M. Tóth László:
(2008.11.17) c. témafelvető előadására
[Batta Barnabás], [Bokor Tamás], [Csiszér Annamária], [Görözdi Dóra], [Herendy Csilla], [Huszár Orsolya], [Juhász Ibolya], [Kéri Rita], [Koltai Andrea], [Kriskó Edina], [Mihalik Judit], [Myat Kornél], [Nagy Károly Zsolt], [Rajkó Andrea], [Szakács István], [Szentesi Balázs], [Szépe Orsolya], [Török Judit], [Wild Judit],
Rendkívül izgalmas hermeneutikai
és tudományelméleti kérdés egy olyan témafelvetőről írni, ami 'jelen van és
mégsincsen jelen", hiszen a témafelvetőként felhelyezett kutatási anyag
egy csoport munkájaként készült, melynek sem felépítését, sem munkamegosztását
nem ismerjük, így azt sem, hogy ebben a témafelvető szerzőjeként feltüntetett
személy milyen szerepet játszott. Tehát mindaz, amiről alább elemzésre kerül,
részben érvénytelennek is tekinthető.
De komolyra fordítva a szót. A téma meglehetősen jól ismert, rendkívül népszerű
és az eddigi, a területet feldolgozó - sokat - idézett szakirodalmak aránylag
hasonló szempontrendszerek és tematikák szerint olvasták át ezeket a kérdéseket.
Ez viszont meglehetősen általánossá és a kereteit tekintve is sablonossá teszi
a munkát és a konkrét kutatás irányát tekintve is problematikussá teszi annak
megértését, hogy a szerző pontosan milyen irányban és milyen konkrét fókuszok
mentén akarja megvizsgálni ezt a hatalmas anyagot.
Éppen ezért azt ajánlanám, hogy mindezeknek a párhuzamosan futó kérdéseknek
vagy adjon a szerző egy egységesebb, absztraktabb, a kidolgozandó részeleteket
is strukturáltabban összefogó keretet, vagy próbáljon a területek közül pusztán
egyet kiválasztani és ezt tenni elemzés tárgyává. A munkához sok sikert, kitartást
kívánok.
[vissza a listához] [vissza a lap tetejére]
Meglehetősen nehéz egy olyan nagy ívűnek ígérkező kutatási témáról reflexiót írni, amelynek sem a témafelvető esszéjét, sem a téziseit nem láttuk magunk előtt. Így kénytelen vagyok csupán a témafelvető előadásra hagyatkozni, s egyúttal csatlakozni az órán felszólalók véleményéhez, miszerint ebből a produkcióból nem látszik, milyen valódi kutatói kérdés húzódik meg a prezentáció mögött. Meglehet, hogy ódivatú a gondolat, de véleményem szerint egymástól távol eső tényeket (mint például a szakszervezeti képviselet, a videómegosztó rendszerek használata és a médiumok konvergenciája) csak akkor van létjogosultsága összekapcsolni egy kutatónak, ha megvan az a téziskérdés, amelynek segítségével ezek felfűzhetők egyetlen logikai szálra, s így koherens képet adnak. Itt e logikai szálat nem láttam, továbbá nem tapasztaltam újdonságot a felvetett kérdésekben. Ma már mind a médiakonvergencia, mind a web2 ugyanolyan terjedelmes szakirodalommal bír, mint maga az információs társadalom kialakulásáról, működéséről és továbbfejlődési lehetőségeiről, illetve a népképviseleti rendszernek az internethasználat hatására tapasztalható átalakulásáról szóló eszmefuttatások. A munka kétségkívül izgalmas, ám ahhoz, hogy ebből disszertáció szülessen, szükség lenne arra, hogy paradigmát váltson mostani önmagához képest: ahelyett, hogy sok meglévő szakirodalommal szembehelyezkedik, diagnózist adjon a körülöttünk lévő világról. Mint maga a prezentáló fogalmazott: a globalizációról nem lehet szociológiai felmérést készíteni. De még ha nem is törekszünk erre, a másodlagos források használata sem kell, hogy szükségszerűen éles kritikákban merüljön ki. Kívánom, hogy úttörő munka szülessen, amely konstruktívan vizsgálódik!
