[Bácsván László], [Bodó Balázs], [Fejes Edina], [Fülöp Zoltán], [Kardos Genovéva], [László Mónika], [Vályi Gábor]
Lényeghez kevéssé tartozó szurkapiszka. Írod: "Arról van szó. hogy a tudomány,
mint olyan csak akkor tudomány, ha valamilyen alapállást feltételezve jósol,
a kísérlet pedig igazolja a jóslatot. Ha egy követ feldobok a földön állva,
megjósolhatom, hogy egy adott, pontosan meghatározható idő után le fog esni.
Hogy meghatározzam, csupán a kőre alkalmazott erőt kell megmérnem, elvben minden
más állandó. Az ún. szellemtudományok nem ilyen természetűek, és az a sejtésem,
hogy ez nem a rendszer működésének a sajátosságából adódik, hanem a rendszert
leírók korlátaiból."
Igazándiból mindenféle tudományban találhatók hipotézisek, ezek nem feltétlenül
tűnnek adott korban az adott közösség számára igazolhatónak (ami nem jelenti
azt, hogy az igazolásukra tett kísérletek eleve meddők), csak mondjuk magyarázóerejük
nagyobb, mint más, alternatív hipotéziseké. Ettől még az igazolás előtt álló,
vagy épp igazolhatatlan elképzelések is az adott tudomány részei. (A nagy Fermat-sejtés,
amely aztán csak igazolódott, vagy a modern kozmológia megannyi elmélete.)
A meggyőzéssel, pontosabban a (sokszor csoportos helyzetben elkövetett) önmeggyőzéssel
kapcsolatban hiányolnék egy lényeges szociálpszichológiai kifejezést, a kognitív
disszonanciát (illetve annak redukcióját), ha már társadalmilag vizsgálódsz.
(Az irodalmi metaforákon kívül is van élet.) Ez azért is lehet hasznos, mert
a kognitív disszonancia csökkentésére irányuló eljárások is egyfajta szimbolikus
rend fenntartását, túl nagy károsodásának megakadályozását célozzák.
Önként adódó (utolsó) kérdésedre válaszolva: nem tudom. Visszatérő kérdés: mi
is a kérdés?
[vissza]
Hogy a szerző által
a dolgozat végén provokációképpen feltett kérdésre válaszoljunk, azaz, hogy
mennyire volt meggyőző a témafelvető: még nem eléggé.
Mert bár impresszív a kommunikációelméleti szakirodalom szövegből felsejlő alapos
ismerete, és az elképesztően széles és változatos asszociációs bázis is szokatlan
összegfüggések felfedezését teszi lehetővé, továbbá a szerző stílusa, íráskészsége
is meggyőző, mégis, az érvek és megközelítések sokszínűsége sokszor megy az
érthetőség, illetve a logikus gondolatmenet végigvezetésének rovására.
Csak az első két bekezdést citálva: vannak kisérletek, melyek " arra voltak
hivatottak, hogy jobbá tegyék a köz számára a mindennapok tevékenységét, megjavítsák,
azt ami néha rosszul megy - a kultúra működését -" ."A rendszer egyes
elemeit sokan sokféleképpen megvilágították", e próbálkozások közül (talán)
a szimbólum és a tömeg kapcsolatának feltárásában sikeresnek számít Machiavelli,
Hitler, és korunk marketing szakemberei. "Az alkalmazott kísérletek működtek,
legalább az ellenőrizett és kidolgozott első stádiumában."
Nem tudom, de nekem nem áll össze. Miért számít jobbításnak a náci vagy bolsevik
szimbólumhasználat? Milyen szempontból tekinthetők sikeresnek? Mert működtek?
És így tovább.
Az ehhez hasonló inkonzisztenciáktól
("Vajon miért vásárol a kispénzű gazda vagy ne adj Uram, tanár-tanító magának
legújabb típusú nyugati autót, feleségének pedig nercbundát (eredetit ám!)?"
Vajon mit keres ez a kérdés a meggyőzésről szóló fejtegetés végén?) ha eltekintünk,
marad a tudományos hipotézis és érvrendszer vizsgálata. Nem áll szándékomban
a szerző autonómiájába avatkozva kétségbe vonni a kiindulásként használt elméleti
választásait, csupán jelezném, hogy véleményem szerint egy másik kontextust
választva az általa konkrétan felvetett kérdések egy része, mint például az,
hogy "a szimbólumok kontextustól és a beszélők szándékától függően változtatják-e
jelentésüket, az új jelentés mindig valamilyen közvetlen kapcsolatban áll-e
az alapjelentéssel, a kultúra működtetői együttesen, egy társadalmi diskurzusban
állapítják-e meg, hogy mi az a változtatás, amit el lehet vagy kell fogadni
valamilyen jól meghatározott cél érdekében?" nem kérdés többé. Edward Sapir
szerint például "a kultúra definíciója szerint bizonyos viselkedésformák
összessége, és a kultúra tartalmát ezek a formák teszik ki, amelyekből végtelen
számú van.".
