Sándor Zsuzsa
1972-1976: egri tanárképző főiskola; rajz - matematika szakos általános iskolai tanári diploma.
1988-ig: rajztanár, általános iskolában és gimnáziumban
1985-88: képzőművészeti főiskola, művészettörténet-ábrázoló geometria-művészeti rajz szakos középiskolai tanári diploma.
1988-tól a sárospataki tanítóképző főiskola (ma Miskolci Egyetem Comenius Tanítóképző Főiskolai Kar) Művészeti Nevelési Tanszékének oktatója.
1992-ben főiskolai docensi, 1999-től tanszékvezetői kinevezés.
Szakmai érdeklődések, irányultságok:
a vizuális nevelés módszertanának kérdései (elsősorban a vizuális kommunikáció - vizuális nyelv és a műelemzés - művészettörténet tanítása),
a vizualitás - vizuális gondolkodás - vizuális kommunikáció némely témája (kiemelten a vizuális kommunikáció és a vizuális nyelv - strukturális szempontú - vizsgálata),
vizuális nevelési kiadványok, pedagógusképzősöknek szóló tankönyvek és oktatási segédkönyvek, dolgozatok, cikkek publikálása, illetve szerkesztése,
képzőművészeti alkotómunka, részvétel képzőművészeti pályázatokon és kiállításokon.
Fejlesztési-kutatási programok vezetése:
1997-től két ízben a Felsőoktatási Programfinanszírozás támogatásával a Vizuális alkotóműhelyek tanítóképzősöknek c. téma;
1999-2001-ben a Soros Alapítvány segítségével a Tanárképzés fejlesztése témakörben a Saját program szerinti tanítás című kutatási program; főiskolai hallgatók és kisiskolák pedagógusainak bevonásával;
2001 őszétől a KOMA támogatásával (témakör: A pedagógusképzés megújítása) A projektmódszer a művészeti nevelésben című program
Az ME CTFK Tudományos és Kutatási Bizottsága 1999-ben és 2001-ben támogatta a vizuális nyelvre irányuló kutatásaimat.
Publikációs jegyzéka jegyzék készült a doktori iskolai publikációs nyilvántartás számára az ott használt csoportosításban; csak a kutatási témához kapcsolódó publikációkat tartalmazza (: A vizuális kommunikáció változatainak összehasonlító elemzése)
Ö n á l l ó
m u n k a
könyv (szerző és társszerző):
1. Sándor Zsuzsa: Ábrázolás és művészet. Tankönyvkiadó, Budapest, 1989 [20,6 A/5 ív]
2. Sándor Zsuzsa: Ábrázolás és művészet. Nemzeti Tankönyvkiadó, Budapest, átdolgozott 1. kiadás, 2002 [10,3 A/5 ív]
3. Sándor Zsuzsa: Tantervelemzés és a tanítás tervezése. Eötvös József Kiadó, Budapest, 1997. [13,0 A/5 ív]
4. Sándor Zsuzsa: A vizuális kultúra tanításának személyes tervezése. In.: Bakos Tamás - Bálványos Huba - Preisinger Zsuzsa - Sándor Zsuzsa: A vizuális nevelés pedagógiája a 6-12 éves korosztályban. Vizuális kultúra - felsőoktatási tankönyvsorozat III. Balassi Kiadó, Budapest, 2000 [199-230. o. és XVII-XXI. tábla]
5. Sándor Zsuzsa: A vizuális nyelv képi világa. Miskolci Egyetemi Kiadó, 2003 [13 B/5 ív]
tanulmány könyvben:1. Sándor Zsuzsa: Gondolatok a műalkotások elemzéséről. In.: Rézművesné Nagy Ildikó - Sándor Zsuzsa (szerk.): Nézzük meg együtt. Közoktatási Kutatások sorozat, Akadémia Kiadó, Budapest, 1992 [11-34. o.]
2. Sándor Zsuzsa: Segédanyag a művészetek történetének tanulmányozásához. In.: Balázsi Zoltánné (szerk.): Szabadidős tevékenységek. Eötvös József Könyvkiadó, Budapest, 1997 [335-392. o.]
3. Sándor Zsuzsa: A "Kútbanéző" komplex művészeti tanterv és a tantárgy tanítása. In.: Művészeti nevelés - Saját program szerinti tanítás. ME CTFK Művészeti Nevelési Tanszék, Sárospatak, 2000 [84-97. o.]
