkező szakember. Ez egy univerzális fizetőfalas megoldás, amelyet szabadon 

használhatnak a médiacégek, megtartva szuverén döntési jogukat azon a téren, hogy miért 

kérnek pénzt. A rendszerhez csatlakozó vállalkozásoknak nem kell saját fizetőfalat 

fejleszteniük, viszont jutalékot von le tőlük a cég. Szlovákiában a legnagyobb online 

tartalomszolgáltatók csatlakoztak, ezért működőképesnek tűnik a dolog, bár az előfizetők 

száma nem mutat robbanásszerű növekedést. Hivatalos adatok nem elérhetők, de a becslések 

szerint északi szomszédunknál 2013-ban 5 és 20 ezer közöttire tehető a számuk. A Piano 

Media többek között Szlovéniában és Lengyelországban is meg tudott győzni annyi 

tartalomszolgáltatót, hogy érdemesnek tartották ezekben az országokban is bevezetni a 

szolgáltatást. 

2012 őszén kezdtek tárgyalásokat a magyar piac legnagyobb látogatottságot generáló 

szereplőivel. Bár kezdetben minden szereplő érdeklődő és nyitott volt, végül mégsem sikerült 

megállapodniuk. 2013 augusztusában csalódott nyilatkozatot közölt a Piano Media: 

„Klasszikus magyar történet. Adott egy probléma, lépni kellene, mindenkinek fontos lenne, 

mindenki jobban járna, sokat beszélgetünk a megoldásokról, aztán valahol az önérdek és a 

lassú döntési mechanizmusok miatt elhal az egész”. A Kreatív magazin 2013. novemberi 

számában megjelent interjúban a cég képviselője elmondta, hogy az egyik legnagyobb 

                                                 

24
  http://www.telegraph.co.uk/finance/10083060/Germanys-largest-tabloid-newspaper-to-go-behind-

paywall.html http://www.bild.de/faq/seite/bildplus/alles-ueber-bildplus-30427132.bild.html, letöltés 

ideje: 2014.03.16 

25
  http://www.dw.de/spiegel-magazine-chief-rules-out-paywall-for-online-content/a-17397140 

26
  https://krautreporter.de/das-magazin  

http://www.telegraph.co.uk/finance/10083060/Germanys-largest-tabloid-newspaper-to-go-behind-paywall.html
http://www.telegraph.co.uk/finance/10083060/Germanys-largest-tabloid-newspaper-to-go-behind-paywall.html
http://www.bild.de/faq/seite/bildplus/alles-ueber-bildplus-30427132.bild.html
http://www.dw.de/spiegel-magazine-chief-rules-out-paywall-for-online-content/a-17397140
https://krautreporter.de/das-magazin


Jel-Kép 2015/1  49 

szereplő visszalépése miatt nem mertek lépni a többiek, így egyelőre nem fognak piacra lépni 

hazánkban.
27

 

Magyarországon egyelőre a szaklapokon kívül alig találunk fizetőfalakat vagy pénzért 

kínált online tartalmat. A Professional Publishing kiadóhoz tartozó kreativ.hu több tartalmát 

jelszóval védi, de az előfizetők nagy része a nyomtatott lappal együtt vásárolta meg az éves 

előfizetést. A HVG Kiadó adozona.hu oldala 14 990 forintos éves díjért ad hozzáférést az 

oldalhoz, e nélkül a cikkeknek csak a lead-je olvasható. 2004-ben a Nemzeti Sportnak is volt 

egy bátortalan kísérlete, amikor a weboldalon a nyomtatott lap cikkeit adták pénzért. 

Információink szerint egy hónap után változtattak, azóta a nemzetisport.hu különálló 

szerkesztőséggel, külön, ingyenes tartalommal jelenik meg. 

 

Konklúzió és további kérdésfelvetések 

Azt látjuk tehát, hogy 2012-2013-tól kezdődően egyértelmű jelei vannak egy üzleti modell- és 

szemléletváltásnak elsősorban az Egyesült Államokban, másodsorban az Egyesült 

Királyságban, harmadsorban – itt a leggyengébb mértékben – Németországban. Annyit azért 

tegyünk hozzá, hogy az Egyesült Államokban a hagyományosan alig érezhető súlyú közmédia 

megkönnyítette ezt a folyamatot, míg Európában a hagyományosan komoly, sok pénzt 

felemésztő hírszolgáltatást nyújtó közmédia gyengíti a piaci szereplők esélyeit, hisz hírei sok 

fogyasztó szemében csereszabatosak a fizetős online hírekkel. A már említett paradigmaváltás 

egyelőre a médiavállalatok menedzsmentjének attitűdjében érezhető, de azt is látjuk, hogy 

egyre több sikeres termék van a fizetős online hírpiacon, tehát a fogyasztói szokások is erős 

