Anarchizmus és új társadalmi mozgalmak Magyarországon 
Bácsván László
 nnek 
  az írásnak nem célja, hogy az anarchizmus vagy az új társadalmi mozgalmak összes 
  fejleményét, és a velük kapcsolatos vélekedéseket összefoglalja. Szorosabb témáját 
  a rendszerváltás környékén felbukkanó, ilyen jellegű kezdeményezések, és kapcsolataik 
  jelentik, ezzel együtt persze elkerülhetetlen a történeti és elméleti háttér 
  bizonyos mértékű felvázolása. Ez azonban szükségképpen töredékes, de remélhetőleg 
  elégséges ahhoz, hogy a szövegben foglalt főbb állítások érthetővé váljanak. 
  A klasszikus anarchizmus történetével, eszméivel és irányzataival itt most nem 
  foglalkozunk, csak a magyar vonatkozással, az anarchizmus hazai hagyományával.
nnek 
  az írásnak nem célja, hogy az anarchizmus vagy az új társadalmi mozgalmak összes 
  fejleményét, és a velük kapcsolatos vélekedéseket összefoglalja. Szorosabb témáját 
  a rendszerváltás környékén felbukkanó, ilyen jellegű kezdeményezések, és kapcsolataik 
  jelentik, ezzel együtt persze elkerülhetetlen a történeti és elméleti háttér 
  bizonyos mértékű felvázolása. Ez azonban szükségképpen töredékes, de remélhetőleg 
  elégséges ahhoz, hogy a szövegben foglalt főbb állítások érthetővé váljanak. 
  A klasszikus anarchizmus történetével, eszméivel és irányzataival itt most nem 
  foglalkozunk, csak a magyar vonatkozással, az anarchizmus hazai hagyományával.
1. A forradalom után
 Az új társadalmi mozgalmak eredetét 
  a legtöbben 1968-ra, a nyugati társadalmak mindmáig utolsó forradalmi fellángolására 
  vezetik vissza. Ám '68 nem csak az eredet, de bizonyos értelemben a vég is, 
  az anarchizmus ugyanis utoljára ekkor kerülhetett, ha csak rövid időre is a 
  társadalmi és politikai mozgások főáramába, vagy legalább annak közelébe.
  Természetesen az anarchista mozgalom sem tűnik el teljesen '68 után, elég csak 
  az angol DAM tradicionális anarcho-szindikalizmusára, vagy a hasonló irányt 
  követő Nemzetközi Munkásszövetség olasz vagy spanyol tagszervezeteire utalnunk. 
  [1] Ám a "klasszikus" anarchizmus 
  a margóra kerül, és eszméi, szerveződési elvei főképp az alternatív mozgalmakban 
  élnek tovább, amelyek sok volt anarchista aktivista személyén keresztül is kötődnek 
  az elődökhöz.
  Az új társadalmi mozgalmak képviselői már nem elsősorban forradalmárok, csoportjaik 
  már gyakran "single issue" szervezetek. Egy-egy témára koncentrálnak, 
  bár kritikájuk sokszor általánosítható, azaz amíg az akciók a társadalmi lét 
  egyes szféráival kapcsolatosak, társadalomképük (és elméletük) túlmutathat a 
  felvállalt témán. A "Gondolkodj globálisan, cselekedj lokálisan!" 
  jelmondat jegyében a konkrét, kis hatásúnak tűnő akciók mögött a társadalom 
  ás kultúra egészét érintő, sokszor radikális elképzelések állhatnak. Jó példái 
  ennek azok a zöld mozgalmak, amelyek legtöbbször egyes konkrét környezetvédelmi 
  kérdésekben nyilvánulnak meg, de általában is problematizálják az ember és környezete 
  viszonyát, végső soron pedig az ipari társadalom, az újkori modernizáció kritikusai. 
  Ember és környezet egyensúlyának felborulása mögött pedig a kapitalizmus logikus, 
  ám gátlástalan terjeszkedési vágya áll, és máris a teljes rendszer kritikájánál 
  tartunk. (Ez persze csak illusztráció, hisz a "létező" szocializmusban 
  is volt erőteljes, nem ritkán erőszakos, modernizáció, ám az is igaz, hogy ezek 
  a rezsimek gazdasági értelemben államkapitalisták voltak.) A 
  fő problémát maga a modernitás, a nagy modern elbeszélés jelenti, amely a természetet 
  az emberi világtól elkülönülő, meghódítandó entitásként kezeli. [2]
  Az új társadalmi mozgalmakat szokás néha alternatív mozgalmakként is említeni, 
  ezt az elnevezést azonban kevésbé érezzük szerencsésnek, legfőképp azért, mert 
  a magyarországi helyzettel is foglalkozni kívánunk, és hazai terminológiában 
  a két fogalom nem minden esetben fedi egymást. Az 1980-as években elterjedő 
  "alternatív" kifejezés ugyanis magába foglalt minden olyan kezdeményezést 
  amely nem a párt(állam) hivatalos forrásaiból indult ki, vagyis alternatívát 
  jelentett a hatalom meghosszabbítását jelentő szervezetekkel, "mozgalmakkal" 
  szemben. Jellemző példája ennek Bossányi 
  Katalin egy 1989-ben megjelent interjúkötete, [3] 
  ahol az alternatív mozgalmak gyűjtőnév alatt szerepel a szakkollégiumoktól az 
  újonnan alakult pártokon át a Münnich Ferenc Társaságig számos szervezet. Kétségtelenül 
  alternatívákat próbáltak megfogalmazni a fennálló renddel szemben, az új társadalmi 
  mozgalmak köre azonban nem azonosítható a politikai színtér különféle szereplőivel, 
  mert nem hatalmi célok köré szerveződnek, így legtöbbször kívül esnek a politika 
  körén, és inkább az egyén és a politikai szféra közötti térben találhatók, sokszor 
  pedig kifejezetten politikaellenesek.
  Szerveződési elveik is mások, mint a politikai pártoké, egész egyszerűen nem 
  a szervezeti lét a kiinduló állapotuk, hanem egy bázisdemokratikus, hálózat 
  jellegű kapcsolatrendszer. A mesterségesen 
  létrehozott, "szervezett", hierarchikus és technilogizált működésű 
  szervezetektől jelentősen különböznek. A 
  mozgalmak dinamikusak, ontológiailag a társadalmi struktúra és a társadalmi 
  folyamatok határán állna [4], 
  a szervezetekhez hasonlóan a mikro- és makrofolyamatokat kapcsolják össze, azonban 
  a szervezetekkel ellentétben egy alulról integrált társadalom modelljét jelenítik 
  meg [5] 
  A mozgalmak plurális és differenciált szektort alkotnak, létük nem válságjelenség, 
  a társadalom normális működéséhez tartozik. A mozgalmak ezen kívül egy sajátos 
  valóságot építenek fel, alternatívát kínálnak a hatalom és az intézményesedett 
  politika világmagyarázataihoz képest, sokszor valódi "osztályozási harcot" 
  (Bourdieu) folytatnak a társadalmi jelenségekkel kapcsolatos szemléletek megváltoztatása 
  érdekében. 
  A mozgalmak valójában átmeneti jelenségek, és elméletileg három lehetséges irányba 
  mozdulhatnak el. Vagy teljesül a cél amelyért az adott mozgalom létrejött, és 
  ez után okafogyottá válik működése, vagy különféle problémák miatt a cél elérése 
  nélkül szűnik meg működni. A harmadik út pedig az intézményesülés, ami a leggyakrabban 
  a párttá szerveződést jelenti. A mozgalmi állapot tartósan nem sokáig maradhat 
  fenn, a laza, spontán szerveződő kapcsolatok általában nem garantálják a hosszú 
  távú működést. Az anarchista csoportokra sem jellemző az időbeli tartósság, 
  az eszmék továbbélése mellett az egyes kezdeményezések csak átmeneti jellegűek.
  A szervezeti lét sajátosságaitól teljesen mentes mozgalom természetesen legfeljebb 
  ideáltípusként gondolható el, a valós mozgalmaknak általában van egy szervezeti 
  aspektusuk is. Egy környezetvédő, vagy az emberi jogok érvényesítése érdekében 
  fellépő csoport sok esetben csak akkor tud hatékonyan képviselni egy-egy ügyet, 
  ha megfelelő szervezeti keretbe önti működését, vagy annak egy részét. Hiszen 
  a hatalommal, a hivatalosságokkal való érdemi érintkezés csak így lehetséges, 
  és a kötöttségekkel együtt jogosítványokat is szerezhetnek. Például egy egyesületi 
  formában működő jogvédő szervezet, mint törvényileg is szabályozott működésű, 
  bejegyzett csoportosulás, már helyet kaphat bizonyos testületekben, pályázhat 
  különféle támogatásokra, ám mindez nem feltétlen jelenti azt hogy belső működése 
