Wilhelm Gábor:
Antropológiai
módszer, terep
(kézirat, vázlat)
Ebben az írásban alapvetően az antropológia
módszertani jellegű problémáival szeretnék foglalkozni. Még akkor is, ha bizonyos
gondolatok, vonatkozások - óhatatlanul - érintik az antropológiai kutatás többi
területét (episztemológiáját, elméletét, tematikáját) is. Arra vagyok elsősorban
kíváncsi, milyen módszertani következményekkel jártak az antropológia által
vizsgált területekről származó, a terepmunka során nyert ismeretek módosulásai,
a módszertani önreflexió és önkritika milyen hatást gyakorolt a kutatásokra
az utóbbi évtizedekben, illetve hogyan körvonalazhatók azok az elméleti keretek,
melyekből kiindulva, és amelyekhez visszatérve létrejönnek az antropológiai
esettanulmányok.
Mire képes egyáltalán az antropológia? Mit lehet elérni az antropológia eszközeivel?
Mit lehet megérteni a jelenlegi formáiban értelmezett kultúrából, a hétköznapok,
akár a legapróbb banalitások világából (Das 1998:185)? Milyen mélyen
(milyen mértékig) lehet megérteni egy másik kultúrát? Nehéz nem komolyan venni
ezeket a kérdéseket, bármennyire általánosak vagy akár több értelműek is lehetnek.
A kidolgozott válaszok ugyanis egyaránt megrajzolhatják az antropológia mint
tudomány episztemológiai, elméleti, módszertani kereteit, de ugyanígy vonatkozhatnak
a társadalmi szerepére, felelősségére, lehetőségeire. Bár tudományos és társadalomtudományi
módszerek természetéről folytatott több évtizedes vita önmagában nem feltétlenül
hat megtermékenyítőleg magára az empirikus munkára, ennek a figyelembe vétele
azonban nem biztos, hogy hátránnyal jár a vizsgálatok módszereinek alakulására
nézve.
Azért, hogy a bemutatás - az antropológia
hagyományaihoz híven - ne rekedjen meg egy absztrakt szinten, az antropológiai
tárgykutatásokat igyekszem egyfajta viszonyítási pontként használni mintegy
esettanulmány jelleggel. Talán nem túlzás azt állítani, hogy az antropológia
hagyományán belül éppen ez a tematika bír a legnagyobb múlttal, hiszen az antropológia
születésekor a legjelentősebb kutatási területnek számított, és ugyanakkor hosszú,
több évtizedes szünet után - látványos és többlépcsős visszatérés után - talán
ez a terület mozog a legdinamikusabban az utóbbi tíz évben.
Ráadásul az 1990-es évektől a kulturális tárgyaknak egy olyan újfajta megközelítésével
találkozhatunk, melyet számos esetben a technológia antropológiai vizsgálata
névvel illetnek. Ennek a szemléletnek a bemutatása során három alapkérdést szeretnék
feltenni. Hogyan illeszkednek ezek a kutatások általában az antropológiai vizsgálatok
közé? Hogyan viszonyul az általuk képviselt szemlélet a többi (az őket megelőző
és a velük párhuzamosan működő) antropológiai paradigmához? Végül hogyan érintik
az eddigi eredmények az antropológiai módszertan, episztemológia és elmélet
egészét, illetve pontosabban különböző formáit?
Ahhoz, hogy ezeket az összevetéseket meg tudjuk tenni, szükség van az antropológia
mint kategória bizonyos mértékű tisztázására, főképp ha ezt a kutatási vonalat
megkíséreljük egyfajta újabb keretbe illeszteni, mely a szimbolikus, az interpretatív,
a konstruktivista, irodalmi fordulatot követi. Ahhoz, hogy e korábbi, sőt az
ezeket megelőző, valamint az antropológián kívül eső paradigmákhoz való viszonyát
tisztázhassuk, meg kell néznünk, hogy az összes retorika ellenére általában
az antropológia, illetve konkrétan a technológia-, tárgykutatás területén mi
alapján lehet az első pillantásra legkülönbözőbb perspektívákat és módszereket
alkalmazó kutatásokat egyetlen szálra felfűzni.
