Ilg Barbara - Haász Sándor - Murai Gábor - Sipos Tünde - Wilhelm Gábor:
Bevezetés az "Intencionalitás"című projekthez
Intencionalitás, intenció, intencionális
Brentano
A "jel" mellett az "intenció"
képezi a 20. század filozófiájának, és egyik meghatározó irányzatának, a fenomenológiának
alapfogalmát. A fenomenológián belül az intenció terminust olyan élményekre,
tapasztalatokra alkalmazzák, melyek valamilyen tárgyra, helyzetre, esetre vonatkoznak.
Az intencionális aktusokat az jellemzi, hogy valamire irányulnak.
Ugyanakkor a tudat ezeknek az intencionális aktusoknak a segítségével jellemezhető.
A tudatnak azt a sajátosságát, hogy ilyen intencionális aktusokból tevődik össze,
"intencionalitás"-nak nevezzük. Az intencionalitás az elme képessége
a dolgok, tulajdonságok vagy esetek reprezentálására, szignifikálására, megjelenítésükre
vagy helyettesítésükre.
Az intencionalitás kérdése manapság a mentális állapotok (észlelés, tudás, érzés,
tapasztalás, emlékezés stb.) természetével kapcsolatban vetődik fel a leggyakrabban.
Hogyan kapcsolódik össze a mentális a fizikaival, a viselkedéssel?
Az intenció szó a középkori skolasztikából
ismert (intentio animae), az intencionalitás fogalmának újra felfedezését Franz
Clemens Brentanóhoz (1838-1917) kötik.
Az intentio (a latin intendere 'valamire irányul') terminust a középkori logikában
és filozófiában a mai 'fogalom' vagy 'intenzió' értelmében használták, olyan
dolgokra, melyek egyszerre lehetnek igazak a nem-mentális dolgokra és tulajdonságokra,
valamint a mentálisokra (fogalmakra).
Brentano ugyanakkor nem beszélt intencióról vagy intencionalitásról, hanem intencionális
inegzisztenciáról, mely a pszichikai jelenségek megkülönböztető vonása a fizikaiakkal
szemben. Az intencionális reláció Brentanónál valami a tudat számára immanens.
Brentano (1874: 88-89) megfogalmazásában
(Philosophy from an empirical standpoint):
"Minden mentális jelenség jellemezhető azzal, amit a középkori skolasztikusok
egy tárgy intencionális (vagy mentális) nem-létezésének [inegzisztenciájának]
hívtak, és amit mi nem egészen egyértelműen a tartalomhoz való referenciának,
egy tárgyhoz (amit ne értsünk itt valami dolognak) való irányulásnak, vagy immanens
objektivitásnak nevezhetünk. Minden egyes mentális jelenség tartalmaz valamit
tárgyként önmagán belül, noha különböző módon teszi ezt.
...Ez az intencionális nem-létezés kizárólag a mentális jelenségekre jellemző.
Egyetlen fizikai jelenség sem rendelkezik hasonlóval. Ezért a mentális jelenségeket
olyan jelenségekként határozhatjuk meg, melyek önmagukon belül valamilyen tárgyat
tartalmaznak intencionálisan."
Milyen jelenség lehet az, mely egy "tárgy intencionális (vagy mentális) nem-létezését" jeleníti meg? Milyen jelenség tartalmaz "valamit tárgyként önmagán belül"? Vajon a "tartalomhoz való referencia", illetve a " tárgyhoz (amit ne értsünk itt valami dolognak) való irányulás" ugyanaz? Az elmének és annak a valaminek a kapcsolata, mely vagy létezik, vagy nem az elmén belül, milyen reláció?
Brentano meghatározása az intencionalitással
kapcsolatos későbbi viták kiindulópontját képezte a 19. és a 20. században.
Például az "inegzisztencia" valójában nem-létezés vagy benn-létezés,
azaz a tárgy, melyre az elme irányul, nem létezik, vagy az elmén belül létezik?
Vagy mindkettő?