4. Sándor Zsuzsa: A vonal minőségei és vonalak hatásai. In.: Sándor Zsuzsa (szerk.): Módszertár - A Felsőoktatási Vizuális Nevelési Kollégium kiadványsorozata. ME CTFK Művészeti Nevelési Tanszék, Sárospatak, 2001 [92-107. o.]
5. Sándor Zsuzsa: Reduktív ábrázolás a fény-árnyék modelláltság csökkentésével. Sándor Zsuzsa (szerk.): Módszertár - A Felsőoktatási Vizuális Nevelési Kollégium kiadványsorozata. MECTFK Művészeti Nevelési Tanszék [108-117. o.]
6. A projekt mint módszer és mint tervtípus a vizuális kultúra tanításában. In.: Dr. Hegedűs Gábor - Lesku Katalin (szerk): Projektpedagógia III. Kecskemét, 2002 [107-112. o.]
7. Sándor Zsuzsa: A vizuális kultúra óra tervezése. In.: Sándor Zsuzsa (alkotószerkesztő): Vizuális kultúra óratervek és óraleírások. Módszertár III. Miskolci Egyetem Comenius Tanítóképző Főiskolai Kar. Sárospatak, 2002 [6-9. o.]
8. Sándor Zsuzsa: Vizuális kommunikációs projektek. In. Vizuális kommunikációs projektek. Szerk.: Sándor Zsuzsa. ME CTFK Művészeti Nevelési Tanszék, 2003 [7-22. oldal]
tanulmány konferenciakötetben:Sándor Zsuzsa: Vizuális kommunikáció és vizuális nevelés - egy paradigmaváltás kibontakozása. In Apáczai Napok 2003 Nemzetközi Tudományos Konferencia. Tanulmánykötet. Győr, 2004, 305-329. o.
tanulmány folyóiratban, periodikában:1. Sándor Zsuzsa: A vizuális nevelés időszerű tantárgypedagógiai témái. Tanulmánysorozat. Módszertani Lapok, Vizuális kultúra. 2000
I. Karakteres metodikák - avagy a vizuális kultúra feladatsor és a projekt. 3. évf. 3. szám [8-17. o.]
II. A vizuális nevelés tantervi szabályozása és vizuális kultúrára célzott tantervek elemzése. 3. évf. 4. szám [1-12. o.]
III. A vizuális kultúra tanításának személyes programozása. 4. évf. 1. szám [3-17. o.]
IV. A vizuális kultúra tantárgy két jellegzetes tanulói tevékenysége a gyakorlati és az elemző tevékenység. 4. évf. 2. sz.[14-28. o.]
2. Sándor Zsuzsa: A vizuális nyelv. In.: Debreczeni Tibor (szerk.): Kútbanézők II. Academia Ludi et Artis, Budapest, 1997 [66-68. o.]
3. Sándor Zsuzsa: A vizuális kommunikáció vizuális nyelvi jelkészlete és struktúrája. Zempléni Múzsa, IV. évf. 2. szám, 2004. nyár. 44-54. o.
recenzió folyóiratban, periodikában:1. Sándor Zsuzsa: Értelemmel és szívvel ... . Iskolakultúra. 1998/9. [73-76. o.]
2. Sándor Zsuzsa: Módszertani jegyzetek In.: Debreczeni Tibor (szerk.): Kútbanézők III. Academia Ludi et Artis, Budapest, 1998 [98-100. o.]
3. Sándor Zsuzsa: Műélmény, műértés és gyermekérzékeny esztétikai-művészeti nevelés - avagy az ember-lét élvezete. Iskolakultúra. 1999. 6-7. [156-159. o.]
4. Helyzetkép - vizuális kultúra tankönyvek a felsőoktatásban. Módszertani Lapok, Vizuális kultúra. 2002. március [14-23.o.]