Mi egyáltalán az antropológia, ha most a tankönyvek leegyszerűsített és sztereotip
képétől vagy az intézmények identitást erősítő programnyilatkozataitól, illetve
sommás definícióitól eltekintünk? Hogyan lehet a kérdést úgy lefordítani, hogy
a korábbi vitákhoz képest egy valamivel árnyaltabb összképet lehessen nyerni
azokról az évente több darabot meghaladó vizsgálatról, melyre az antropológiai
jelző többé vagy kevésbé alkalmazható. Úgy gondolom, ha van közös pont az egyes
antropológiai megközelítések között azok elsősorban a módszertan síkján ragadhatók
meg, és éppen ezért ez az a szint, ahonnan nézve a legtöbb változás, fordulat,
ellentét vagy kölcsönhatás a legkönnyebben megérthető.
Az antropológiára legalább annyira igaz az a megállapítás, melyet a társadalom-
és a viselkedéstudományokkal kapcsolatban általánosságban el lehet mondani.
E tudományok céljaival és működési módjaival foglalkozó viták egy ponton egyet
értenek: az egyes diszciplínákon belül tevékenykedő kutatók munkái, megközelítései
nem sorolhatók egyfajta módszertani és elméleti keretbe (Schweizer 1998:40).
Nemcsak hihetetlenül sok és az utóbbi évtizedekben egyre nagyobb mértékben növekvő
számú módszerrel, illetve bizonyos fokig elméleti kerettel dolgozó kutatással
szembesülünk az egyes tudományokon belül, hanem a közöttük megfigyelhető átfedések
inkább a szabálynak, mint a kivételnek számítanak. Akárcsak a nyelvjárások esetében,
az egyes tudományok között gyakran jóval nagyobb a megfelelés, mint az adott
diszciplínán belül (lásd szociológia és antropológia mint klasszikus példa).
Az egyes érintett tudományok összehasonlítása, megkülönböztetése leginkább az
elméleti irányzat, paradigma, valamint a módszertani keretek mentén történik.
Az empirikus tudományok esetében ugyanakkor a jellemzés jóval inkább a konkrétabb
metodológiai, módszertani nézőpontból indul ki, és kevésbé hangsúlyozza a filozófia
területét érintő episztemológiai alapokat (Schweizer 1998:40), azaz az ilyen
típusú problémákat is igyekszik, amennyire csak lehetséges, a módszertan szintjén
megvitatni és feloldani. Az ok kézenfekvőnek látszik, hiszen ez a fajta fordítás
a tudományon belüli, különböző absztrakciós szinteken megpróbál minél lejjebb
menni, mivel az empirikus kutatási célok szempontjából ezek nyújtják (nyújthatják)
a legközelebbi kapcsolódási pontokat.
A legradikálisabb metodológiai rés a társadalom- és a viselkedéstudományokon belül pillanatnyilag a tudományos és az irodalmi módszertan között húzódik, mely valamennyi diszciplínában megtalálható, bár eltérő mértékben. Fő képviselőik a pozitivista, illetve a hermeneutikai (interpretatív, posztmodernista, konstruktivista) megközelítések (Schweizer 1998:41). Az antropológiát - talán helyzete miatt is - csaknem középen szeli ketté e szakadék, a különbözőség a célok és az ezek eléréséhez szükséges módszerek tekintetében a legtöbb esetben áthidalhatatlannak tűnnek. Ennek ellenére pozitív ellenpéldák próbálkoznak a két perspektívát egyazon keretben alkalmazni a legkülönbözőbb tematikai kutatásokban, illetve a látszólagos metodológiai és fogalmi ellentéteket feloldani (Ingold, ed. 1996; Schweizer 1998:57-60) . Az új tárgyelmélet egyike ezeknek a próbálkozásoknak, ahol is az eredmény nem elméleti szándékkal, hanem az empirikus kutatások következményeként született meg.
Egy másik típusú metodológiai válaszvonal
a kvalitatív és a kvantitatív módszerek paradigmái mentén igyekszik kettéosztani
a tárgyalt tudományokat a felhasznált kutatási eszközkészletre összpontosítva.
