Németh Mihály:
Az attitűd megváltoztatásának stratégiái
A közvetlen tapasztalat mint
puszta észlelés
A legegyszerűbb helyzet a puszta észlelés, amely a közvetlen tapasztalat útján
hat az attitűdökre, amikor az egyén pusztán alkalmat kap arra, hogy észlelje
az ingert. A mindennapi életben nehéz felismerni az ilyen helyzetek hatását,
mivel az ilyen hatások eltűnnek az inger pozitív vagy negatív tulajdonságairól
korábbi tapasztalataink alapján szerzett információ jóval erősebb hatásai mögött.
Zajonc: "...ha az egyénnek ismételten alkalma van észlelni egy ingert,
az már elegendő feltétele az iránta való attitűd erősödésének."
Ha kedvelünk egy ingert, akkor nagyobb valószínűséggel bukkan fel vagy válik
beszédtémává.
A közvetlen tapasztalat mint
információforrás
Amikor egy ingerrel való találkozásunk túlmegy a puszta észlelés minimális feltételén,
a tárgy vagy a személy jellemzőiről kapott információ attitűdünk erőteljes meghatározójává
válik. Ez az információ azonban csak akkor vezet attitűdváltozáshoz, ha eltér
a tárggyal kapcsolatos várakozásainktól.
Klasszikus kondicionálás: az
élmény kontextusának hatása az attitűdre
A klasszikus kondicionálás révén valamilyen semleges inger, amely kezdetben
nem tudott kiváltani egy adott választ, fokozatosan képes lesz erre azáltal,
hogy ismételten kapcsolódik egy olyan ingerhez, amely már kiváltotta a kérdéses
reakciót.
Modellkövetés: attitűdök kialakítása
más emberek viselkedése következményeinek megfigyeléséből
A modellkövetés azt jelenti, hogy mások megfigyeléséből tanulunk. A modellkövetést
az attitűd- és magatartásváltoztatás stratégiájaként széles körben alkalmazzák
a reklámszakmában. Kelman (1961): azonosulás terén történő attitűdváltozás.
Meggyőző kommunikáció
Ahelyett hogy ráhagyná az egyénre, hogy levonja a maga közvetkeztetéseit, kifejezetten
egy bizonyos álláspontot támogat. A meggyőzés folyamatmodellje: McGuire (1969,
1985). Egy üzenet meggyőző hatása öt lépés eredménye: figyelem, megértés, elfogadás,
megtartás, viselkedés.
További érintett fogalmak: behódolás, befogadás, elaboráció, a figyelemelterelés
manipulációja, a várakozás-értékelés felfogás, a védekezés motivációjának elmélete.
A változás stratégiái: értékelésük
és viszonylagos hatékonyságuk
Mivel az embereket ritkán
érdekli önmagáért az attitűdváltozás, inkább a magatartás megváltoztatásának
eszközeként tartják fontosnak, a stratégiák közül az anyagi ösztönzés és a törvényes
szankció tűnhetne a leghatékonyabbnak, de ezeknek korlátai vannak (ellenőrzés
szükségessége, hatalom hiánya): a kormányok inkább a meggyőzéshez folyamodnak
a viselkedés megváltoztatása érdekében, s nem törvényi eszközökhöz.
Megjegyzések
Milyen attitűd-fogalommal dolgozol?
Az attitűdök azokat az érzelmeket jelentik, melyek az attitűdtárgyakhoz kapcsolódnak,
vagyis annak pozitív és negatív értékelései.
Milyen előfeltevésekkel élsz?
Tudományág: szociológia, szociálpszichológia, kommunikációelmélet, reklámpszichológia.
Előfeltevés: az attitűdök befolyásolhatóak, a modern fogyasztói társadalmak
alapvető célja éppen ez, életünket akaratlanul marketingstratégiáknak megfelelően
éljük. (Miben áll a hirdetők felelőssége? A reklám és a reklámozott termék iránti
fogyasztói attitűd kapcsolata milyen kérdéseket vethet fel a gazdasági fejlődés,
illetve az életminőség javítása szempontjából? Negatív vagy pozitív értelemben
vett modernizáció zajlik ma Magyarországon?)
Milyen emberképet feltételez
a nézőpontod?
Van egy alapvető attitűd: az ember minden szempontból törekszik élete minőségének
javítására.
Hankiss Elemér szerint Magyarországon "negatív modernizáció" ment
végbe, mert az individualizáció területén túlszaladtuk a modern társadalmakat,
más vonatkozásban (önállóság, újítási készség) viszont elmaradtunk a
modern társadalmaktól. A társadalom tagjainak nagy többsége a materialista értékeket
tartja fontosnak.