Nagy Nóra: A webkettes alkalmazások egyes példái az aktív társadalmi szerepvállalásra
(2008.12.01) c. témafelvető előadására
[Batta Barnabás], [Beszedics Otília], [Bokor Tamás], [Czékus Jób], [Csiszér Annamária], [Demeter Márton], [Fellner Zoltán Ákos], [Füredi Gábor], [Görözdi Dóra], [Herendy Csilla], [Huszár Orsolya], [Juhász Ibolya], [Kató Linda], [Kéri Rita], [Koltai Andrea], [Kriskó Edina], [Mucsi Eszter], [Myat Kornél], [Nagy Károly Zsolt], [Németh Viktor], [Palovits Ildikó], [Rajkó Andrea], [Rentería Anna Mária], [Szakács István], [Szentesi Balázs], [Szépe Orsolya], [Tasnádi Róbert], [Vízler András], [Wild Judit],
Kiemelten fontos területnek tartom
a Nóra által lefedni kívánt témát, hiszen manapság a blogok, illetve a "civil
média" nem pusztán a társadalmi szerepvállalás terén jelentenek hangsúlyos
felületet, hanem egy olyan alternatív "média-erődítményt" is körbeírnak,
ami az eddigi monopóliumokat, illetve trendformáló bázisokat ( a média, a divat,
illetve a kultúra területén) is válaszlépésre kényszeríti. Ennek pedig hangsúlyos
előjeleit tapasztaljuk már.
Mindezzel természetesen nem pusztán azt akartam jelezni, hogy a témád rendkívül
aktuális és fontos, hanem azt is, hogy egy olyan területre tévedtél, ami vélhetően
jóval szélesebb annál, mint azt sejtenéd. Hiszen nem pusztán az válik kérdéssé,
hogy - a témafelvetőd elején jelzett kérdésekhez igazodva - milyen módon változik
meg az on-line média szerepe az offline formákhoz képest, illetve ez mennyiben
befolyásolja a technika képünket (optimista-pesszimista), hanem összességében
az is, hogy ez mennyiben változtatja meg a tömegmédia szerepéről, funkciójáról
alkotott képünket, illetve annak összességében vett későbbi helyzetét. Mindez
pedig természetesen szorosan érintené már a kérdést, hogy vajon a közvetlen
demokrácia és a társadalmi szerepvállalás milyen eddig ismeretlen kommunikációs
formái, illetve ezen médiastruktúrákra épülő kommunikációs hálózatokkal milyen
pontos üzleti modellek válnak létrehozhatóvá. Így viszont már nehéz lenne elkerülni
azt a - társadalomkritikai igényű - kérdést is, hogy mindez mennyiben érintheti
a munkamegosztás és a javak elosztásának eddigi formáit is.
Ezek a problémák viszont rendkívül hangsúlyosak és módszeres kutatással, illetve
megfelelő szakirodalmi bázissal ellátva nem pusztán arra kaphatunk választ,
hogy a jövőben melyek lehetnek a sikeres, marketingérték szempontjából releváns
felületek, struktúrák, hanem arra is, hogy mindezek hogyan segíthetik elő a
médiamonopóliumokat és azok monolit társadalmi reprezentációs formációt megkerülő
lokális, illetve kevésbé szembetűnő társadalmi problémákra adható válaszok kommunikációs
elosztását. Hajrá!
[vissza a listához] [vissza a lap tetejére]