A megkülönböztetést valójában az teszi élessé, hogy sok kutató véleménye szerint
a kétfajta megközelítés eltérő episztemológiai alapokhoz kapcsolódik. A különböző
módszerek és módszertanok hozzácsatolása tudományelméleti keretekhez azonban
ellentmondásokat hordozhat magában, hiszen mindkét alapvető paradigma célja
az interszubjektivitás megteremtése. Az egyik lehetséges véglet szerint a kétféle
módszer ugyanazon témáról eltérő és összeegyeztethetetlen képet ad; a másik
értelmében ezek a módszertanok összevethetők, és a különbségek csak az elérő
módszerek fényében tűnnek különbségeknek. Pillanatnyilag úgy látszik, hogy mindennemű
feltételezett eltérésük ellenére az eltérő perspektíva segítségével nyert valóságoknak
létezik egy bizonyos fokú összehasonlíthatósága. Ez ugyanakkor arra utal, hogy
a kétfajta módszertan is összevethető. Ráadásul a gyakorlatban, a különböző
társadalom- és viselkedéstudományok tematikai vizsgálataiban az utóbbi évtizedben
egyre másra valósulnak meg a vegyes módszertanú megfigyelések és feldolgozások.
Bár az antropológia vonatkozásában a résztvevő megfigyelés szinte ellenvetés
nélkül a kvalitatív módszerek közé sorolódik, és a kvantitatív módszerekkel
szemben az antropológia lényegeként fogalmazódik meg, ezt a képet lehet valamennyire
árnyalni. Egyrészt a résztvevő megfigyelés önmagában többfajta módszert - kvalitatív
és kvantitatív típusút vegyesen - testesíthet meg az adott konkrét céloknak,
helyzeteknek megfelelően (Farnell-Graham 1998; Handwerker-Borgatti 1998), másrészt
az antropológiát a résztvevő megfigyelés mellett másféle, azaz a fenti séma
szerint kvantitatív jellegű módszerek szintén végigkísérik a kezdetektől fogva
(Bernard 1998:9).
Az eddig jellemzések tehát sikertelenül
próbálták önállóan jellemezni, az egyediségében megragadni az antropológiát
a társadalomtudományokon belül.
Ami tehát egyre nyilvánvalóbb mind az antropológián belül, de ugyanúgy a társadalomtudományok
szélesebb körében, hogy nem létezik kizárólagos módszer vagy elmélet. A módszereket
gyakorlati értelemben nem lehet elválasztani a konkrét cél és a választás kérdésétől
(Bernard 1998:9). Ennek következtében jelenleg nagyfokú diszciplináris átjárhatóság
tapasztalható mind a módszerek, mind az elméletek tekintetében az egyes tudományok
között. Létezik ezzel szemben vagy párhuzamosan egyfajta hagyománya, történetisége
a témaválasztásoknak, sajátossága az analitikus egységek megrajzolásának, bizonyos
mértékig az elméleti és módszertani preferenciák megválasztásának, az értelmezendő
témák szintje kijelölésének, de ezek általában csupán történetileg értelmezhető
csomópontok (mint például a monográfiák a 20. század első felében, a szövegcentrikus
leírások a 20. század harmadik harmadában). A tematikus csomópontok ugyanakkor
jelentős szerepet játszottak és játszanak továbbra is az antropológia önidentitásának
meghatározásában és fenntartásában (lásd a lokális, partikuláris keresése, értelmezése
- például Gyáni is).
Létezik azonban két további kategória, értelmezési keret - még mindig a metodológia területén maradva - a megkülönböztetésre. Itt meg lehet jegyezni, hogy az antropológia módszertani bősége és változatossága egyúttal nem jár minden egyes esetben együtt másfajta a metodológiai hagyományoktól való intenzív tanulással, még ha az átfedések sokszor jelentékenyek is (lásd szociológia, szociálpszichológia, kognitív tudomány, régészet, irodalom, hogy csak a legevidensebbeket említsem). Ebben a tekintetben, hagyományban az antropológia természetesen szintén osztozik más tudományokkal, amennyiben a módszerek, elméletek ideológiai kisajátítása és hangsúlyozása az egyes társadalmi, így tudományos világok zártságának és az identitásuk fenntartásának az egyik jól bevált eszköze, és talán feltétele.