Ezzel pedig elérkeztük oda, ahol az egész elemzés leggyengébb pontja rejlik,
mégpedig arra az eredendő nehézségre, mely a kultúra definíciója kapcsán jelentkezik.
Antropológus szerzők (Geertz, Marcus, Fischer) elég sokat foglalkozik avval
a kérdéssel, amit a szerző is felvet azaz, hogy hogyan viszonyulnak egymáshoz
a kulturális jelentésrendszer egyes szimbólumai, és azoknak milyen szerepe van
az adott kulturális értékeket magukénak tudó közösség kommunikációjában. Talán
a szerzőnek is hasznos lenne eldöntenie, hogy a kultúrát antropólógiai, nyelvészeti,
vagy esetleg esztétikai szempontból kívánja megragadni, ugyanis a szöveg jelenlegi
formájában folyamatosan csúszkál a nyelvészeti és antropológiai diskurzus között,
így amit megnyer az asszociációk vámján, annyit el is veszt az értelmezések
összekuszálódásának révjén.
Ám bármelyik diskurzív keretet is választja majd, meggyőződésem, hogy nem fog
olyan szimbólumot találni, mely szándékai szerint "kiragadható a rendszerből,
a rendszer tagjaira nincs nagy hatással, és nincs nagy megterheltsége, könnyűszerrel
rendelhető hozzá újabb jelentésérték". Ha ugyanis ilyen szimbólumot talál,
az nem része a kultúrának, a szimbólumokhoz rendelt jelentések hálójának. Talán
meg lehetne kerülni e kérdést avval, ha a hagyomány, a kánon fogalmához nyúlna
vissza, mert ezek segítségével talán vizsgálható egy szimbólum jelentésváltásainak
története az idők során, ám szerzőnk erről nem szól.
És akkor még mindig nem esett szó arról, hogy hogyan kerül ide a meggyőzés?
[vissza]
Nagyon tetszett az esszé stílusa, szerintem élvezetes olvasni, sok példát tartalmaz és eredeti problémafelvetést. Azonban a meggyőzés paradigmáját alkalmazni a kommunikáció egészére egy kivsit "sokkoló", szerintem jobban meg kellene ezt indokolni, pl. különböző mondatokon, élethelyzeteken bemutatni ennek a feltevésnek a létjogosultságát. Egyébként pedig ajánlom figyelmedbe a meggyőzés pszichológiai irodalmát, sőt leginkább a meggyőzés-kutatások irányulás-változásait.
[vissza]
William Gibson cyberpunk-könyveiről
szokták mondani sokan: "nagyon jó, nagyon tetszik, csak nem értem."
Hasonló helyzetben leledzem: volt olyan pillanata a dolgozatnak, amikor érteni
véltem, hogy mi is a cél, hova is fogunk kilyukadni - ám a szerző néhány mondattal
később újra magamra hagyott. Esik itt szó kirándulásról, kereskedelmi ügynökökről
(vannak egyáltalán más ügynökök is, leszámítva Coopert illetve Muldert?), Gösser
reklámról, nercbundáról, mégis inkább csak a dolgozat "széttartása"
fokozódik ezáltal, nem áll össze koherens egésszé a munka. Ebben persze lehet,
hogy én vagyok a hibás: alapvető gondom volt ugyanis, hogy nem értettem, hogyan
kapcsolódik össze a meggyőzés és a szimbólumértelmezés, a társadalmi minta és
kereskedelem, a náci jelrendszer és csúcsforgalom. Persze részben hazudok: értem
valahogy ugyanis, csak ez nagyon kevéssé egyezik a szerző értelmezésével. A
befogadást az is nagyban könnyítené, ha lennének fejezetek, tételmondatok, struktúra,
egyszóval.
Hadd zárjam tehát így: engem nem győzött meg a dolgozat.
[vissza]
1.
"A kommunikációs aktusok legtöbbjének célja a meggyőzés, rábeszélés… a
társadalmi környezet oly módon való befolyásolása, ahogy a kommunikátor célja
feltételezi" - olvasható a dolgozat közepén. Majd a témafelvetőnek csak
a második felében szögezed le, hogy a meggyőzés fogalmát nem egészen mindennapi
jelentésben kívánod használni. Számomra nem egészen tiszta a meggyőzés fogalma
vizsgált rendszeredben.