[vissza a listához] [vissza a lap tetejére]
A 80 oldalas szétküldött
anyag felületes átnézése után (a terjedelem miatt kivitelezhetetlennek tűnt
számomra az alapos olvasás) kíváncsian vártam a témafelvető előadást. A téma
önmagában érdekesnek ígérkezett, de túlzottan szerteágazónak ítéltem, éppen
ezért nem sikerült pontos képet kapnom arról, hogy mi áll a kutatásod fókuszában,
illetve, hogy mi újat szeretnél mondani a már meglévő kutatási eredményeken
túl? Ha jól értettem, átfogó képet szeretnél nyújtani az információs társadalomban
bekövetkezett változásokról, az új trendekről, a fejlődési folyamatokról. Különböző
eszmefuttatások is szerepeltek a prezentációdban, mint médiakonvergencia, web2,
népképviseleti rendszerek, internethasználat változása, kutatásfejlesztés, innováció,
oktatás, amelyek önmagukban mind érdekes és ígéretes témák, amelyeken még bőven
van kutatnivaló, de jelen esetben nem láttám azt a logikai vezérfonalat, amely
összekapcsolná ezeket a témákat. Először célszerű lenne, leszűkíteni a témát,
keresni egy kutatási területet, kidolgozni egy módszertant, valamint hazai és
nemzetközi szakirodalmakra is támaszkodva elkezdeni a kutatást.
Munkádhoz sok sikert és kitartást kívánok! Kíváncsian várom a folytatást!
[vissza a listához] [vissza a lap tetejére]
Az ITTK jelentéséből és a referátumból kiindulva azt tudom megállapítani, hogy nem sikerült letisztult, súlypontozott kutatási tervet rajzolnod - reflektálni is nehéz az olvasottakra, hallottakra, bár a diszkusszió során már sok mindent meg is beszéltünk. Javasolnám, hogy a témával kapcsolatban írj össze magadnak olyan kérdéseket, amik különösen foglalkoztatnak. Csoportosítsd őket, rendszerezd a gondolataidat, keress téziseket azokhoz kapcsolódóan majd próbálj felvázolni magadnak egy kutatási tervet, aminek mentén már bátran el lehet indulni. Ehhez kívánok sikert!
[vissza a listához] [vissza a lap tetejére]
M. Tóth László témáját
és kutatási területét témafelvető írás és előadás hiányában nehezen tudom megérteni
és feltérképezni. A tézisek hátterét megismerhettük egy vonatozó szakirodalomból,
a téziseket azonban sajnos kevésbé.
Kíváncsi vagyok rá, hogy a témafelvető során elmondottakat hogyan lehet egy
komplex, feszes és átfogó dolgozattá sűríteni. Sok sikert és kitartás kívánok
Lászlónak ehhez a munkához.
[vissza a listához] [vissza a lap tetejére]
Bevallom, nem olvastam el a kutatási jelentést, bár biztos vannak benne érdekes dolgok, le is mentettem későbbi használatra, de örülök, ha munkán kívül nem kell ekkora szöveget képernyőn olvasnom, a kinyomtatására pedig nem éreztem affinitást, a kék háttérrel végleg nem. Úgy érzem, ha valaki nem veszi a fáradságot, hogy legalább egy vázlatot prezentáljon a saját gondolataival, az azt jelzi, hogy nem is nagyon érdekli a mások véleménye. Persze nem kell, hogy érdekelje, de akkor nem nagyon tudom, hogy akar-e valami mondani a tudományos közösségnek, vagy saját elmélkedéseit próbálja papírra vetni, ami egy tökéletesen rendben lévő dolog, azonban inkább kiált könyvért, mint disszertációért. Maximálisan egyetértek Török Judittal, a tudományos munkának vannak bizonyos kritériumai, és persze egy mondatban is lehet évszázadokig ható igazságot a világ elé tárni, de megint csak: ehhez nem kell disszertáció. 70 oldalas anyagokkal mások a szakdolgozatukat teljesítik, nem disszertációt. Az elhangzottak pedig azt mutatják, hogy a téma óriási, átláthatatlan, és erős kételyeim vannak az olyanok miatt is, mint pl. az "európai társadalom" létezése azzal indokolva, hogy van az EU, valamint a már bőven elemzett és axiómaként kezelt dolgokra való rácsodálkozás (pl. az internet szerepe). Remélem, nem értékeled személyes támadásként az órán történteket, és végül sikerül több alázattal állni a kérdéshez, a kutatási területet leszűkíteni, az anyagot pedig kibővíteni, mert csak úgy születhet ebből az egészből egy valódi doktori dolgozat. Sikert kívánok hozzá.
[vissza a listához] [vissza a lap tetejére]
A társaság egy részét
igenis izgatja magánemberként a "világ változása", ahogyan az elhangzott
a szemináriumon, de sajnos nem nincs igazán mihez mérni az erkölcsöket, melyek
a tudományok és művészetek káros hatása alá kerültek (Rousseau módjára).
A téma hatalmas és nincs meg a viszonyítási pont: milyen volt azelőtt - egyáltalán
lehetett-e valamilyen egységes látásmódot, értékrendet vonatkoztatni az egész
társadalomra korábban -, amihez képest változott - és ahogyan érzékeltük, szerinted
negatívan - a világ, az információs társadalom kultúrája.
A téma továbbra is szimpatikus, de dönteni kell arról, mire szűkíted le. Például,
ha értékekről beszélünk, az azért kiabál egy empirikus kutatásért, főleg, ha
a gyors változást hangsúlyozzuk...