Brentano az idézett meghatározásra egy egész kutatási programot alapozott három tézis köré szervezve. (1) A különböző mentális állapotok által megjelenített intencionalitás jelenségét konstituálja, hogy e mentális állapotok önmaguktól eltérő dolgokra irányulnak. (2) E dolgokat jellemzi az intencionális nem-létezés. (3) Az intencionalitás a mentális meghatározója (még pedig a szigorú értelemben): minden mentális állapotot jellemez az intencionalitás, és csakis ezeket.
Az első két tézis összefügg. A kérdés, vannak-e ilyen intencionális tárgyak? Az intencionalitás elfogadása együtt jár-e az ilyen tárgyak ontológiai kategóriájának elfogadásával? (Az analitikusok szerint nem. Mások szerint igen, tehát vannak dolgok, melyek nem léteznek.)
Brentano szerint minden mentális aktivitás relácionális, valamire mint tárgyra utal. Más jellegű relációkban mindkét terminus valós (a "fundamentum" és a "terminus" is) (lásd valami kisebb valaminél, valami az oka valaminek: itt mindkettő létező), itt viszont csak a fundamentum valós, létező (lásd valaki gondol valakire: itt a gondolat tárgyának nem kell léteznie). Annak tehát, amire a mentális aktivitás irányul, nem kell feltétlenül léteznie (lásd különösen a tagadáskor). Éppen ezért kérdés, hogy itt valóban relációról van-e szó, vagy csak kvázi-relációról (etwas Relativliches), hiszen csak a gondolkodó személyre van szükség.
Searle: Elme, nyelv és társadalom
Az elme elsődleges szerepe, hogy összekapcsoljon minket a környezettel és más emberekkel. Szubjektív állapotaim összekötnek a világ többi részével és ennek a kapcsolatnak az a neve, hogy intencionalitás. Az ilyen állapotok közé tartoznak a hiedelmek és vágyak, szándékok és észlelések, szeretet és gyűlölet, félelmek és remények. Az intencionalitás tehát az általános kifejezés minden olyan formára, melyek által az elme a világ objektumaira és tényállásaira irányulhat vagy szólhat róluk.
Tudat és intencionalitás
Nem minden intencionális állapot
tudatos, és nem minden tudatállapot intencionális.
Az agy állapotai csak olyan mértékben értelmezhetők mentális állapotokként,
amennyire elvben tudatos állapotok előidézésére alkalmasak.
Pl.Clinton az Egyesült Államok elnöke. - lehet akár tudatos, akár tudattalan.
Még olyankor is ez a hiedelem, amikor alszom.
A tudattalan mentális állapot tudatossá válhat.
A tudattalan mentális állapotaink nem olyanok, mint az iratszekrényben az eredeti
megjelenési formájukban várakozó szavak és képek, hanem olyanok, mint a szavak
és a képek a számítógépben, amikor nem láthatók a képernyőn. Az ilyen mentális
állapotoknak van egy teljesen különböző, nem mentális, nem tudatos formájuk,
de attól még mindig tudattalan mentális állapotok, melyek a tudatos mentális
állapotokhoz hasonlóan alkalmasak kauzális aktusra, még ha az adott időben tudattalanok
is, és a neurobiológiai állapotokon és a tisztán neurobiológiai kifejezésekkel
leírható folyamatokon kívül nincs is jelen semmi más.
(Chomsky: kognitív tudomány, amikor a gyermek egy természetes nyelvet tanul, ezt úgy teszi, hogy az univerzális grammatika tudattalan szabálykészletét követi, ezek a szabályok azonban nem tudatosulnak a gyerekben.)
Egy tudattalan mentális állapotnak
tudatosan elgondolhatónak kell lennie, hogy a nem tudatos agyi folyamatokkal
szemben egyáltalán mentális állapot legyen.
A színtiszta mentális állapotok ténylegesen kauzálisan működnek, akár tudatosak,
akár tudattalanok. Gondoljunk például a következő szabályra: "Hajts az
út jobb oldalán!"
Ez a szabály tudatosan és tudattalanul egyaránt kauzálisan működik. De a tudattalan
szabálykövetés, akárcsak a tudatos, mindenképpen a szabály intencionális tartalmának
a követését jelenti, és valós időben kell működnie.
A nem intencionális oksági összefüggések azonban mindig elégtelenek lesznek
az intencionalitás magyarázatára. Kauzális összefüggésekhez intencionalitás
nélkül is bármikor eljuthatunk.