  elvesztené informális jellegét, hierarchikussá és merevvé válna, vagy hogy a 
  spontán akciók ez által lehetetlenné válnának. 
  Ez a rugalmasság azért is fontos, mert az új társadalmi mozgalmak, miként az 
  anarchisták is, a proaktív mozgalmak közé tartoznak. (Manuel 
  Castells különbözteti meg a proaktív, azaz az emberi kapcsolatokat a legalapvetőbb 
  szintjükön átformálni akaró mozgalmakat a reaktívaktól, melyek a tardíció (Isten, 
  etnikum, család, lokalitás) nevébe védelmezik a fennálló berendezkedést. [6])
  Az új társadalmi mozgalmak sajátosságaik egy jelentős részét az anarchista csoportoktól 
  örökölték, és nem csak a szerveződési elveket, hanem értékeik egy bizonyos hányadát 
  is. (A legfontosabb, vagyis az uralomnélküliség azonban az új mozgalmak számára 
  már nem mindenek felett álló érték, és plánae nem cél, mint az anarchistáknál.) 
  Az új mozgalmak azonban életképesebbnek bizonyultak. Kicsit sarkítva a kérdést 
  azt is mondhatjuk, hogy ők jelentik az adekvát választ az új társadalom kihívásaira, 
  hiszen a klasszikus anarchizmus még a hagyományos ipari társadalom, a kapitalizmus 
  egy korábbi formája ellenében jött létre. Ha pedig a posztindusztrialitás több 
  puszta szónál, akkor a megváltozott helyzetre megváltozott módon kell reagálni. 
  Az új mozgalmak már a nagy ábrándokkal való leszámolás után alakultak ki (vö. 
  a nagy elbeszélések vége), sokkal gyakorlatiasabbak, sokkal 
  inkább a mindennapi élet talaján állók, mint az anarchisták. Ám önképük szerint 
  továbbra is szemben állnak multinacionális tőke kezében összpontosuló hatalommal, 
  és a társadalmi egyenlőtlenségekkel, a szolidaritás hiányával. [7]
  Az anarchizmus értkrendszere Magyarországon is több, mint száz éve jelent meg, 
  és diszkontinuitása ellenére is fontos hatást gyakorolt a rendszerváltás időszakában 
  születő mozgalmakra.
2. A magyar anarchista hagyomány
A hazai anarchista elmélet és mozgalom a XIX, század utolsó negyedétől követhető nyomon. Bozóki András 1986-ban [8] négy szakaszt különített el a magyar anarchizmus történetében:
Az első szakasz 1880-84 közöttre tehető, amikor a szociáldemokrata Általános Munkáspárt egyfajta belső ellenzékeként jön létre egy radikális szocialista csoport, amely kapcsoltaba kerül Johann Most-tal is. A radikális elveket hirdető, az anarchizmus felé húzó vezetőket (köztük Szalay Andrást) kizárják a pártból, akik ekkor megalakítják az illegalitásba működő, akcionalista radikális munkáspártot, és 1883-tól megjelenik lapjuk is, a Népakarat.
A második szakasz Schmitt Jenő Henrik fellépéséhez köthető, aki a vallási alapon erőszaknélküliséget hirdető lapját az Állam nélkül-t, 1897-99 között adja ki.
A harmadik szakasz központi figurája Gróf Batthyány Ervin (lapjai a Testvériség (1906) és a Társadalmi Forradalom (1907-11)), aki kezdetben egy kropotkini ihletésű kommunista anarchizmust hirdet, míg pl. Szabó Ervin az anarcho-szindikalizmushoz állt közel. Batthyány az anarchisták és szocialisták összefogásának szükségességéről beszél, és az ugrásszerű forradalommal szemben a folyamatos ellenállás fontosságát hangsúlyozza.
A negyedik szakasz a Tanácsköztársaság alatt működő Budapesti Anarchista Csoport tevékenységéhez kapcsolható. A Krausz Károly vezetésével működő BACs-on belül többféle irányzat volt jelen, a radikálisan tekintélyellenes felfogástól a fennálló rend baloldali kritikájáig, és rövid fennállásával e társaság jelentette a magyar anarchizmus végét is, legalább is hosszú évtizedekre.
E 
  négyes korszakolás mellett a Bozóki - Sükösd szerzőpáros egy másik, ötös felosztást 
  is leír 1994-es művében, ahol már nem egymás után következő korszakokról, hanem 
  az anarchizmus jelentkezésének hullámairól beszélnek, amelyek időben átfedhették 
  egymást. [9] 
  Itt is a radikális munkáspárt 1880-as évek folyamán kifejtett tevékenysége jelenti 
  az első szakaszt, pontosabban hullámot, a másodikban viszont Schmitt Jenő Henrik 
  mellett már az alföldi millenáris, agrárszocialista mozgalmak is megjelennek. 
  A harmadik és negyedik szakasz mellett külön jelzik a Kassák Lajos vagy Szittya 
  Emil nevével fémjelzett politikai és művészeti avantgardizmus összefüggéseit, 
  illetve a "moralista forradalmárok" mozgalmát. 
  Ezen öt hullám mellé természetesen felsorolhatjuk hatodiknak a rendszerváltás 
  hajnalán újjáéledő anarchista szerveződéseket , hiszen az 1919-ben megszakadó 
  hagyomány valójában csak az 1980-as évek végétől támad fel újra, ekkortól jelennek 
  meg a frissen szerveződő csoportok, újonnan alapított kiadványok. (És itt most 
  tekintsünk el a két világháború közötti időszak, illetve az államszocializmus 
  azon művészeti és tudományos produktumaitól, amelyekben az anarchista gondolat, 
  társadalom- és emberkép nyíltabb vagy szublimáltabb formában megjelenik.)
  A hazai anarchizmus legújabb korszaka 1988 őszétől, az Autonómia Csoport létrejöttétől 
  datálható. Az Eötvös-klubban megalakuló szervezet nevében még nem használta 
  az anarchista kifejezést, ám szellemiségében legalább olyan közelt állt hozzá, 
  mint a később, épp az ACs egyik utódjaként 1990-ben létrejött Budapesti Anarchista 
  Csoport, amely alapítói a névválasztással tudatosan vállalták fel a hét évtizeddel 
  korábban megszakadd tradíció felelevenítését, és korszerű folytatását.
  Az Autonómia Csoporton belül is eleve több irányzat volt jelen, ráadásul a Csoport 
  tagjai az akkoriban formálódó pártokhoz is sok esetben kötődtek. Az ökologisták, 
  szindikalisták, punkok közötti törésvonalak miatt e szerveződés nem volt hosszú 
  életű, 1990 tavaszán beszüntette tevékenységét. Utódjakén létrejött a GEO egyesület, 
  az ökologista gondolat híveiből, a NAP Anarcho-Punk Csoport a fővárosi punk 
  szubkultúra köré szerveződve, illetve a már említett BACs.
  1994-ben jött létre a Budapesti Autonóm Társulás (BAT), amely 1998-ig, vagy 
  1999-ig működött. A megszűnés dátuma azért bizonytalan, mert a csoport internetes 
  honlapján 1998 novembere szerepel (ekkor jelent meg lapjuk a Szabad Alternatíva 
  utolsó száma), ugyankkor az Anarchoid '99 januári első száma is, mint a BAT 
  online kiadványa szerepel. A BAT-tal természetesen nem ért véget a hazai anarchizmus 
  története, ma is léteznek hazai anarchista kezdeményezések, ám működésük a köz 
  számára szinte észrevehetetlen. A BAT, legalább is a fővárosban még többé-kevébé 
  "látható" volt, az érdeklődőknek volt esélyük, hogy a kapcsolatba 
  kerülhessenek a mozgalommal. Mamár ez 
  nagységrendekkel nehezebb lehet. Bár az interneten több orgánum és is jelen 
  van (pl. Fakk - rendszertelenül megjelenő anarchista hírlevél, www.extra.hu/fakk), 
  és néhány csoport is elérhető, igazi anarchista mozgalomról nem igazán beszélhetünk. 
  A Szabad Anarchista Közösség honlapján [10] 
  is leginkább kiáltványszerű szövegek, és az anarchizmus lényegét összefoglaló 
  ismeretterjesztő írások találhatók, a mozgalom felépítéséről és akcióikról azonban 
  gyakorlatilag semmi. Így könnyen elképzelhető, hogy e csoport leginkább csak 
  virtuálisan létezik, hiszen akcióknak egyelőre nincs nyoma, ám ez oersze nem 
  zárja ki, hogy lennének akciók.
  A szórványos anarchista kezdeményezések összefogásával az A-Háló vagyis az Aktivista 
  Hálózat is próbálkozni látszik, amely a különféle, nem feltétlen anarchista 
  ihletésű mozgalmak tevékenységét kívánja összehangolni azon pontokon, ahol az 
  együttműködés egyáltalán elképzelhető. Az 