[vissza a listához] [vissza a lap tetejére]
Az előadásban elméletek széles arzenáljára történt hivatkozás látható vezérfonal és érthető témameghatározás nélkül. Az órán elmodnottakból kiszűrődik egyfajta elégedetlenség korunk társadalmi folyamataival kapcsolatban, de az esetleges példákon túl nem áll össze a kép olyan egységes vízióvá, melynek mentén megragadható lenne, milyen dinamikákkal fogja a szerző magyarázni az általa észlelt és negatívként értékelt változásokat.
Az idézett elméletekből kiragadott állítások az előadásban nem annyira vitaalapként, mint ennek az érzelmi attitűdnek a feltétel nélkül érvényes bizonyítékaiként szolgáltak. A szerző ugyanakkor nem elsődleges információgyűjtésre vállalkozik, hanem amellett kötelezi el magát, hogy közismert tényeket rendezzen el valamilyen "rendszerező eszme" mentén. A disszertáció tervezésében és az őt foglalkoztató problémákra való egységes rátekintésben és rákérdezésben sokat segítene, ha a szerző megpróbálná a saját maga számára megfogalmazni, összefoglalni ezt a rendszerező eszmét.
[vissza a listához] [vissza a lap tetejére]
Az ITTK kutatási jelentéséből, valamint
a Professzori szemináriumon tartott előadásból sem igazán derült ki, pontosan
mi is az a jelenség, amelynek a vizsgálatával behatóbban szeretnél foglalkozni,
ill. hogy ezek mennyivel mutatnak túl a témában esetlegesen eddig már folytatott
kutatások eredményein.
Hasznos lenne, ha az ITTK kutatási jelentés mellett a témafelvetődet, vagy a
disszertációból már elkészült szövegrészleteket is közreadnád! Azok alapján
talán pontosabb képet kaphatnánk mi is, így véleményt is megalapozottabban formálhatnánk.
[vissza a listához] [vissza a lap tetejére]
A világ előrehaladása nagyon érdekes, de túlontúl tág téma számomra. Maga a tanulmány, hosszas és széteső, számos irányú kitekintése által felszínes. Egy kutatócsoport munkája, de nem tudom, mi végre. Általános tájékoztatásnak hosszas, igazi témafeldolgozáshoz nem eléggé mély. (Ugyanakkor öncélúnak és sportszerűtlennek, mi több feleslegesnek tartom a 88 oldalas tanulmány közlését, saját témafelvető megírása helyett.) Szívesebben olvastam volna egy kutató téziseit, kutatási tervének sarokpontjait, s tíz mondatban összefoglalhatta volna, milyen kutatási jelentés alapján kíván elindulni vagy milyen csoport milyen irányú kutatómunkájában vesz részt.
A tanulmány össze akar
fogni párhuzamosan futó változásokat, de a keret olyannyira lebutított, hogy
tökéletesen érdektelenné válik. Számos változás leírásánál nem találjuk a miérteket.
Az oktatásról, annak változásairól, web 2.0-ról és LCMS rendszerekről is úgy
szól, mintha csak a jól és mentehetetlenül rosszul tanítani lenne a bejárható
út és a legfőbb kérdés. Biztos így van ez? Valóban lezajlott az a szemléletváltás,
amelyben ez a legfőbb és jogos kérdés? Mindezeken túl nem tudom, mi ebben M.
Tóth László munkája, mely részek köthetők személy szerint hozzá és mi lenne
az ő témája, kutatása, tézise, módszere stb. Még egy kérdés: Mi történt 2007
március és 2008 november között?
Ettől függetlenül sok sikert kívánok munkájához!
[vissza a listához] [vissza a lap tetejére]
Mint azt a szemináriumon is megjegyeztem, M. Tóth kolléga fellépésének elsősorban visszaható tanulságai voltak. Az ott elhangzott és az itt leírt - előttem és utánam következő - reflexiók ugyanis közvetett vagy közvetlen módon mind azt feszegetik, vajon hogyan értelmezzük a magunk számára tudományosság fogalmát, mitől tekinthető érvényesnek egy disszertációs dolgozat, mit is gondolunk valójában az elméletek hasznáról, összevethetőségéről, újak koncipiálásáról. Egyfelől tehát azt gondolom, köszönettel tartozunk ezért az alkalomért mindazoknak, akik ezt megteremtették számunkra. Másfelől azt is gondolom, hogy ezen közös tapasztalás illő szerénységre és alázatra int valamennyiünket - így együtt, meg külön-külön is. Jusson eszünkbe a kissé divatjamúlt klasszikus (ha valaki, akkor M. Tóth László még biztosan emlékszik rá): "Minerva baglya a sötétben kezdi meg röptét".
[vissza a listához] [vissza a lap tetejére]