Meg kell különböztetnünk azt az intencionalitást, amivel eredendően rendelkeznek az emberek és az állatok, - a szavak, a mondatok, a képek, a diagramok, a grafikonok eredeztetett intencionalitásától. Továbbá meg kell különböztetnünk mindezeket az intencionalitás metaforikus használatától, amikor nem szó szerint, hanem "mintha" értelemben hivatkozunk az intencionalitásra.
(pl: 1.
E pillanatban nagyon éhes vagyok.
2. "J'ai grand faim en ce moment"
franciául azt jelenti, hogy e pillanatban nagyon éhes vagyok.
3. A virágok a kertemben tápanyagokra éheznek.
Mindhárom kijelentés az éhség intencionális jelenségére hivatkozik, a minőségük
azonban teljesen eltérő. Az első eredendő intencionalitást tulajdonít nekem.
Ha rendelkezem a nekem tulajdonított állapottal, akkor attól függetlenül ez
az állapotom, hogy más miként vélekedik felőle. A második kijelentés ugyancsak
a szó szoros értelmében tulajdonít intencionalitást, ám a francia mondat intencionalitása
nem eredendő, hanem a franciául beszélőkeredendő intencionalitásából eredeztetett
intencionalitás. Minden nyelvi jelentés eredeztetett intencionalitás.
A harmadik kijelentés valójában semmiféle intencionalitással nem ruház fel.
A kertem növényeinek éhsége amolyan mintha jelleggel jelenik meg. Intencionalitást
tulajdonítok nekik, noha ilyennel valójában nem rendelkeznek, annak ellenére,
hogy úgy viselkednek, mintha lenne intencionalitásuk.)
Az eredendő intencionalitás megfigyelőtől
független- én attól függetlenül vagyok éhes, hogy mit gondol erről bármely megfigyelő.
Az eredeztetett intencionalitás megfigyelőtől függő- az csak egy kapcsolat a
megfigyelővel, a használóval, stb., ahogy például egy francia mondatnak az a
jelentése, ami.
Valamennyi eredeztetett intencionalitás az eredendőből származik.(Dennett kritika)
A tudat és az intencionalitás megfigyelőtő függetlenek abban az értelemben,
hogy ha tudatos vagyok, vagy van intencionális állapotom, például szomjúság,
ezek a sajátosságok létükben nem függenek senki rajtam kívülállótól. Ezek, ellentétben
mondjuk a nyelv mondataival, nem azért azok, amik, mert kívülállók úgy gondolják.
Az intencionális állapotok felépítése
Minden intencionális állapot számára-
hit, vágy, remény, félelem vizuális észlelés vagy valamely cselekedet végrehajtásának
szándéka-különbséget kell tennünk az állapot tartalma és az állapot típusa között.
Így pl reménykedhetsz, hogy esni fog, félhetsz, hogy esni fog és hiheted, hogy
esni fog. Minden egyes esetben ugyanaz a tartalmunk, hogy esni fog, ez a tartalom
azonban különböző intencionális módokon jelentkezik. Ezek a példák állítások
és mint propozíciók rendelkeznek igazságfeltételekkel, de mivel nem mindegyikük
hit, ami lehet igaz, vagy hamis, Searle tágabb fogalmat használ, az érvényesüli
feltételek fogalmát, amellyel képes olyan intencionális állapotok jellemzésére
is, mint a vágy vagy a szándék, amik kielégülhetnek, vagy kielégületlenül maradhatnak,
valóra válhatnak, vagy nem válhatnak valóra.
Számos propozíciós tartalommal rendelkező intencionális állapotot jellemeznek
érvényesülési feltételek, az igazságfeltételek pedig az érvényesülési feltételek
egyik speciális esetei.
Az igazságfeltételek és az érvényesülési feltételek más fajtái közötti különbségtétel
vezet az intencionális állapotok felépítési sajátosságaihoz.