átalakulásban vannak. Mivel az európai példák többsége az elmúlt 1-1,5 évben indult, komoly 

következtetéseket nem tudunk levonni a részeredményekből, az első gyorsjelentések adataiból 

és a piaci pletykákból. Annyi viszont látható, hogy sötétbe ugranak az európai 

médiatulajdonosok, ugyanis nem tudhatják, milyen következményekkel járhat a koncepció-

váltás. 

A fizetős online hírek sikerességéhez több tényező szükségeltetik, amelyek közül az 

erős, fizetőképes kereslet és a fizetési hajlandóság tekintetében a régiónk és különösen 

Magyarország erős lemaradásban van. Az egyedi termékajánlat (a marketing-kommunikációs 

szakirodalomban: USP, Unique Selling Proposition) megtalálása tehát várat magára, jó hír 

viszont, hogy az üzleti modellek az Egyesült Államokban már erős lábakon állnak, és Nyugat-

Európában is szemmel láthatóan bevételt tudnak generálni egyes cégek az online 

tartalomszolgáltatásból. Az öreg kontinens az erős közszolgálati médiumok miatt óvatosabb – 

joggal. A fizetős tartalmak akkor állnak meg saját lábukon, ha ugyanazon tartalmak, hírek 

nem elérhetők ingyenesen máshonnan, hasonló minőségben.  

A szakértők továbbra is komoly vitákat folytatnak a hírből élő vállalkozások jövőjéről. 

A pesszimista oldal szerint a hirdetési bevételek eltűnésével, a növekvő online penetrációval 

és a hírek dömpingszerű terjedésével az online hírmédiumok – print társaikhoz hasonlóan – 

hamarosan csökkenő bevételeket tudhatnak majd magukéinak. A Bloomberg-en megjelent 

cikkében Megan Mc Ardle mindezt az online elhelyezett hirdetések hatástalanságával 

magyarázza.
28

 A szerző szerint a hirdetők előbb-utóbb rájönnek, hogy saját tartalomgyárat 

építeni és üzemeltetni jobb befektetés, mint szalaghirdetésekre szórni a pénzt. McArdle 

azonban egy fontos elemmel nem számolt, ez pedig az olvasóktól származó bevétel. Pontosan 

erről szól Marc Andreessennek, a Netscape és más online vállalkozások alapítójának az írása, 

                                                 

27
  http://www.kreativ.hu/cikk/egy_medium_miatt_bukott_meg_a_fizetokapu_bevezetese 

28
  http://www.bloombergview.com/articles/2014-06-12/online-journalism-is-suffering-print-s-fate  

http://www.kreativ.hu/cikk/egy_medium_miatt_bukott_meg_a_fizetokapu_bevezetese
http://www.bloombergview.com/articles/2014-06-12/online-journalism-is-suffering-print-s-fate


Jel-Kép 2015/1  50 

melyben fényes jövőt vizionál az online hírmédiának.
29

 A gyorsan növekvő piac, az egyre 

több okostelefon miatt ugyanis a globális tulajdonban lévő, de lokális híreket is szolgáltató 

szereplők alacsony határköltséggel, minimális terjesztési díjjal tudnak eddig nem látott 

tömegeket kiszolgálni. És nemcsak az okostelefonok, de a mobil vételi eszközök és a 

mobilinternet gyorsütemű terjedése is pozitív fejlemény. Andreessen szerint 2020-ra már 5 

milliárd ember lesz, aki mobil eszközről internetezik, vagyis a célozható tömeg 

robbanásszerűen növekszik. 