  1999 októberében alakult A-Háló találkozóin rész vettek többek között a Fehér 
  Kereszt Állatvédő Liga, a NaNe (Nők a Nőkért az Erőszak Ellen), a BAL (Baloldali 
  Alternatíva), a Humanista Mozgalom, a TÉT (Társadalmi Érdekegyeztető Tanács), 
  a Rainbow hippi-mozgalom és az elején a BAT képviselői is. Ezen kívül kapcsolatban 
  áll még a Hadkötelezettséget Ellenzők Ligájával, a Levegő Munkacsoporttal és 
  a FAUNA állatvédő egyesülettel is. [11] 
  A Háló résztvevőinek vannak közös értékei, elsősorban a pénz és a hatalom, mint 
  kizárólagos értékek köré kiépülő világméretű rendszerek elleni lokális küzdelmet 
  tekintik feladatuknak, ebben az anarchistákkal is közösséget vállalhatnának, 
  ha lennének számottevő anarchista csoportok. A résztvevők közül persze több 
  mozgalom is magáénak vall egyes anarchista értékeket, de az anarchizmust magát 
  nem. A Humanista Mozgalom (amely egy, az 1960-as végén, Mario Rodriguez Cobos, 
  argentin író és gondolkodó által alapított nemzetközi mozgalom hazai "leágazása") 
  programjában például összekapcsolja a demokrácia és az állammentesség fogalmait. 
  Állammentesség alatt azonban csak az állam minimalizálásának radikális liberális 
  programját értik a szöveg írói (vagy írója), amikor például a képviselők visszahívását, 
  vagy a népszavazás és a lakossági vétő kiterjedtebb alkalmazását tekintik kívánatosnak. 
  Itt tehát nem államellenességről, csak az állam radikális megreformálásáról 
  van szó. A Hálóban már csak egyes anarchista értékek vannak jelen, az anarchisták 
  maguk -úgy tűnik- nem.
  Az újjászülető mozgalmak a kibontakozó rendszerváltásban egy nagy társadalmi 
  kísérlet lehetőségét látták. Lehetőséget arra, hogy a szocializmusnak nevezett 
  rendszerből ne a kapitalizmus felé induljon el a társadalmi átalakulás, hanem 
  a kölcsönösség és szolidaritás elvé alapuló, uralommentes, vagy legalább is 
  az uralmat minimalizáló berendezkedés irányába. Ez nem sikerült, az anarchista 
  utópia a kelet-európai átalakulásban is csak utópia maradt, a magyar anarchista 
  mozgalom pedig képtelen volt kitörni az elszigeteltségből, sőt a kilencvenes 
  évek elején még meglévő, bár távolról sem jelentős "társadalmi láthatóságát" 
  is elveszítette. Ahogy egy mozgalmár 1998-ban 
  megjegyezte: " Legalább is szerintem Magyarországon ma nem igazán létezik 
  egy anarchista kultúra, én viszont szeretném ha lenne. (...) Levelezéseink során 
  sok-sok olyan embert ismertünk meg, akiknek frappáns ötletei és javaslatai és 
  gondolatai voltak az anarchizmussal és a világ működésével kapcsolatban. De 
  valamiért csak tizedannyi valóban aktív emberhez volt szerencsénk." [12] 
  Magyarországon, Nyugat-Európával ellentétben nem váltak igazán elterjedtté az 
  anarchista elvek mindennapi megélését lehetővé tevő formák, a különféle kommuna-jellegű 
  csoportoktól az alternatív szubkultúrákig, így autonómok és a házfoglalók gyakorlatilag 
  nincsenek, és a punk szubkultúra sem tudott igazán megizmosodni. bacsvanlcikk2visszlab 
  A nyolcvanas évek félig-meddig illegalitásban 
  működő alkotói a rendszerváltás után nem tudtak jelentősebb kulturális tényezővé 
  válni. Pedig épp a nyolcvanas évek elején fonódott össze az underground (tehát 
  nem csak a punk) művészet és az anarchista eszmerendszer, a különféle, elsősorban 
  zenei szubkultúrák a fiatalok számára egyszerre jelenthették a lázadás és a 
  kivonulás lehetőségét. [13] 
  A kilencvenes évekre azonban talajt vesztett az underground, hiszen - és ez 
  a punkra különösen igaz - létrejöttében eleve fontos szerepet játszott egy totális, 
  vagy legalább is totalitásra törekvő hatalom észlelése. A 
  jövőkép elutasítása, a destrukció hangsúlyozása pedig részben, az erre adott 
  reflexióként is értelmezhető. [14] 
  Ahhoz persze, hogy a punk tagadása vonzó legyen az egyén számára nem kell feltétlen 
  diktatúra, a társadalmi egyenlőtlenség szülte kilátástalan helyzetek is érzékennyé 
  tehetnek valakit radikális szubkultúrák irányában. A hatalom tiltása ugyanakkor 
  biztosan erősíti az ilyen üzenetek hatását, ez pedig mégis csak a diktatúrákra 
  jellemző.
  Az új társadalmi mozgalmaknak tehát nem volt igazi mozgósító erejük, mint ahogy 
  máig se nagyon van, e mögött pedig sokféle különböző okot sejthetünk. 
  Elsőként kell említeni a szélesebb társadalmi bázis hiányát. Az anarchizmus 
  történetében feltűnő mozgalmak a munkásságon belül nem elsősorban a végletekig 
  specializált, nagyipari körülmények között dolgozó munkásságra, hanem inkább 
  a kisüzemek szakmunkásaira, a kisiparosokra, a kispolgári rétegekre építettek, 
  illetve rurális jellegű mozgalmak a mezőgazdasági munkásságra és kisbirtokos 
  parasztságra. Ezeken kívül az értelmiség, és nem ritkán az arisztokrácia képviselői 
  is fontos szerepet játszottak az eszme illetve a mozgalom történetében, de számottevő 
  sikereket az alsóbb, és szélesebb rétegek támogatása nélkül nem tudott elérni 
  az anarchizmus. Az újjáéledő hazai szervezkedésekből épp ez a "hátszél" 
  hiányzott, így jobbára megmaradtak radikális értelmiségi kluboknak, ahol a helyzeténél 
  fogva is kötetlenebb egyetemi és főiskolai diákság volt a vezető erő. Eközben 
  a fiatal munkások, vagy a szakmunkásképzősök csak a mozgalmak perifériáin kaptak 
  helyett, ezért kötődésük sem volt olyan szoros, mint a kulcsszerepet játszó 
  értelmiségieknek. Pedig a szakmunkásképző iskolákból jövő anarcho-punk fiatalok 
  jelentős részét alkották az anarchista csoportoknak, ám úgy látszik nem sikerült 
  igazi egységet alkotniuk az "élcsapat" jelleget öltő értelmiségiekkel. 
  Az Autonómia Csoportban is jelen volt egy anarcho-szindikalista irányvonal, 
  sőt később a Budapesti Anarchista Csoportban is, ám ezek nem tudtak megerősödni, 
  a munkásság a résztvevők minden törekvése ellenére messze volt a fiatal anarchistáktól.
  A jelentősebb társadalmi bázis hiányában szerepet játszhatott az anarchista 
  tradíció diszkontinuitása is. Az 1919 után eltűnő mozgalmat újjáéleszteni "papírból" 
  sokkal nehezebb volt, mint egy működő hagyományt tovább vinni, hiszen az anarchizmusnak 
  organikusan nem jöhetett létre egy modern, az aktuális társadalmi viszonyokra 
  reflektáló hazai változata. Így a korszerű megoldásokat eleve külföldről kellett 
  importálni. Értelmiségi bázisa nyomán ugyanis a frissen szerveződő anarchista 
  csoportok rendelkeztek külföldi (német, francia, brit stb.) kapcsolatokkal, 
  ami elsősorban információk, kiadványok áramlását jelentette. Az Anarchista Újság 
  és a Szabad Alternatíva számaiban is tetten érhetők a nyugati anarchista lapokban 
  megjelent cikkek fordításai, adaptációi. (A külföldi kiadványokhoz, pl. a Pjotr 
  Kropotkin által alapított angol Freedom-hoz hasonló tematikával jelentkeztek 
  a hazai lapok is. Jelen voltak bennük az aktuális eseményekre adott reflexiók, 
  az anarchista elmélettel általában foglalkozó, "alapkurzus" jellegű 
  cikkek, és az anarchizmus történetét feldolgozó írások, mert a hagyomány tudatosítása 
  nyugaton is alapvető fontosságú.) A hazai aktivisták is lényeges kérdésnek tekintették 
  a nemzetközi és a különösen a magyar anarchizmus történetének megismertetését, 
  ám mint azt az egyik ex-anarchista egy interjú során megfogalmazta: "...ezeket 
  legtöbbször nemigen tudtuk hová tenni, voltak ezek a múlt századi pasasok érdekesek 
  voltak, fontos dolgokat mondtak persze, de egy egész más világból jöttek." 
  