kiállítások és díjak,
alkotások publikálása a kapcsolódó kiállítási katalógusokban:1. Országos Akvarell Biennálék, Eger
IX. -1984 [Eger, Gárdonyi G. Múzeum], X.-1986 [Eger; Porin Taideusmuseo, Pori, Finnország], XI.-1988 [Eger, Gárdonyi Géza Színház]
IX. - A katalógust kiadta: Heves Megyei Múzeumok Igazgatósága, 1984
X. - A katalógust kiadta: Heves Megyei Múzeumok Igazgatósága, 1986
XI. - A katalógust kiadta: Heves Megyei Múzeumok Igazgatósága, 1988
2. Miskolci Téli Tárlat - 1984, 1986, 1990, 1995
1984 - A katalógust kiadta a Miskolci Galéria
1990 - A katalógust kiadta a Miskolci Galéria
3. Zempléni Nyári Tárlatok,
I. Sárospatak, 1989 - Herman Ottó Múzeum díja
Kiadó: A B.A.Z. Megyei Múzeumi Igazgatóság Sárospataki KéptáraIII. Szerencs, 1993 - Sárospatak Város díja
Kiadó: Rákóczi Vár, SzerencsIV. Tokaj, 1995;
V. Sárospatak, 1998
Kiadó: Herman Ottó Múzeum Sárospataki Képtára4. Szüret a művészetben, Eger -1993 - B.A.Z. Megyei Önkormányzat díja
5. Művésztanárok kiállítása, Kaposvár, Rippl-Rónai Múzeum -1994
Kiadó: CSVMTF, 1995 Leitner Sándor szerk. [90-91. o.]6. Tankönyvszerzők kiállítása, Budapest - 1995
7. Zempléni Művészeti Napok, Terebes, 1997
8. A CTIF művésztanárainak kiállítása. Sárospatak, 1998, Encs, 1999 11 - Miskolc 1995
9. A PART művészcsoport kiállítása. Sátoraljaújhely, Lavotta ház, 2000
10. In Transit. Sárospatak, A Művelődés Háza. 2001. július 7 - augusztus 12.
11. Régiók milleniumi találkozása a képzőművészetben. Budapest, Magyar Kultúra Háza. 2001. augusztus 20 - szeptember 5.
12. In Transit. Soest (Németország), Morgner-Haus. 2002. május
Kiadvány: Austellung in Transit. Kunstverein Kreis Soest e.v. 200213. A város - hangulatok és városlakók. Sárospataki Képtár, 2003. április-május.
Az ismertetőt kiadta a Sárospataki Képtár.14. Művésztanárok kiállítása. Egyetemi Galéria, Miskolc, 2003. október-november.
Az ismertetőt kiadta a Miskolci Egyetem.
képzőművészeti alkotás megjelenése:Nikolaus Lenau: Élet és álom. Miskolc, 2003, B.A.Z. Megyei Múzeumi Igazgatóság, illusztrálta Sándor Zsuzsa
Zempléni Múzsa, IV. évf. 2. szám, 2004. nyár. Címoldalon és 39-43. o.
Konferencia előadás és kiállításmegnyitó (lista 1997-től):1. A vizuális kultúra értelmezése. Rajztanárok megyei konferenciája. Miskolc, Megyei Ped. és Közm. Int. 1997. okt. 10
2. Vizuális kultúra tantárgyi tantervek összehasonlító elemzése. Pedagógusképző Főiskolák - Vizuális Nevelési Szimpozium. Budapest, 1997. dec. 6-7.
3. Vizuális kultúra projektek. Konferencia: Az ezredforduló pedagógiai kihívásai. XXIV. Nógrád megyei Pedagógiai Napok. Nógrád megyei Pedagógiai Intézet. Balassagyarmat, 2000. április 18.
4. A vizuális kultúra kerettanterv. Országos Szaktanácsadói Konferencia. Budapest, Nemzeti Tankönyvkiadó, 2000. augusztus 21.
5. Vizuális alkotóképességek és az alkotás folyamata. Képes világ - harmonikus pedagógia az ezredfordulón c. országos vizuális nevelési konferencia. Rendezte: MROE, OKSZI, Veszprém Megyei P I. Balatonfüred, 2000. nov. 3-4.
6. Diakép vagy milyen kép? A művészettörténet tanítása - Szimpozium. Felsőoktatási Vizuális Nevelési Kollégium. Pilisborosjenő, 2000. nov. 1-2.
7. Vizuális alkotóképességek és az alkotás folyamata. A vizuális képességek fejlesztése. Rajztanárok konferenciája. Miskolci Galéria. Miskolci Galéria, Miskolc, 2000. december 8.
8. a) a Képzőművészeti szekció vezetése b) "Rusztikus hatású szőttesek, modern festmények és kerámiák" c. képző- és iparművészeti kiállítás megnyitó szövege, megnyitása. Ifjúság-kultúra, ifjúsági kultúra; konferencia a B.A.Z. megyei Közművelődési Intézet rendezésében. Sárospatak. 2001. október 18-19.