A különböző típusú intencionális állapotokkal az intencionális tartalmak különböző
módokon kötődnek a világhoz. A különféle típusú intencionális állapotok, mondhatni,
eltérő megfeleltetési kötelezettséggel kötik a propozíciós tartalmat a való
világhoz. A hiedelmek és hipotézisek attól függően minősülnek igaznak vagy hamisnak,
hogy valóban olyan-e a világ amilyennek a hiedelem reprezentálja, a hiedelmeket
tehát az "elmétől a világhoz" megfeleltetési irány jellemzi, mivel
a dolgok milyyenségének a megjelenítése a céljuk.
A vágyaknak és a szándékoknak "világ az elméhez" a megfeleltetési
irányuk, mert nem az a céljuk, hogy reprezentálják, milyenek a dolgok, hanem,
hogy milyenek legyenek, illetve, hogy miként tegyük olyanná őket.
Nem minden intencionális állapotnak "világ az elméhez" a megfeleltetési
iránya. Némelyik előfeltételezi, hogy már megtörtént a megfeleltetés. Ha például
sajnálod, hogy megsértetted a barátodat, vagy örülsz, hogy süt a nap, mindezen
esetekben olyan intencionális állapotod van, melyek előfeltételezik, hogy már
érvényesült a propozicionális tartalom, azaz már megsértetted a barátodat, illetve
már süt a nap. Ezeket az eseteket hívja Searle nulla megfeleltetési irányúaknak.
Az intencionális állapot tehát minden esetben érvényesül vagy nem, attól függően,
hogy ténylegesen mutatkozik-e egyezés a propzíciós tartalom és a reprezentált
valóság között. A propozíciós tartalommal rendelkező intencionális állapotok
általános sajátossága, hogy érvényesülési feltételeik vannak.
Intencionális kauzalitás
Searle szerint tehát az intencionalitás
az elme sajátossága, melynek révén belsőleg reprezentálja a világ objektumait
és tényállásait. Ugyanakkor az elménk állandó oksági viszonyban áll a világgal.
Ha mozgatni akarjuk a testünket, ez a szándékunk idézi elő a mozdulatainkat.
Mindegyik esetben egy kauzális és egy intencionális összetevőt találunk. Az
intencionalitás működéséhez alapvető fontosságú, ahogy a fennmaradásunkhoz is
a világban, hogy az elme reprezentációs képessége valamilyen szisztematikus
módon összefonódjon a világgal fennálló kauzális kapcsolatokkal. Ez az összefonódás
az intencionális kauzalitás.
Az emberi viselkedés, ha racionális, okok alapján működik, de az okok csak akkor
magyarázzák meg a viselkedést, ha az ok és a viselkedés egyaránt logikus és
kauzális. A racionális emberi viselkedés magyarázatai így lényegében az intencionális
kauzalitás apparátusát veszik igénybe. Az ilyen magyarázatok azonban formájukban
nem determinisztikusak, valamely viselkedésre adott intencionális magyarázat
formája nem foglalja magában, hogy az aktusnak be kell következnie, hogy az
intencionális okok elegendőek volnának ahhoz, hogy az adott tettet végre kell
hajtani. Amikor a saját viselkedésemet elsősorban a cselekvésre motiváló hiedelmek
és vágyak elősorolásával magyarázom, többnyire nem úgy értem, hogy nem tehetnék
másként.
Az intencionalitás háttere
Az intencionális állapotok nem elszigetelten
működnek. Akármilyen intencionális állapothoz rengeteg más előfeltevés, felkészültség
járul. Ezeknek a halmazát nevezi Searle Háttérnek. A Háttér általános tétele,
amit mindvégig előfeltételezek, hogy valamennyi intencionális állapotunk, valamennyi
meghatározott hiedelmünk, reményünk, félelmünk, csak úgy működik, vagyis az
érvényesülési feltételeiket csak úgy határozzák meg, hogy mindezt azelőtt a
Háttér előtt teszik, amely lehetővé teszi, hogy megbirkózzunk a világgal.
A Háttér egy része minden kultúrában közös. Például mindannyian felegyenesedve
járunk, és úgy eszünk, hogy a szánkba rakjuk az ételt. Az ilyen egyetemes jelenségeket
nevezhetjük "Mélyháttérnek" sok más Háttér-előfeltételezés azonban
kultúránként eltérő.