  A sok évtizedes kihagyás az anarchizmussal kapcsolatos társadalmi reprezentációkat 
  is befolyásolta, az anarchizmust a terrorizmussal összemosó százéves elképzelések 
  nagyobb esélyt kaptak általa. Anarchia és káosz, anarchizmus és terrorizmus 
  azonosítása még azokban az országokban is általánosnak mondható, ahol az anarchista 
  hagyomány töretlen. Ebben nem kis szerepe lehet az utóbbi évek "globalizációellenes" 
  tiltakozásainak, illetve az abban résztvevő, a sajtó által anarhistaként azonosított 
  radikálisoknak.
  A hazai anarchista csoportok ráadásul viszonylagos elszigeteltségben működtek. 
  Kapcsolatban álltak ugyan több, elsősorban fővárosi, alternatív mozgalommal, 
  sőt a kezdetekkor az alakulóban lévő pártokkal is, országos anarchista hálózat 
  minden ilyen irányú törekvés ellenére sem tudott kialakulni. Az anarchista csoportok, 
  legalább is azok, amelyek észrevehetővé váltak, Budapesten működtek, és nem 
  igen találtak kapcsolatot a szórványosan vidéken is jelentkező kezdeményezésekkel.
  Ezen kívül nem lehet figyelmen kívül hagyni azt sem, hogy egy mozgalom hosszabb 
  távon csak akkor képes működni, ha ennek materiális feltételei is biztosítva 
  vannak. Mint azt már korábban is megjegyeztük, az anarchisták ebből a szempontból 
  általában eleve hátrányosabb helyzetben vannak az egyéb mozgalmaknál, Magyarországon 
  pedig a fentebb leírtak miatt ez különösen igaz lehet. Annak pedig, hogy értelmiségi 
  szubkultúra jellegéből nem igen tudott kitörni, az alapvetően intellektuális 
  megközelítésen túl, szerepe lehet annak is, hogy a társadalmi munkamegosztásban 
  elfoglalt pozíciójánál fogva a főiskolai és egyetemi diákság volt abban a helyzetben, 
  hogy rendelkezett megfelelő függetlenséggel és szabad idővel a közvetlen hasznot 
  nem hozó mozgalmi tevékenységhez. (Ugyanakkor közvetett hasznot hozhatott az 
  aktivista-lét, hiszen a megszerzett tapasztalatok és a kiépült kapcsolatrendszer 
  sokak számára hasznosítható volt más mozgalmakban is.)
  E ponton mindenképpen fel kel vetnünk 
  egy másik kérdést is, az anarchizmus eleve adott "szervezet.képtelenségét". 
  Bozóki András és Sükösd Miklós egy tanulmányukban [15] 
  felvázolják a mozgalmi fejlődés három fázisát, azaz az ideológiai, szervezeti 
  és hatalmi állapot modelljét, amely segíthet megmagyarázni azt, hogy 
  az új társadalmi mozgalmak miért bizonyultak sikeresebbnek és tartósabbnak anarchista 
  társaiknál. Az anarchizmus egyik alapvető dilemmája ugyanis éppen az, hogy az 
  ideológiai szinten megfogalmazott uralomellenesség sokszor a gyakorlati cselekvés 
  gátjává vált.
  Ha az anarchisták szervezeteket hoznak létre, hogy segítségükkel kilépjenek 
  a politika színterére, és harcba szálljanak elveikért, akkor hallgatólagosan 
  máris elfogadják az állam által vezérelt társadalom játékszabályait, vagyis 
  azt ami ellen küzdeni szándékoznak. Mivel 
  a társadalmi berendezkedés egészével van bajuk, kérdéses, hogy elfogadhatják-e 
  az eleve rossznak talált játékszabályokat. [16] 
  A válasz sokszor nemleges, és így nem léphetnek túl az ideológiai állapoton, 
  vagy ha mégis csak elveik részleges felfüggesztésével, ami legalább is komoly 
  akadálya lehet annak, hogy a valódi változásokban központi szerepet játszanak. 
  Azonban az anarchista álláspont szerint a társadalmi rend létezhet politikai 
  rend nélkül is, azaz az integrációs funkciót a politikai szféra, az állam nélkül 
  is megvalósulhat. A politikában való részvétel már csak ezért sem "élet-halál" 
  kérdése, és azért sem, mert a változást leggyakrabban valamilyen forradalmi 
  megoldás keretében képzelik el. 
  A szervezeti állapottal - a fenti szempontból nézve - van egy másik probléma 
  is. Ha egy anarchista mozgalom, kilépve a leginkább ideológiailag dominált állapotból, 
  a politikai terepen kezd el szervezkedni (és ezzel természetesen kérdésessé 
  teszi saját anarchista voltát), akkor a sikerességhez elengedhetetlenné válik 
  az, hogy az addigi "laza", mozgalmi struktúrát egy összefogottabb, 
  szervezetibb jellegű formával váltsa fel. Vagyis az ideológia érdekei helyett 
  a szervezet érdekei határozzák meg a működést, az üzenet helyett a siker szabályszerűségeihez 
  kell alkalmazkodni. Ez pedig azt jelenti, hogy definiálni kell egyfajta munkamegosztást, 
  ki kell jelölni egyes személyeket bizonyos pozíciók betöltésére, és egyáltalán, 
  hierarchikus struktúrát kell létrehozni. Mert bármilyen "lapos" is 
  a szervezet, a helyi vagy országos politika színpadán szükség van az adott csoportot 
  megjelenítő reprezentánsokra, ez pedig már bárki számára alapvető megkülönböztetést 
  jelenthet, és nem csak kifelé. Így viszont kikerülhetetlenné válik a hatalmi 
  viszonyok megjelenése, ami persze eleve konfliktusforrás lehet, ám ezen túl 
  a mozgalomtól a szervezet felé vezető átmeneti szakaszban az erőforrások kérdésével 
  is szembe kell nézni.
  A különféle mozgalmak számára ugyanis kulcskérdés lehet, hogy az intézményesülés 
  útján haladva milyen, a működéshez elengedhetetlen erőforrásokra számíthatnak. 
  Mert egy idő után már egyre kevésbé lehet az egyéni áldozatokra építeni, a mozgalom 
  túlnő az egyéneken, fenntartása pedig már komolyabb, és szervezettebb erőforrásokat 
  igényel, a részvevőktől pedig egyre több időt és energiát, márpedig a működés 
  materiális feltételei az anarchisták számára nehezebben elérhetők. Egy, a társadalom 
  berendezkedését alapjaiban támadó anarchista csoport nemigen számíthat túl sok 
  anyagi forrásra, a kapitalista demokrácia nyertesei, - akik e források jelentős 
  része fölött rendelkeznek - nem érdekeltek a rendszerellenes aktivisták támogatásában. 
  (A rendszer keretin belül múködő. egytémájó mozgalamak ezért is vannak kedvezőbb 
  helyzetben.)
  Abban, hogy az anarchizmus nem tudott igazán gyökeret ereszteni a posztkommunista 
  korszakban, minden bizonnyal szerepe lehetett annak is, hogy a kontinentális 
  anarchizmus erősen kötődött a baloldali hagyományhoz, a rendszerváltás idején 
  pedig a baloldal pozíciói (függetlenül az államszocializmus és a baloldaliság 
  tényleges különbségétől), ha átmenetileg is, de jelentősen meggyengültek. Ezen 
  kívül hátrányt jelentett, hogy a gyorsan pártosodó közéletben nem sok hely maradt 
  egy, hagyományos uralmi viszonyokat elutasító kezdeményezésnek, az anarchistákat 
  a legtöbben hajlamosak voltak destabilizáló tényezőnek tekinteni, miközben a 
  politikai-hatalmi stabilitás fontos értékként jelent meg. Ráadásul egy kapitalista 
  átmenet elején járó társadalom, amely a kapitalizmust a jóléttel, a nyugatihoz 
  hasonló életszínvonallal azonosította, nem túl nagy fogadókészséget mutatott 