Már „csak” azt kell kitalálni, hogy a hírmédia szereplőinek mivel és hogyan kell és lehet 

ezt a tömeget elérni, illetve arra rábírni, hogy bizonyos szegmensekben fizessen a hírekhez 

való hozzáférésért. A piacon erős hullámzás van, és szélcsendet senki sem jósol. Hirtelen 

bukkannak fel új, korábban ismeretlen szereplők, akik rövid idő alatt megerősödhetnek. A 

Buzzfeed.com, egy Egyesült Államokbeli híroldal, amely rövid idő alatt a világ 94. 

leglátogatottabb oldala lett, mindezt aktív közösségi média használattal, rengeteg szórakoztató 

tartalommal, rövidhírrel, toplistával és ügyes címadásokkal.
30

  

A magyar piacon 2013-ban két új szereplő tűnt fel: a 444.hu és a vs.hu, mindkettő 

vadonatúj, hírszolgáltatásból megélni kívánó, online médiavállalkozás. Az előbbinek a 

főszerkesztője, Új Péter 2014. június 20-án egy Facebook-posztban azzal büszkélkedett, hogy 

2014. június 18-án először előzték meg a Gemius adatai alapján a napi egyedi 

látogatószámban a régi motorosnak számító hvg.hu-t.
31

 Ez a 243 ezer olvasó egy viszonylag 

kis szerkesztőség által üzemeltetett oldalon kiemelkedőnek számít. A 444.hu elsősorban sok 

rövid, szórakoztató módon megírt anyagot jelentet meg, felvállalva sok külföldi oldalról 

összeszedett érdekességet, videókat, képeket, természetesen forrásmegjelöléssel. A 2014 

elején megújult index.hu egyértelműen ezt az irányt követve helyezett el egy „Mindeközben”-

re keresztelt feed-et a főoldalán, ahol a szerkesztők által kiemelt rövid, akár egyszavas 

érdekességeket kapunk gyakran frissítve. A vs.hu nem büszkélkedhet a 444.hu-hoz hasonló 

adatokkal, ők más utat választottak. A hírversenyből kimaradva nagyobb, elemző típusú 

anyagokat hoznak le, amelyek igényes vizuális elemeket felhasználva, képpel, videóval és 

infografikákkal állnak össze egy új típusú médiaélménnyé. Fizetőmegoldásról a két magyar 

oldal esetében nem beszélhetünk, mindketten a klasszikus, hirdetési bevételekre alapozott 

üzleti modell mentén építették fel stratégiájukat. 

Az angol nyelvterületen a „sok kicsi sokra megy” fogyasztási elv hozhat eredményt, a 

magyar piacon azonban sokkal behatároltabbak a lehetőségek, és az internethasználat 

jelenlegi 65 százalékos aránya
32

 sem fog már gyorsuló ütemben nőni. A hírmédiumok 

jelenlegi látogató és oldalletöltés számai talán még duplázhatók a következő években, de 

ennél sokkal magasabbra nem tolhatók fel. Hazánkat tekintve látható, hogy az igény és a 

szándék a médiavállalatok oldaláról nem hiányzik, viszont a félelem nagy. A tartalom, úgy 

tűnik, csereszabatos: ha egyesek fizetőssé válnak, mások ingyenesek maradnak, az olvasók 

átpártolása elkerülhetetlen lehet. Ezért a Piano Media összefogásra buzdító szándéka nem volt 

rossz ötlet, de sokan ódzkodtak a fizetőfal szoftveres fejlesztését és üzemeltetését egy külső 

szereplőre bízni. A megoldást talán az egyénileg bevezetett, de összehangolt fizetőfal 

bevezetése jelenthet, vagy esetleg felmerülhet alternatív tartalom-bevételi megoldások 

keresése (például internet-előfizetés árába épített „tartalomszolgáltatási” díj). A fejlett, nagy 

külföldi médiapiacokon ugyan jól kirajzolódik az a trend, hogy bizonyos tartalmak elérése 

                                                 

29
  http://a16z.com/2014/02/25/future-of-news-business/  

30
  http://www.alexa.com/siteinfo/buzzfeed.com, letöltés időpontja: 2015.01.10. 

31
  http://cink.hu/a-444-eloszor-elozte-meg-a-hvg-hu-t-1593681970 

32
  http://nrc.hu/kutatas/internet_penetracio  

http://a16z.com/2014/02/25/future-of-news-business/
http://www.alexa.com/siteinfo/buzzfeed.com
http://cink.hu/a-444-eloszor-elozte-meg-a-hvg-hu-t-1593681970
http://nrc.hu/kutatas/internet_penetracio


Jel-Kép 2015/1  51 

nem ingyenes, sőt nem is lehet az, de ennek a trendnek a magyar piacra való „begyűrűzéséről” 

megalapozott, hitelt érdemlő előrejelzést pillanatnyilag nem tudunk mondani.  