Az egyik - klasszikus - lehetőség
az antropológiai megközelítéseket a társadalmi viselkedés úgynevezett tartalmi
leírásával összekapcsolni. Ez nem jelent mást ezen a szinten, mint hogy megfigyelhető
társadalmi viselkedéseket nyelvi mondatokkal jellemzünk, és ezeket a tartalmi
leírásokat más társadalmi viselkedésekkel hozunk kapcsolatba (ezekkel értelmezünk,
vagy ezekkel magyarázunk). Ez részben behatárolja az antropológiai leírások
szintjét az egyéb társadalommodellekkel összevetve, másrészt kizárja
az ezen a szinten megjelenő leírások alsóbb szintű, nem tartalmi leírásokkal
való magyarázatát, azaz alacsonyabb szintre való redukálását vagy éppen azonos
szintű, de nem tartalmi leírásokkal való összekapcsolását (lásd biológiai, pszichológiai
magyarázatok, illetve szociológiai összefüggések).
Ebből a típusú leírásból jól levezethető és így összekapcsolható néhány nagyobb,
állandó témakör, mely tartósan végigkísérte az antropológia történelmét. Gondoljunk
itt például a tartalom és a jelentés, a jelentés és szimbólum, a nyelv és a
kultúra viszonyára, az antropológiai módszer és elmélet kapcsolatára, az esettanulmányok
státusára, a törvényszerűség, okozati magyarázat, illetve értelmezés szerepére
(O'Meara 1997).
A másik - szintén klasszikus - jellemzés
az antropológiai kutatások valamennyi, egymástól akár radikálisan eltérő módszertani
vonulatát egyesítő gyűjtési és értelmezési technikát, az etnográfiát (egyszerre
mint módszert, azaz terepmunkát és mint produktumot, írásműfajt), illetve még
konkrétabban a résztvevő megfigyelést helyezi a középpontba (Schweizer 1998:41).
Az összes antropológiai módszertani iskola hívei egyetértenek ugyanis abban,
hogy az esettanulmány segítségével, azaz a helyi jelenségek tanulmányozása által
megvalósított sajátos megismerési mód az antropológiai megértés szükséges esszenciáját
képviseli, és minden más technikától eltérő eredményeket képes produkálni.
Az antropológia mint tudomány története és alakulása elválaszthatatlan a terepmunka
változásától, fejlődésétől. Az antropológiának még azon részei is, melyek közvetlenül
nem kötődnek a terepmunkához, nagyban függnek az esettanulmányok által felvetett
kutatási és elméleti kérdésektől. A terepmunka, esettanulmány ugyanakkor a 20.
században egyre több tudomány módszertani eszköztárának szerves részévé vált.
Két szempontot érdemes itt megemlíteni. Noha a terepmunka nem az antropológián
(hanem a szociológián) belül született meg (Bernard 1998:9), mégis ennek a tudománynak
vált az identitásmeghatározójává és a hagyományos értelemben vett alapeszközévé,
noha az antropológia eszköztárába a kezdetek óta legalább annyi módszer került
be, mint amennyi létrejött a határain belül. Másrészt az egyéb társadalom- és
viselkedéstudományokban az esettanulmány csupán egy a lehetséges kvalitatív
módszerek közül mind az alkalmazás, mind pedig az identitásképzés tekintetében.
A terepmunka az antropológián belül végig az elmélet egyfajta gyakorlataként,
valódi próbájaként működött. Az elméletek kijelölték a lehetséges keretet a
módszertani és tematikai megközelítéseknek, a terepmunka folyamatos és változatos
kísérletei pedig megmutatták az empirikus korlátokat a különböző alkalmazásokra.
A terepmunka, ezen belül a résztvevő megfigyelés egy másik nézőpont szerint viszont azonosítható, illetve szoros kapcsolatba hozható a hétköznapi megismeréssel, a mások megértésének képességével és módszerével, melyet valamennyien több vagy kevesebb sikerrel alkalmazunk szinte születésünk óta a mindennapi kulturális cselekvéseink alkalmával. Ebben az értelemben ez a fajta megismerés a mindennapok fenomenológiájából merít, tehát nem más, mint egy alapvető hétköznapi tevékenység kiterjesztése tudatosan kiválasztott, különös, idegen helyzetekre, helyszínekre.