  egy radikálisan kapitalizmus-ellenes mondanivalóra. A stabilitás-kritérium azért 
  is lényeges elem, mert a hazai anarchizmus legújabb történetében két szakasz 
  biztosan elkülöníthető. Az első a pártállam lebontásának ideje, amikor az anarchisták 
  pozitív szereplőként jelenhettek meg az újjászerveződő politikai térben, ekkor 
  még a FIDESZ keretein belül is volt helye az anarchizmusnak, az anarchistáknak. 
  Ám később az építkezés, a pártososdás idején már minden, az intézményesedés 
  útját járó politikai csoportosulás számára egyre kényelmetlenebbé kezdtek válni 
  az anarchisták, akik nem voltak beilleszthetők a kialakuló politikai játéktér 
  keretei közé. Az anarchizmus helyzet hozta "felfutása" ezzel lényegében 
  véget ért, a rendszerellenesség a többség számára egyre kevésbé volt elfogadható.
3. Új társadalmi mozgalmak Magyarországon
 Az 1980-as évekig hazánkban legfeljebb 
  kvázi- vagy pszeudomozgalmakról lehetett beszélni, a mozgalmi szektor igazi 
  fejlődését gátolta a diktatórikus hatalmi berendezkedés, amely nem tűrt meg 
  alternatívákat megfogalmazó, konkurens kezdeményezéseket. A politikai mozgalmak 
  mellett az egyéb civil kezdeményezések is nem kívánatosnak minősültek a hatalom 
  szemében, hiszen a centralizált, (párt)államelvű berendezkedés logikájával alapvetően 
  ellentétes volt az alulról jövő kezdeményezések támogatása, de még tűrése is. 
  Az új társadalmi mozgalmak kialakulását gátolta továbbá az is, hogy hiányzott 
  az a posztmateriális értékeket hordozó középosztály, amely valódi bázisuk lehetett 
  volna. Magyarországon nem lehetett "hiány 
  utáni" társadalomról beszélni, a szocialista gazdaságra épp a krónikus 
  hiány volt jellemző. [17] 
  A hiánygazdaságban pedig pont a materiális értékek lehettek elsődlegesek a társadalom 
  széles rétegei számára, a fogyasztási javaknak az igényekhez képest szűkös volta 
  a posztmateriális értékek kialakulása ellen hatott. Ezzel együtt persze egyre 
  elodázhatatlanabbul jelentkeztek azok a kérdések, melyekre reagálni kellett, 
  legszembetűnőbben a környezetvédelem területén, nem véletlen tehát, hogy az 
  ökológiai mozgalmak az elsők között jelentkeztek hazánkban. A hazai ökológiai 
  mozgalom a hasonlóságok mellett azonban némi eltéréseket is mutatott a nyugati 
  mintákhoz képest. Az egykori NSZK-ban 
  legalább három altípus volt elkülöníthető: az atomenergia-ellenes mozgalom, 
  a helyi környezetvédő tiltakozások, illetve az alternatív életforma-mozgalmak 
  különböző fajtái. [18] 
  Nálunk e háromból az atomenergia-ellenes tiltakozások egészen a közelmúltig 
  szinte teljesen hiányoztak, és az energiapolitikai konfliktusokat a békemozgalommal 
  összekapcsoló "ökopax" jellegű kezdeményezések sem jelentek meg.
  A környezetvédelem nem vált központi kérdéssé, az ilyen jellegű mozgalmak is 
  legtöbbször megmaradtak egy szűk értelmiségi körön belül. 
  Az egyik legjelentősebb hazai 'esernyőszervezet', a Levegő Munkacsoport is az 
  ELTE Természetvédő Klub, a BME Zöld Kör és az Eszperantista Természetvédők együttműködéséből 
  jött létre 1988-ban.[19] 
  Számottevő sikereket csak ritkán és lokálisan 
  értek el, és bár az 1999-ben már 71 tagszervezett tömörítő LM gyakran próbálja 
  hallatni hangját országos jelentőségű ügyekben is, komoly befolyásra nem sikerült 
  szert tenniük. [20]
  Elsöprő erejű tömegmozgalmak megjelenése persze nem is volt várható, mivel a 
  politikai térben (ahol a változtatás igénye talán a legnagyobbra nőtt az 1980-as 
  évek végére) is igazából csak az értelmiségi elitek egymás közötti diskurzusa 
  volt a meghatározó. Az átmenet egészét a társadalom nagy részének látszólagos 
  passzivitása kísérte végig, miközben helyi szinten számtalan civil kezdeményezés 
  indult útjára. A pártosodás azonban ezek nagy részét is maga alá gyűrte, a lokálisan 
  megjelenő közéleti aktivitást jelentős hányadát a formálódó pártok kanalizálták. 
  Így egy sajátos, politikai szervezetek 
  által uralt "tárgyalásos forradalom" bontakozott ki, ahol az ellenzéki 
  és a hatalmi oldalon álló értelmiség elitje egyezett ki egymással, bizonyos 
  sarkalatos kérdésekben, a békés átmenetet biztosítandó. [21] 
  A rendszerváltásig a civil társadalom és mozgalmai nem abban a szerepben működtek, 
  amely a nyugati társadalmakban megszokott, azaz nem egyszerűen a privát cselekvések, 
  illetve az uralommentes kommunikáció terepei voltak, hanem a egyben a társadalmi 
  önvédelem eszközei is a monolitikus túlhatalommal szemben. [22] 
  Ez viszont némileg behatárolta mozgásterüket is
  Az 1980-as években, a hivatalos pszeudomozgalmak válságakor megjelenik Magyarországon 
  az ökológiai és a békemozgalom is, e mellett pedig lényegessé válik a diákmozgalom, 
  valamint kialakulnak bizonyos önsegélyező és alternatív életformacsoportok, 
  szubkultúrák. Hiányoztak azonban az autonómok 
  és a házfoglalók különféle mozgalmai (amelyek nyugaton jelentős szegmensét képezik 
  a mozgalmi szektornak), és ekkor még a feminizmus sem volt jelen a hazai palettán. 
  [23] A 
  környezetvédő kezdeményezések közül az 1980-as években a bős-nagymarosi erőmű-építkezés 
  ellen fellépő Duna-mozgalom, amely 1988 
  után már sokkal szabadabban és a nyilvánosság számára is láthatóan működhetett. 
  Az általa generált tiltakozás hatására az építkezést végül leállították, ám 
  e mozgalom hatására sem alakult ki a hazai ökológiai kezdeményezések integrációja. 
  [24] Pedig 
  éppen a Duna-mozgalom legutóbbi fejezetét jelentő Duna-Charta érte el legjelentősebb 
  sikert a civil kezdeményezések közül. Az 
  1998 februári tüntetésük után az akkor kormánypárt SZDSZ bejelenti a kormányon 
  belüli vétót vízlépcső-ügyben, a választások után pedig a Fidesz (amelynek 1994-ig 
  működött a Zöld Frakciója) kormányra kerülve leállíttatja az építkezést. [25] 
  De talán a "Dunaszaurusz" ügye is azért kaphatott akkora nyilvánosságot, 
  mert a vízlépcsővel kapcsolatos küzdelmek a politika terepén is zajlottak, sőt 
  az idő előrehaladtával egyre kevésbé tűnt szakmainak, a környezetvédelem és 
  energiagazdálkodás kérdései körül forgónak a vita.
  Az ökológiai mozgalmakhoz hasonlóan a feminista kezdeményezések sem tudtak igazán 
  gyökeret ereszteni a magyar társadalomban. Pedig a rendszerváltás környékén 
  szerveződő pártok majd mindegyikének volt női tagozata. Az egyik első szerveződés, 
  az MDF keretében működő Nőfórum már 1987-ben létrejött, ám a többi női tagozathoz 
  hasonlóan hamar elszürkült. A pártállam 
  Nőszövetségének utóda, a Magyar Nők Szövetsége is hiába rendelkezett 42 tagszervezettel 
  az induláskor, elfogadottsága csekély volt, az 1990-ben alakult feminista hálózat 