9. A projekt mint módszer és mint tervtípus a vizuális kultúra tanításában. Előadás a IV. Országos Projektkonferencián. Kecskemét. 2001. október 26.
10. A vizuális kultúra tanításának szabályozása a cigány kisebbségi tantervekben. II. Antropológus Szaknapok, Miskolci Egyetem, 2002. március 4-7.
11. Életpillanatok, a zempléni táj és a települések hangulata. Kiállításmegnyitó. Lavotta Ház, Sátoraljaújhely. 2002. április 11.
12. A modell utáni ábrázolás. Felsőoktatási Vizuális Nevelési Kollégium Szimpózium. Csongrád, 2004. szeptember
13. Vizuális kommunikáció vezérlésű komplex projektek. Apáczai Napok, Nemzetközi Tudományos Konferencia. Győr, 2004. október
Ö n á l l ó
r é s z e k e t
t a r t a l m a z ó
m u n k a :
szerzőség és társszerkesztés:
1. Utak a vizuális nevelésben. Miskolc, Borsod Abaúj Zemplén Megyei Pedagógiai Intézet, 1992 - szerkesztette: Rézművesné Nagy Ildikó - Sándor Zsuzsa
tantervek (munkacsoportok tagjaként részbeni szerzőség és szerkesztés):1. Vizuális nevelés, tanterv az 1-10. évf. számára; a 3. és a 4. évf. szerzője - OKI97TLGVK1-10 - [Tölgyfa] 1997
®
OKI tantervi adatbankjai; 1998®
Internet: http.//www.oki.hu/.2. Vizuális kultúra, tanterv az 1-10. évf. számára; szerkesztés és az 1., 2., 3., 4. évfolyamok szerzője - OKI97SZIVK1-10 - [Szinva] 1997
®
OKI tantervi adatbankjai; 1998®
Internet: http.//www.oki.hu/.3. "Kútbanéző" komplex művészeti tanterv az 1-10. évfolyam számára; az 5. évf.
szerkesztése és néhány téma szerzője - OKI97ALAMŰV1-10 - 1997®
OKI tantervi adatbankjai; 1998®
Internet: http.//www.oki.hu/.
S z e r k e s z t é s
1. Módszertár - A Felsőoktatási Vizuális Nevelési Kollégium kiadványsorozata. ME CTFK Művészeti Nevelési Tanszék, Sárospatak, 2001
2. Vizuális kultúra óratervek és óraleírások. Módszertár III. Miskolci Egyetem Comenius Tanítóképző Főiskolai Kar. Sárospatak, 2002
3. Vizuális kommunikációs projektek. ME CTFK Művészeti Nevelési Tanszék, 2003
T e c h n i k a i
s z e r k e s z t é s
1. Művészeti nevelés - Saját program szerinti tanítás. ME CTFK Művészeti Nevelési Tanszék, Sárospatak, 2000
2. Vizuális kultúra óratervek és óraleírások. Módszertár III. Miskolci Egyetem Comenius Tanítóképző Főiskolai Kar. Sárospatak, 2002
3. Sándor Zsuzsa: A vizuális nyelv képi világa. Miskolci Egyetemi Kiadó, 2003
Kapcsolat. 1992. Olaj, farost, 80x60 cm (Miskolc, Herman Ottó Múzeum tulajdona)
Magányos. 1993. Olaj, farost, 80x60 cm (Miskolc, Herman Ottó Múzeum tulajdona)
Gyötrődő. 1994. Olaj, farost, 120x97 cm
Bőrönd - kép. 2001. Objekt, olajfestés, összecsukva: 55x75x22 cm, kinyitva: 155x145x25 cm
Kifeszítve. 1996. Olaj, farost, 120x97 cm
Kettőskép I-II. 1997. Olaj, farost, 97x50 cm
Lendület I-II. 2001. Akvarell és tempera, papír, egyenként 62x43 cm
Hármaskép I-II-III. 2002. Akvarell és tempera, papír, egyenként 70x50 cm, a középső kép 70x70 cm
Kapcsolat Magányos
Bőrönd 1 Bőrönd 2 Bőrönd 3 Bőrönd 4
Gyötrődő Kifeszítve
Hármaskép I-II-III.
Lendület I-II.
Kettőskép I-II.