A terepmunkát ugyanakkor lehetetlen kizárólag csupán gyakorlati tevékenységként, naiv megfigyelésként vagy naiv adatgyűjtésként kezelni, vagy éppen próbaként jellemezni. Az esettanulmányok mint gyűjtési módszerek a kezdetektől önálló és a 20. század utolsó harmadától eltekintve ritkán megvitatott elmélettel bírnak, akár kidolgozott, tudatosan alkalmazott ez, akár csak valamilyen viszonyítási keretként működik. Ez az elmélet vezérli az antropológus tekintetét akkor, amikor valamit észrevesz, értelmezni igyekszik kulturális jelenségeket, és az összes olyan esetben is, mikor elsiklik események fölött, nem foglalkozik dolgokkal, szándékosan vagy épp öntudatlanul ignorál valamit. A vizsgált terület figyelembe vett jellegzetességei óhatatlanul magukkal vonják a társadalmi és kulturális élet más vonásainak figyelmen kívül hagyását, és mindez nem pusztán a véletlen játéka, hanem az elmélet adta vezérfonalhoz való igazodásé. Az igazi kérdés a terepmunkával és az eredményül kapott etnográfiával kapcsolatban azonban ennek a háttérelméletnek a mibenlétét, tudományelméleti státusát firtatja (Hammersley 1992). Egyelőre ugyanis a legkevésbé sem világos, hogy itt valamiféle tudományos értelemben vett elmélet áll-e a háttérben, azaz a terepmunka egy tényleges tudományos elmélet alkalmazása-e, vagy a hétköznapi viselkedést vezérlő elméletről beszélhetünk-e csupán (Hammersley 1992:22). A résztvevő megfigyelést folytató antropológus ugyanakkor ennek a háttérnek a fényében emel ki kulturális viselkedéseket relevánsként, noha ezeknek a jelenségeknek a reprezentativitása csak az elsajátított kulturális modellen belül értelmezhető, és nem egy szisztematikus megfigyelés keretén belül (Johnson-Sackett 1998:304-306).
A terepmunkának ez a többsíkú jellegzetessége
megköveteli az áttekintésektől, hogy részben az antropológiai elmélethez való
többsíkú viszonyában kezeljük, és nem mint önállóan, függetlenül létező és felhasználható
módszert; részben pedig hogy a mindennapok szerves részeként való működését
ne hagyjuk figyelmen kívül.
A terepmunka során szerzett ismeretek és ezek alapján alkotott reprezentációk
kritikus megközelítése, illetve általában véve az antropológiai reprezentáció
válsága ugyanakkor a legkönnyebben talán ennek a megismerési módnak ebből a
kettős természetéből vezethető le. Az egyik oldalon láthatjuk az idegenként
érkező kutatót, aki az adott kultúrába való fokozatos és módszeres szocializáció
révén ismeretekkel teli tudósként távozhat (Coffey 1999:21). Itt a terep és
a kutató távolsága, majd a távolság csökkentése érzékelteti a felfedező narratíváját.
A másik oldalon ott találjuk a helybeliekkel közeli személyes kapcsolatba kerülő
egyént, aki éppen az intimitás révén jut el minden más kutatási módszert meghaladó
és megszégyenítő mélységű tudáshoz, tapasztalathoz, személyes élményekhez és
a saját önkép módosulásához, ha tetszik, fejlődéséhez az adott helyszínen.
A tereppel szemben megtartott távolság megkövetel egyfajta elméleti felvértezettséget.
A helyszín személyes megtapasztalása ezzel szemben a hétköznapi megértés képességére
apellál, a fizikai és társadalmi környezetbe való óhatatlan beleolvadással,
állandó intenzív interakcióval (Coffey 1999:25), hiszen a terepen nem pusztán
valóban, fizikailag távoli megfigyelőként vagyunk jelen, hanem puszta testi
mivoltunkban (Coffey 1999:70).
A résztvevő megfigyelés mint módszertani
választás egyben bizonyos korlátot is jelent. A módszer időigényes - a legtöbb
esetben hosszú hetek vagy hónapok szükségesek a kellő mélységűnek tekintett
ismeretek megszerzéséhez. Ez a tartós, intim együttélés ismeretlen, majd egyre
ismerősebbé váló emberekkel, a személyes kapcsolatok ilyen jellegű kialakítása
lecsökkenti a megismerhető személyek számát, egyben leszűkíti azok körét is.