  pedig nem volt képes szűk értelmiségi csoportból valódi, szélesebb bázisú mozgalommá 
  válni. [26] 
  Ma Magyarországon nincs igazi feminista 
  mozgalom, és Lévai Katalin szerint egyelőre nincs is esély rá, hogy legyen. 
  [27] A 
  Nőszemély megszűnése óta nincs önálló orgánuma a feminizmusnak, hiányzik a női 
  szolidaritás, valamint a tudomány és az oktatás sem vesz tudomást a feministákról, 
  illetve a feminista nézőpontról. A jelentős politikai és társadalmi változások 
  egyelőre érintetlenül hagyták a férfiuralom hagyományos struktúráit.
  Szabó Máté a spontán társadalmi kezdeményezések 
  szerkezet- és orientációs változásainak három hullámát különíti el. [28] 
  Álláspontja szerint a hatvanas évektől a kulturális, a hetvenes évek második 
  felétől a gazdasági, a nyolcvanas évek elejétől pedig a politikai szféra áll 
  az autonómiatörekvések középpontjában. A politika aspektus dominanciája természetesen 
  érthető, hiszen az antidemokratikus politikai berendezkedés lebontása volt az 
  elsődleges cél, ám az új társadalmi mozgalmak a politikai intézményrendszer 
  átalakítása után sem tudtak jelentős súlyra szert tenni. Ebben szerepe lehetett 
  a mozgalmak között együttműködés nem megfelelő szintjének, a társadalom újrapolitizálódásának, 
  illetve a civil társadalom kialakulatlanságának.
  Magyarországon az újonnan létrejövő mozgalmak nem voltak képesek egységesen 
  fellépni, és az A-Hálóhoz hasonló kezdeményezések ellenére igazából ma sem képesek. 
  Az 1980-as években a társadalmi, politikai struktúrára monopolisztikusság és 
  a centralizáltság volt jellemző. Ez azt eredményezte, hogy a nonkonform tiltakozások 
  is a elsősorban a fővároshoz kötődtek, legfeljebb még néhány egyetemi városban 
  (Pécsen, Szegeden) voltak jelen. Így az anarchistákhoz hasonlóan az új mozgalmak 
  aktivistái sem tudtak egy valódi, decentralizált hálózatot kialakítani, amely 
  pedig szükséges ahhoz, hogy a felhalmozott (szimbolikus és materiális) tőkéket 
  hosszú távon és eredményesen lehessen működtetni. 
  A mozgalmak, bár a hatalomtól akartak 
  valamit, nem szerveződtek meg politikailag, nem váltak pártjellegű szervezetekké. 
  Márpedig a rendszerváltás idején a politikai mozgalmaknak számíthattak igazán 
  jelentős támogatottságra, hiszen az autokratikus diktatúrából a demokráciába 
  való átmenet során, a társadalom depolitizálódásának és átpolitizálódásának 
  folyamatai párhuzamosan zajlottak. [29] 
  Eltűnőben volt a pártállam minden területre kiterjedő átpolitizáltsága, miközben 
  egy új, az egyéni döntések relevanciájára épülő plurális politikai rendszer 
  kiépítése zajlott. A különféle társadalmi érdekek megjelenítésének nem csak 
  elsődleges, de szinte kizárólagos terévé vált a politika, az átmenet elsősorban 
  a politika terepén zajlott, annak a bizonyos "tárgyalásos forradalom"-nak 
  a keretében. Ebbe a diskurzusba az új mozgalmi kezdeményezések, az ehhez szükséges 
  együttműködés híján, nemigen tudtak bekapcsolódni. A hazai környezetvédőket, 
  úgy tűnik, eleve nem fenyegette a nyugatnémet zöldek dilemmája, a realista és 
  fundamentalista irányzatok közötti választás kényszere. Zöld párt szervezésére 
  többféle kísérlet is történt, számottevő eredményt azonban eddig egyetlen ilyen 
  kezdeményezés sem tudott elérni.
  Pedig az ilyen típusú mozgalamak, metamorfózisukkal párhuzamosan akár egészen 
  a hatalmi állapotig menetelhetnek (ahogy a nyugatnémet zöldek), hiszen esetükben 
  a szorosabb szerveződés és a politikai szerepvállalás nem jelent feltétlenül 
  problémát. Egy-egy téma képviseletéhez ugyanis eleve a politika szereplőivel 
  kell konfrontálódniuk, vagy valamiféle interakcióba kerülniük. És mivel nem 
  a fennálló rend egészét kérdőjelezik meg, nem szükségszerű a konfliktus céljaik 
  és eszközeik között. Ahogy Luc Ferry az 
  ökologistákkal kapcsolatban megfogalmazta: "Az ökológia lassanként kibékül 
  az állammal, mert az minisztériumokat hoz létre a számára. Mindinkább elfogadja 
  a demokráciát, hiszen lehetővé teszi az erőszak nélküli változtatásokat. Végül 
  pedig beépül a piacba, amely teljes természetességgel alkalmazkodik a fogyasztók 
  újabb igényeihez." [30] 
  Egy parlamenti tényezővé váló zöld párt már hatalmi üzemként (is) működik, miközben 
  a mozgalmi szektorban mások töltik be a nyomában támadt űrt. Csakhogy nálunk 
  az e mozgalmak által képviselt értékek nem válhattak még általánosan elterjedtté, 
  hisz mint már említettük, a társadalom kiterjedt csoportjai épp a fogyasztói 
  társadalom eljövetelére vártak.
  A magyar mozgalmi szektor csekély erejében 
  lényeges szerepet játszott a civil társadalom kialakulatlansága is. A rendszerváltáskor 
  nem állt készen egy átfogó civil hálózat, bár egyes elszigetelt kezdeményezések 
  a diktatúra legagreszívabb szakaszait is átvészelhették. [31] 
  A kulcsszó azonban az elszigeteltség és a töredékesség. Magyarországon az 1980-as 
  évek végéig, a demokratikus ellenzék és bizonyos alternatívnak nevezett mozgalmak, 
  illetve szubkultúrák kivételével, csak "hivatalos", a politikával 
  átitatott álmozgalmak léteztek, létezhettek. A hatalomtól független, erős és 
  együttműködő civil szféráról nem lehet beszélni, ennek létét a hatalom nem is 
  tűrte volna meg. Így viszont a demokrácia intézményrendszerének kiépítésekor 
  a "civilek" eleve hátránnyal indultak, a közérdekű kérdésekről való 
  beszéd szinte az intézményesült politika, a pártok privilégiumává vált.
  A rendszerváltás után, a politikai tiltakozások szerepe is fokozatosan csökken, 
  pedig ezek igen fontosak a civil társadalom kiépülése szempontjából. Az 
  1990 körül tapasztalható eufórikus, lázas hangulat, és az ezzel járó fokozottabb 
  közéleti aktivitás után gyorsan nő a kiábrándultság, elsősorban azért, mert 
  a legtöbben a képviseleti demokrácia létéből immanensen nem következő dolgokat 
  (főleg a jólétet) is várták az új hatalmi berendezkedéstől. [32] 
  A rendszerváltás után a tiltakozás két jelentős példája említhető. Az 
  egyik az 1990 októberében kibontakozó taxisblokád, illetve az 1991 őszén induló, 
  és az év decemberére mozgalommá szerveződő Demokratikus Charta. [33] 
  A későbbiekben a tiltakozások viszont 
  sokkal kevésbé voltak jelentősek, Nyugat-Európához képest kisebb számban, és 
  kevésbé spontán módon jelentkeznek, és elsősorban gazdasági-hatalmi konfliktusokhoz 
  kapcsolódnak. [34] 
  A pártállammal szembeni tiltakozó mozgalmak a rendszerváltás után vagy intézményesednek 
  (pl. Szabad Kezdeményezések Hálózata  SZDSZ), vagy pedig marginalizálódnak, mozgalmi lét középútja nem bizonyult tartósan 
  járhatónak.
 