2. Kérdésként merül fel, milyen módszerben
gondolkozol a szimbólum diskurzus közbeni alakulásának szemügyre vétele tekintetében?
3. A dolgozatban említed az értékfelismerés
fogalmát (Gösser sörreklám példa) és ha a reklámstratégiákra is kitér dolgozatod
talán adalék lehet Zsolt Péter: Médiaháromszög című könyvének, A társított érték
szerepének változásai című fejezete.
A kódhasználathoz pedig Deborah Tannen, nyelvész professzor: Miért értjük félre
egymást? Kapcsolataink a beszélgetési stíluson állnak vagy buknak című kötete
(Tinta Könyvkiadó, Budapest, 2001. Ford: Reményi Andrea Ágnes)
[vissza]
Mind a szimbolum használat (illetve
a szimbolumok keletkezése), mind a sikeres meggyőzés feltételeinek vizsgálata
már számos társadalomtudóst hozott lázba. Szakács B. István témafelvető esszéje
is számos izgalmas kérdést vet fel. Azonban ezek a kérdések számomra nem alkotnak
logikus láncolatot, nem teljesen világos, hogy a kérdések hogyan kapcsolódnak
egymáshoz, illetve a rájuk adandó válaszok hogyan rendezhetőek majd egyetlen
koherens műbe.
Talán a felvetett probléma megoldásában a szerző segítségére lehet, hogy ha
az általa használt fogalmakat pontosabban definiálja - például az általa használt
kultúra definició és miért pont ezt a kultúra fogalmat használja, amit. Továbbá
néhány mellékes megjegyzést is érdemesebb lenne bővebben kifejteni. Igy például
a szellemtudományok mükődéséről szóló bekezdést is érdemes lenne pontosítani,
ehhez ajánlom Paul Riceur klasszikus esszéjét a természet- és a szellemtudományok
szétválasztásáról.
A vizsgálat során esetleg érdemes lehet az élet különbőző szféráit szétválasztani
és a végén a kapott eredményt összevetni, hogy vajon tényleg ugyanolyan szabályszerűségek
fedezhetők-e fel a politikai életben, mint a gazdaságban, vagy az oktatásban,
illetve a mindennapokban. Szerintem a vizsgálat folyamán nem hagyható figyelmen
kívül a szocializáció szerepe sem, valamint a politikai szimbolumok és meggyőzés
vizsgálatakor az ideológiák és a szimbolumok kapcsolata.
És végül a szerző engem nem győzött meg arról, hogy van olyan szimbolum, "amely
kiragadható a rendszerből, a rendszer tagjaira nincs hatással", hiszen
maga a szerző is felhívja a figyelmet arra, hogy "önmagukban nem fordulnak
elő szimbolumok csak kontextusban".
[vissza]
A szerző az esszében a társadalmi meggyőzés vizsgálatának egy lehetséges, értelmes és egymással kompatibilis elemeket tartalmazó elméleti keretét vázolja fel (pl. szemiotika, kognitív nyelvészet). Az ugyanakkor nem felel meg a tudományos szöveg formai kritériumainak:
1. Nincs strukturálva. A szövegnek nincs bevezető, deklarációs része, ahol a szerző előrevetítené, hogy milyen előfeltevésekből milyen lépésekben mit próbál bizonyítani. Az olvasót "felkészítő", navigációját segítő bevezetés híján a szöveg helyenként egyébként is nehezen követhető logikai ugrásai (pl. nem látom a kapcsolatot az egymást követő a "kultúrjavak" és "mesterséges intelligencia" bekezdések között, s ez a fajta szabad asszociációs viszony nem egyedülálló a szövegben) még inkább céltalannak vagy esetlegesnek tűnnek.
2. A szöveg végén felsorolt felhasznált irodalmak jegyzéke önmagában nem kielégítő. Az egyes hivatkozott szerzőket, fogalmakat, állításokat egyenként le kell jelezni. Az olyan általánosító kijelentések, mint a "kultúrakutatók - néprajzosok beszélnek az alászálló kultúrjavak elméletéről" nem segítik az olvasót, hogy utánanézzen, s a szerző egyébként elismerésre méltóan széleskörű olvasottságát sem jelzik megfelelő módon. Lehetőség szerint, ha az egyes állítások/elméletek mögött álló főbb nevek felsorolása nem is lehetséges, legalább egy, a témát összefoglaló munka idézése szükséges lenne.
3. A helyenként feltörő szubjektív narratíva inkább a tudományos ismeretterjesztő publicisztikák jellemzője, mint a tudományos írásműveké.
A szerző még sem a kutatása konkrét tárgyával, sem a kutatás módszertanával nincs tisztában, ám ezt vállalja, s a doktori program e korai fázisában ez nem is elvárható.
[vissza]