Cserében az antropológus a megismerésnek ritka mértékű sűrűségét éri, érheti
el. Kívülről áttekinthetetlen dolgok válnak lassanként vagy hirtelen átlátszóvá,
a hétköznapi élet távolról észrevehetetlen megjelenési formái rajzolódnak ki
egyre tisztábban.
Természetesen itt erősen idealizálok. A hosszú terepmunka nem egyszerűen idővel
arányosan hozza magával a megértés bővülését; számos mélypont kíséri a megfigyeléseket,
az idő múlása újabb és újabb kérdéseket vet fel, stb. Ugyanakkor nehéz még egy
olyan módszert találni, mely ennyire közel engedne korábban idegen emberekhez,
és ennek révén ismeretek sokaságához juttatna.
A módszerrel kapcsolatban egy sor kérdés vethető fel. Ez a fajta kapcsolat valóban
alkalmas-e megfelelő mélységű ismeretek megszerzéséhez? Mi a státusa ezeknek
az ismereteknek? Ha a személyes kapcsolat közelisége önmagában hozzájárul az
ismeretek növeléséhez, miért nem eleve közeli viszonyban állókat tanulmányozunk
(hiszen sokkal rövidebb idő alatt sokkal több ismeretet szerezhetnénk)?
E kérdések nem nélkülöznek minden alapot. A terep az évtizedek során egyre közelebb
került az antropológus saját lakóhelyéhez, mind a földrajzi, mind a kulturális
távolság tekintetében. Hogy mindez mennyire gazdagította a korábbiakhoz képest
ismereteinket, egyelőre nehéz megválaszolni. Mint ahogy az is felvethető, hogy
az antropológiai fogalmakkal kapcsolatos reflexió nem feltétlenül segítik új
célok elérését, de enélkül a módszer és az elmélet közötti párbeszéd
jóval lassabb és szaggatottabb volna (Das 1998:172).
Azt mindenesetre nem lehet nem észrevenni, hogy ez a közeledés együtt járt a
(résztvevő) megfigyelő és a megfigyelt személyek közötti távolság minimálisra
csökkenésével. Az etnográfiai írások ettől a ponttól kezdve nem lehetnek többé
távolságtartók, a háttérben meghúzódó, ismeretekkel rendelkező szerzővel, ahol
a megismerés módja kifejtetlen maradhat.
Az antropológiai terepmunka, résztvevő
megfigyelés dinamikáját, belső feszültségét másrészt az a vonása adja, hogy
ugyanazzal a módszerrel tanulmányozzuk magát a módszert, persze egy másik, magasabb
szinten. A résztvevő megfigyelés számára ugyanis a hétköznapi megértés, a társadalmi
megismerés, a kulturális tanulás megértése alapvető fontosságú, ám ezt a tevékenységet
- és éppen ez az ez egyik legsajátosabb jellegzetessége a módszernek - pontosan
ugyanazon a módon végzi, mint ahogyan a tanulmányozandó jelenség működik.
Fontos észrevenni, hogy ez a fajta belső feszültség a megismerés eredménye és
a módszere között, mely egyfajta állandó oda- és visszacsatolásban jelenik meg,
azaz a tanulmányozott téma újabb és újabb jellemzői folyamatosan módosítják
vagy legalábbis megkérdőjelezhetik a módszer meghatározott tulajdonságait. Tehát
ez a feszültség nem kizárólag a vizsgált tematika vagy a módszer milyenségének
(azaz intim társadalmi részvételen és kapcsolatrendszeren alapuló megértés)
a következménye (bár ennek is lehetnek, sőt vannak hatásai), hanem a két szint
típusbeli azonosságán is alapul. (Ugyanis bármivel behelyettesíthető a két szint,
ha azonban ugyanaz, hasonló feszültség jön létre, akár társadalom-, akár természettudományi
perspektíváról van is szó.)
[...]