  SZDSZ), vagy pedig marginalizálódnak, mozgalmi lét középútja nem bizonyult tartósan 
  járhatónak.
4. Az anarchista kapcsolat
 Az anarchizmus és az új társadalmi 
  mozgalmak viszonya is más Magyarországon, mint Nyugat-Európában, vagy a tengerentúlon. 
  Míg tőlünk nyugatra az új mozgalmak elsősorban (ám nem kizárólagosan) "követő" 
  jellegűek, addig nálunk szinte egyszerre tűntek fel. Természetesen ez leegyszerűsítés, 
  hiszen az anarchisták és egyéb aktivisták együttműködése, illetve mozgalmaik 
  párhuzamos pályája nyugaton is sok esetbe tetten érhető, ám itthon eleve hiányzott 
  az anarchizmus élő hagyománya. Így az anarchisták az újonnan létrejövő politikai 
  és egyéb, alulról szerveződő mozgalmakkal párhuzamosan léptek fel, ennek következtében 
  a szerveződési elvek, a tiltakozás módjai is közel ugyanabban az időszakban 
  alakultak ki. Eszméikkel is egyidejűleg, egymással sok ponton együttműködve 
  jelentek meg, az egyidejűség pedig eleve növeli az egymásra hatás valószínűségét. 
  Az új mozgalmak számára itthon is fontos vonatkozási pont volt 1968, ám nálunk 
  ez az évszám nem az utópiák idejét, hanem a létező rendszer reformjának kísérletét 
  jelenti. 
  Az új társadalmi mozgalmak ugyanakkor 
  hazánkban is jelentős mértékben átitatódtak az anarchizmus értékeivel, ők jelentették 
  a termékeny talajt az anarchista gondolatok "magjai" számára. Közösek 
  lehetnek a célok, az stratégiák és a szervezeti modellek. [35]. 
  Az új mozgalmak céljai közt is szerepelhet az uralomnélküliség, ám nem csak 
  makroszinten, hanem a privát szférában is, hiszen például a feminista diskurzusban 
  az uralom kérdése a nemek közti viszony egyik fő aspektusaként jelenik meg. 
  Mindkét mozgalomtípus célja végső soron 
  egyfajta alulról integrált társadalom, amelyet nem a felülről jövő állami erőszak, 
  hanem a spontán önszerveződés tart össze. [36] 
  Minden mozgalom elutasítja az erőszakot, a nagy forradalom helyett a kis lépések 
  stratégiája jellemző rájuk, ami esetleg politikai szerepvállalást is jelenthet, 
  ez pedig nemcsak az ökologistákra, vagy a békemozgalmakra jellemző, de a modern 
  anarchizmus jelentős részére is, hisz a terrorizmus már rég a múlté. Az anarchisták 
  ugyanakkor távolságot tartanak a politikától, gyanúsan tekintenek mindenre, 
  ami politikai.
  Ezen kívül a szerveződés módja is hasonló, a bázisdemokratikus elvek közösek, 
  a minimális szabályozottság és tekintély elvei határozzák meg működésüket. Legfeljebb 
  az új mozgalmak számára kisebb problémát jelent a politikai szerepvállalás, 
  és az ezzel járó intézményesedés. Ami 
  természetesen nem jelenti azt, hogy ez a probléma nem létezik, a társadalmi 
  mozgalmaknak, mint minden csoportosulásnak, túl kell esnie a belső hatalmi konfliktusokon, 
  ahogy azt Ottmar Rammstedt is megállapítja. [37]
  Az anarchizmus és az új társadalmi mozgalmak közös sajátosságai mögött egy közös 
  emberkép húzódik meg. Az embert eredendően jónak tekintik, akit csak a társadalmi 
  kényszerek tehetnek rosszá, mert szembefordítják másokkal, így saját természetével, 
  sőt a természettel is. A hatalom azonban természetellenes, és végső soron 
  mind a feministák, mind a zöldek, illetve az anarchisták is egy természetes 
  állapothoz való visszatérést hirdetnek meg, ahol az emberek harmóniában élhetnek 
  egymással és környezetükkel, és nem léteznek a társadalmi eredetű alávetettségek 
  az állam és polgár, a férfi és nő, vagy a gazdasági és a környezet érdeke között. 
  Az alávetettség Hobbes szerint természetes 
  (az emberi természet sajátosságai miatt alakul ki), természetellenességének 
  kinyilvánításához el kell vetni az antropológiai pesszimizmust, és Hobbes helyett 
  [38] Rousseau 
  álláspontjára helyezkedni, aki a szabadságot tartotta természetes állapotnak, 
  és az ember elidegeníthetetlen jogának. [39]
  Az új társadalmi mozgalmak fontosságát, és az anarchizmussal való szellemi rokonságát 
  a jelen anarchistái is elismerik, az Anarchoid 
  című internetes kiadványban is ezt olvashatjuk: "E múlt században gyökerező 
  irányzatok (az anarchizmus irányzatai - B.L.) mellett új jelenség az 
  ökológiai mozgalmak, a békemozgalmak és az újfeminizmus egyes irányzatainak 
  kifejezetten erőszakmentes, anarchista szellemisége, amely a természet felett 
  gyakorolt erőszakot bírálva, az élet védelme érdekében nem-erőszakos technológiák 
  alkalmazását, a nemzetközi viszonyok erőszakmentes konfliktusmegoldását, illetve 
  a patriarchális férfierőszak megszűnését kívánja elérni." [40]
  A korábban már említett anarchista kezdeményezések mellett az anarchisták jelen 
  voltak több politikai és civil mozgalomban is. A 
  politikai szerveződések közül a FIDESZ, az SZDSZ, a Magyar Zöld Párt és a Krassó 
  György-féle Magyar Október Párt említhető meg, [41] 
  az új társadalmi mozgalmak közül pedig többek között a Feminista Hálózat, a 
  Levegő Munkacsoport vagy a különféle életmód-mozgalmak, például a szentesi Vega-kör. 
  Az anarchisták jelenléte a különféle politikai szerveződésekben nem volt igazán 
  hangsúlyos, hiszen számukra nem egy párt jelenti a köz javára végzett tevékenység 
  adekvát terepét, és a rendszerváltó pártok polgári demokráciát követelő programjaiba 
  is nehéz lett volna beilleszteni az anarchista értékek képviseletét. Az 
  új társadalmi mozgalmak értékei és céljai azonban már a pártprogramokban is 
  megjelentek, jó példa erre a FIDESZ 1988-as keltezésű tervezete, amelyben külön 
  fejezetet szentelnek a környezetvédelmi és a békepolitikának. [42] 
  (Ekkoriban még nem védelmi- vagy katonapolitikáról volt szó, hiszen a FIDESZ 
  hosszú távon a teljes demilitarizálás mellett állt ki.)
  A az anarchisták és más mozgalmak között személyi kapcsolatok is szövődtek. 
  Többen tagjai voltak a később párttá váló politikai mozgalmaknak, illetve az 
  anarchizmus mozgalmi "lecsengése" után különféle csoportosulásoknak. 
  A fővárosi anarchista csoportok egykori tagjai ma megtalálhatók a Társaság a 
  Szabadságjogokért, a Magyar Helsinki Bizottság, A Habeas Corpus Munkacsoport, 
  az Alba Kör és még számos mozgalom aktivistái között, nem ritkán a vezetők között. 
  A korábbi anarchisták más mozgalmakban való részvétele, miként az anarchista 
  csoportok elhalása, megváltozott élethelyzetükkel is magyarázható. Az Autonómia 
  Csoport vagy a BACs tagságának gerincét elsősorban egyetemisták és főiskolások 
  alkották (bár természetesen nem csak belőlük álltak a csoportok), akik helyzetüknél 
  fogva rendelkeztek a megfelelő anyagi háttérrel és a szükséges szabadidővel. 
  Tanulmányaik befejezése után azonban a minimális erőforrásokkal működő csoportok 
  aktivistáinak sokkal kevesebb lehetőségük maradt a mozgalom működtetésére, a 
  saját egzisztencia megteremtése sok időt és energiát emésztett fel. Utánpótlásuk 
  ugyanakkor nem volt, a rendszerváltás pezsgésének elmúlása után a diákság számára 
  is más értékek váltak fontossá. A fogyasztói társadalmat egyre természetesebbnek 
  érző fiataloknak az anarchizmus csak egy távoli, egzotikus ideológia volt, a 
  szolidaritás helyett a verseny, a forradalom helyett a meglévő kereteken belül 
  tervezett jövő vált fontossá.
  A mozgalom működése során a civil szférával kialakított kapcsolatok viszont 
  a későbbiekben is hasznosak bizonyulhattak. Az addigi anarchisták az általuk 
  is létrehozott mozgalmi szektor más területein találhattak olyan pozíciót, amely 
  az értékeikkel való szembefordulás nélkül biztosította számukra a megélhetést. 
  Ám átütő sikert az új társadalmi mozgalmak sem tudtak elérni.
  Korábban nem voltak igazi mozgalmak, mert 
  nem lehettek, és a paternalista hatalom infantilizálta a társadalmat [43], 
  ettől az örökségtől pedig hosszabb ideig tart megszabadulni. Másfelől a nyugati 
  mozgalmak egy olyan helyzetre reagálva jöttek létre, amely nálunk még csak alakulóban 
  van. A fogyasztói társadalom eljövetelére vágyó rétegek nem voltak fogékonyak 
  a fogyasztói társadalom eszméjével szemben álló csoportok üzeneteire, itt is 
  az volt a helyzet tehát, mint a baloldali anarchisták esetében. A féloldalas 
  modernizáció és a hiánygazdaság világa után a kapitalizmus jelent meg megoldásként, 
  a jóléti társadalom szükséges (és sokak szemében elégséges) feltételeként. A 
  mozgalmak így egy olyan dolog ellen hirdettek harcot, amelyhez a többség pozitív 
  várakozásokat kapcsolt, így nem tudtak kitörni marginális helyzetükből. Ez változásokban 
  történelmi lehetőséget látó anarchistákra fokozottan igaz.
  Az anarchista és egyéb mozgalmak relatív kudarcában szerepe lehetett annak is, 
  hogy ezek a kezdeményezések csak elvétve tudtak megjelenni a szélesebb nyilvánosság 
  előtt, a társadalom jelentős része számára láthatatlanok maradtak. Erőforrások 
  híján pedig nem volt reális esélyük a nyilvánosság alternatív fórumainak kialakítására. 
  Mint már említettem, az anarchisták is csak a korábbi rendszer lebontásának 
  szakaszában jelenhettek meg pozitív szereplőkként a többség szemében, és ez 
  - ha kisebb mértékben is - egyes ökológiai és más mozgalmakra is igaz. Nem 
  véletlen hogy éppen a Duna-Mozgalom érhetett el relatíve jelentős sikereket 
  és komolyabb ismertséget, hiszen a nyolcvanas évek második felében a Bős-Nagymaros 
  beruházás elleni tiltakozás a szocialistának nevezett rendszer elleni tiltakozás 
  is volt, hiszen összekapcsolódott például a népszavazás lehetőségéről folyó 
  vitával. [44] 
  A kilencvenes években is csak hazai és nemzetközi politikai kérdésként került 
  újra a nyilvánosság elé a vízlépcsőügy.
  Az értékek hasonlóak voltak, az anarchisták, ökologisták, feministák, antimilitaristák 
  számtalan kérdésben működtek együtt, ám a módszerekben már mutatkoznak különbségek. 
  Az új társadalmi mozgalmak is éltek a tiltakozás közvetlen módszereivel, vagyis 
  a különféle demonstrációkkal happeningekkel, ám számukra olyan eszközök is rendelkezésre 
  állnak, amelyeket az anarchisták elvből elutasítanak. Ilyen az aláírásgyűjtés, 
  a lobbizás, vagy a polgári peres eljárások kezdeményezése, vagyis a hatalmat 
  közvetett módon legitimáló aktusok. A 
  különböző csoportok kiadványai alapján úgy tűnik, hogy a kapcsolatok az anarchisták 
  számára voltak lényegesebbek, legalább is feminista, antimilitarista és főleg 
  ökológiai mozgalmak hírei, akciói nagy teret kaptak az anarchista orgánumokban, 
  [45] míg 
  ez fordítva már távolról sem igaz.
  Ennek oka az lehet, hogy míg az anarchisták 
  számára elfogadhatók és fontosak az új társadalmi mozgalmak által képviselt 
  értékek, addig a "rendszer" keretein belül mozgó aktivisták szemében 
  könnyen lehettek szalonképtelenek az állami "fasizmusról" szóló szlogenek. 
  [46] Más 
  szóval az anarchizmus radikalizmusa, a mindenfajta kompromisszum elutasítása 
  nem illeszkedett a többi mozgalom elképzeléseibe. Nem 
  véletlen tehát, hogy a témával foglakozók közül elsősorban azok hangsúlyozzák 
  az új társadalmi mozgalmak és az anarchizmus kapcsolatát, akik az anarchizmus 
  felől közelítenek a kérdéshez, és az anarchista értékeket keresik a mozgalmi 
  szektor más területein. [47] 
  Azok a kutatók azonban, akik az új mozgalmakkal 
  foglalkoznak, már sokkal ritkábban említik az anarchista hatást, akkor is leginkább 
  a nyugati mozgalmak és 1968 kapcsolatának említésekor. [48]
  Az anarchisták és az új társadalmi mozgalmak 
  tehát tartották a kapcsolatot, közös akciókat szerveztek, [49] 
  és a rendszerváltás átmeneti időszakában gyakran az újonnan létrejövő pártoktól 
  sem tartották magukat távol. Az anarchizmus fontos volt a többi mozgalom egyes 
  képviselőinek politikai szocializációjában is. Amint azonban kiépült a demokratikus 
  intézményrendszer, és ezzel párhuzamosan a csekély erejű, de legalább létező 
  mozgalmi szektor, az anarchizmusnak nem maradt túl nagy terep, és lényegében 
  lezárult a nagy változás korszaka. Ezzel pedig az érzékelhető alá csökkent az 
  anarchista eszmék gyakorlati kipróbálásának valószínűsége, ám az új társadalmi 
  mozgalmak "küldetése" lényegében csak ekkor kezdődött.
 Jegyzetek:
  