Összegzés
Az antropológiai megközelítés, azaz a terepmunka, etnográfia, résztvevő megfigyelés és az elmélet kapcsolatát figyelembe véve egyfelől, illetve a megközelítés és az ezek segítségével nyert ismeretek viszonyát nézve az alábbi következtetések kockáztathatók meg, melyek a jelenlegi antropológiai tárgykutatásban dominálnak. Az antropológiai megismerés kritikai ereje az alkalmazott megismerés és a vizsgált hétköznapi megismerés közötti típusazonosságból fakad. Ez a fajta kapcsolat állandó párbeszédre sarkall a módszer és a középszintű elméletek között, folyamatosan igazítva az egyiket a másikhoz. Az antropológiai önreflexió egyre markánsabb jelenléte és hatása ugyanakkor e szemlélet tartalmi oldalát illeti, és az antropológia tárgyának mélyebb megismeréséből vezethető le. Mindkettő hatására a hétköznapi és az antropológiai megismerés strukturalista-funkcionalista felfogását az 1970-es években felváltotta a szimbolikus paradigma, mely a kulturális megismerés folyamatjellegét hangsúlyozva a megismerést a kor uralkodó, kognitív viselkedéselméleteihez hasonlóan a szimbólumkezeléssel társította. A konstruktivista, fenomenológiai, posztmodern, diskurzusorientált szemléletek a társadalomtudományokon belül e kulturális szimbólumkezelés interakcionista alapját, háttérmechanizmusát kezdték egyre inkább előtérbe helyezni, fordulatot hozva ennek következtében a hétköznapi és az antropológiai megismerés felfogásában, valamint az alkalmazott metodológiai keret jellegében egyaránt. Ez a fajta érdeklődés pillanatnyilag a szimbólumkezelés előtti vagy alatti folyamatok szintjére összpontosít, és az itt nyert ismeretek segítségével igyekszik a szimbolikus cselekvéseket értelmezni. A fordulat egyaránt megfigyelhető az etnográfia mint módszer és szemlélet területén, azaz a témaválasztás bővülésében, a kutatási keret felrajzolásában és kiterjesztésében, valamint az etnográfia mint produktum tekintetében, ahol mind a prezentációt, mind a reprezentációt szemlélve egy olyan felfogással szembesülhetünk, melyben a kulturális viselkedés és a szimbólumkezelés az egyének, a tárgyak és a környezet állandó interakciója révén jön létre. A kulturális vagy hétköznapi viselkedés interakcionista perspektívája nyomon követhető a viselkedéstudományok egyéb területein is (kognitív tudomány), mivel a vizsgált tematika nem kis mértékben érintkezik ezek esetében. Az antropológia empirikussága, módszerközpontúsága és ezzel párhuzamosan az absztrakt elméletektől való távolsága, illetve az ezzel való folyamatos és intenzív párbeszéde a terepmunkának a kettős természetével áll kapcsolatban, a fokozott mértékű reflexivitása pedig a hétköznapi megismerés mint központi ismeretszerzési technika tudatos használatával és ennek révén a társadalmi interakció fogalmának kiszélesítésével magyarázható.
Irodalom
Coffey, Amanda
1999 The ethnographic self. Fieldwork and the representation of identity. London
- Thousand Oaks - New Delhi: Sage Publications.
Farnell, Brenda - Graham, Laura
R.
1998 Discourse-centered methods. In: Handbook of methods on cultural anthropology.
H. Russell Bernard, ed. 411-457. Walnut Creek - London - New Delhi: Altamira
Press.
Gupta, Akhil - Ferguson, James
1997 Culture, power, place: ethnography at the end of an era. In: Culture, power,
place. Explorations in critical anthropology. Akhil Gupta - James Ferguson,
eds. 1-29., Durham-London.)
Hammersley, Martin
1992 What is wrong with ethnography? Methodological explorations. London - New
York: Routledge.
Handwerker, W. Penn - Borgatti,
Stephen P.
1998 Reasoning with numbers. In: Handbook of methods on cultural anthropology.
H. Russell Bernard, ed. 549-593. Walnut Creek - London - New Delhi: Altamira
Press.
Ingold, Tim, ed.
1996 Key debates in anthropology. London: Routledge.
Schweizer, Thomas
1998 Epistemology. The nature and validation of anthropological knowledge. In:
Handbook of methods in cultural anthropology. H. Russell Bernard, ed. 39-87.
Walnut Creek - London - New Delhi, Altamira Press.