  [1] Bozóki András - Seres 
  László - Sükösd Miklós: Anarchizmus tegnap és ma. Az anarchizmustól az alternatív 
  mozgalmakig. = In: Anarchizmus ma (T-Twins, 1994) 14.p. [vissza]
  
  [2] Lányi András: Együttéléstan = (Liget Műhely Alapítvány, 1999) 15-16.p. [vissza]
  
  [3] Bossányi Katalin: Szólampróba - beszélgetések az alternatív mozgalmakról 
  = (Láng Kiadó, 1989) [vissza]
  
  [4] Szabó Máté: A társadalmi mozgalmak szerepe a demokratikus politikai rendszer 
  intézményesedésének folyamatában Magyarországon = (Szociológiai Szemle, 1994/3) 
  [vissza]
  
  [5] Szabó Máté: Alternatív mozgalmak Magyarországon = (Gondolat, 1993) 37-41.p. 
  [vissza]
  
  [6] Manuel Castells: The Information Age (vol. II. The Power of Identity) = 
  (Blackwell Publishers, Oxford, 1997) [vissza]
  
  [7] Bozóki András - Sükösd Miklós: Az anarchizmus elmélete és magyarországi 
  története. = (Cserépfalvi, 1994) 209.p. [vissza]
  
  [8] Bozóki András: Utak az anarchizmus felé = In: Anarchizmus és rendezőelvek. 
  (a MPTT Évkönyve, 1986) 169-170.p. [vissza]
  
  [9] Bozóki András-Sükösd Miklós: Az anarchizmus elmélete és magyarországi története 
  = 8.p. [vissza]
  
  [10] www.geocities.com/rain 
  forest/vines/8671/ [vissza]
  
  [11] Az A-Háló honlapja: www.extra.hu/ahalo 
  [vissza]
  
  [12] Veszélyben a Szabad Alternatíva! (ismeretlen szerző) = (Szabad Alternatíva 
  1998. október) [vissza]
  
  [13] Apor Péter: Századvégi utóirat anarchizmusról és rockzenéről = (Valóság, 
  1994/3) [vissza]
  
  [14] Rácz József: Ős-szkinhedek? = In: Ifjúsági (szub)kultúrák, intézmények, 
  devianciák (Scientia Humana, 1998) 90.p. [vissza]
  
  [15] Bozóki András - Sükösd Miklós: Az anarchizmus társadalomfilozófiája és 
  mai öröksége = In: Anarchizmus (Századvég, 1991) 455.p. [vissza]
  
  [16] Robert Paul Wolff: Autonómia és autoritás konfliktusa = In: Modern politikai 
  filozófia (szerk. Huoranszki Ferenc, Osiris, 1998) 137-140.p. [vissza]
  
  [17] Kornai János: A hiány magyarázó elméletéről = (Közgazdasági Szemle, 1985/2) 
  [vissza]
  
  [18] Szabó Máté: Társadalmi mozgalom és politikai változás - a zöldek = (kiadó 
  nincs jelölve, 1992) 128-129.p. [vissza]
  
  [19] Musza István: A Levegő Munkacsoport = In: Környezetvédelmi civil kezdeményezések 
  Magyarországon (Villányi Úti Könyvek, 1999) [vissza]
  
  [20] Musza István: u.o. [vissza]
  
  [21] Bozóki András: Demokraták a demokrácia ellen? = In: Konfrontáció és konszenzus 
  (Savaria University Press, 1995) 191.p. [vissza]
  
  [22] Bozóki András: Civil társadalom és polgárosodás = In: Konfrontáció és konszenzus. 
  207-209.p. [vissza]
  
  [23] Szabó Máté: Alternatív mozgalmak Magyarországon = 8.p. [vissza]
  
  [24] Szabó Máté: Társadalmi mozgalom és politikai változás - a zöldek = (kiadó 
  nincs jelölve, 1992) 131.p. [vissza]
  
  [25] Mándi Tibor: A Duna Charta = In: Környezetvédelmi civil kezdeményezések 
  Magyarországon [vissza]
  
  [26] Neményi Mária: Miért nincs Magyarországon nőmozgalom? = In: Férfiuralom 
  (szerk. Hadas Miklós, Replika Kör, 1994) [vissza]
  
  [27] Lévai Katalin: A nő szerint a világ = (Osiris, 2000) 151.p. [vissza]
  
  [28] Szabó Máté: Alternatív mozgalmak Magyarországon = 51.p. [vissza]
  
  [29] Miszlivetz Ferenc: A kelet-közép-európai átmenetek paradoxonai = In. A 
  lehetséges határainak újrafogalmazása (Savaria University Press, 1993) 165-166.p. 
  [vissza]
  
  [30] Luc Ferry: Új rend: Az ökológia = (Európa, 1994) 297.p. [vissza]
  
  [31] Miszlivetz Ferenc: i.m. 166.p. [vissza]
  
  [32] Fricz Tamás A politikai demokrácia problémái Magyarországon = (Valóság, 
  1996/6) [vissza]
  
  [33] Bozóki András: Demokraták a demokrácia ellen? = 191.p. [vissza]
  
  [34] Szabó Máté: Politikai tiltakozás, mint az új politikai kultúra eleme: Magyarország, 
  Szlovénia, Szlovákia = (Szociológiai Szemle, 1995/3) [vissza]
  
  [35] Szabó Máté: Az anarchista tradíciók és az új társadalmi mozgalmak = In: 
  Anarchizmus és rendezőelvek (MPTT Évkönyve, 1986) 209-210.p. [vissza]
  
  [36] Szabó Máté: Alternatív mozgalmak Magyarországon = 37-41.p. [vissza]
  
  [37] Szabó Máté: u.o. 24-25.p. [vissza]
  
  [38] Lásd: Thomas Hobbes: Leviatán, vagy az egyházi és világi állam anyag, formája 
  és hatalma = (Magyar Helikon, 1970) [vissza]
  
  [39] Nyíri Tamás: A filozófiai gondolkodás fejlődése = (Szent István Társulat, 
  1993) 263.p. [vissza]
  
  [40] Az anarchizmus irányzatai (ismeretlen szerző) = Anarchoid 1. (www.hszk.bme.hu/~s8618var/ujsag/choid1) 
  [vissza]
  
  [41] Bozóki András - Sükösd Miklós: Az anarchizmus elmélete és magyarországi 
  története = 161.p. [vissza]
  
  [42] Magyarország Politikai Évkönyve, 1988 = (szerk. Kurtán Sándor, Sándor Péter, 
  Vass László, R-Forma Kiadói Kft., 1989) 713-730.p. [vissza]
  
  [43] Neményi Mária: i.m. [vissza]
  
  [44] Magyarország Politikai Évkönyve, 1988 = 676-686.p. [vissza]
  
  [45] Lásd az Anarchista Újság vagy a Szabad Alternatíva bármelyik számát. [vissza]
  
  [46] Szabad Alternatíva = (1998. Október) [vissza]
  
  [47] Bozóki András - Seres László - Sükösd Miklós: Anarchizmus tegnap és ma 
  - az anarchizmustól az alternatív mozgalmakig = In: Anarchizmus ma (T-Twins, 
  1994) [vissza]
  
  [48] Pl. Luc Ferry: i.m. 295-297.p. [vissza]
  
  [49] Bozóki András - Sükösd Miklós: Az anarchizmus elmélete és magyarországi 
  története = 160-163.p. [vissza]