Az intencionális állapotok csak akkor működnek úgy, ahogy működnek, ha adott
a háttér-képességek egy előfeltételezett halmaza, mely nem egyszerűen további
intencionális állapotokból áll. A Háttér preintencionális. Searle szerint képességünk
a racionális gondolkodásra és viselkedésre legnagyobbrészt a Háttérhez tartozik.
Daniel C. Dennett: Az intencionalitás filozófiája
Az intencionális rendszerek
Az intencionális rendszerek olyan
rendszerek, melyek viselkedését úgy lehet megmagyarázni, bejósolni, hogy vélekedéseket
és vágyakat (reményeket, félelmeket, szándékokat) rendelünk a rendszerhez.
Egy adott dolog, csak a viselkedését magyarázni és bejósolni próbáló személy
stratégiáihoz viszonyítva intencionális rendszer.
A bejósláshoz használható stratégiák:
1. Tervezet-alapállás: ha tudom, hogyan tervezték meg a számítógépet, bejósolható a gép válasza. (Feltételezésünk, hogy minden funkcionális rész jól működik.)
Mechanikus tárgyak viselkedésének bejóslására alkalmas. Pl.: írógép, gyufa.
2. Fizikai hozzáállás: a természeti törvények ismeretéből indulunk ki. Pl.: nincs bedugva a gép, nem fog működni, amikor elkezdődik a havazás, az ág leszakad.
3. Intencionális nézőpont: a rendszerhez bizonyos információ birtoklását rendeljük hozzá, s feltételezzük, hogy bizonyos célok irányítják. Az információkat vélekedésnek vagy hiedelemnek nevezzük, céljait pedig vágyaknak. - nem állítjuk, hogy tényleg vannak vélekedéseik vágyaik, mi rendeljük hozzájuk, pl.: akár egy számítógéphez.
A nézőpontokat váltogathatjuk. Akkor kifizetődő az intencionális nézőpont, ha a tervezeten vagy fizikai nézőponton alapuló predikciók kivitelezhetetlenek.
Hétköznapi magyarázataink (emberi
és állati viselkedéseke) intencionálisak. Ez azonban oly nyilvánvaló számunkra,
hogy észre sem vesszük.
Az a feltevés, hogy valami intencionális rendszer, együtt jár azzal a feltevéssel,
hogy racionális. A racionalitás olyan erősen benne van következtetési
sémáinkban, hogy amikor predikcióink tévútra vezetnek, először az információ
birtoklásával kapcsolatos feltételeket igazítjuk. (pl.: biztos, nem halotta,
nem tudja, stb.)
Gyengeségei:
Bizonyos viselkedéstöredékek értelmezésére gyakran nem vagyunk képesek
Sokszor nem tudunk megbízhatóan jósolni, mit fog tenni valaki
Erősségei:
Vannak területek, ahol nagyon megbízható (pl.: közlekedés)
Nagy generatív erejű és hatékonyságú ( a hős rámosolyog a bajkeverőre)
Kisgyerekek is könnyedén használják
Alkalmazásában nem zavar bennünket, hogy nem tudjuk mi is történik közben a fejünkben, agyunkban.
Intencionális és racionális rendszernek vesszük egymást a következő elvek alapján:
1. Egy rendszer vélekedései olyanok, melyeket birtokolnia kell (észlelési képességei, megismerési szükségletei és élettörténete függvényében)
2. Egy rendszernek olyan vágyai vannak, amilyenekkel rendelkeznie kell (biológiai szükségletei s azok kielégítésének lehetőségei mellett) - Az i. r. túlélésre és szaporodásra vágynak, táplálékra, biztonságra, egészségre, vagyonra, hatalomra, befolyásra.
3. Egy rendszer viselkedése azokból az aktusokból áll, melyek egy ilyen vélekedésekkel és vágyakkal rendelkező ágensnél ésszerűek lennének.Valaki azt hiszi, hogy p = bizonyos feltételek mellett bizonyos viselkedésre hajlik
Mennyire vagyunk racionálisak?
A szociálpszichológia és a kognitív pszichológia kutatásai szerint minimálisan.
Dennett szerint a pszichológusok szándékosan alakítanak ki olyan helyzeteket,
melyek provokálják az irracionális választ.
MI kutatás szempontjából: csodálatosan ésszerűek vagyunk.
Hány vélekedésünk van?
Végtelen számú, melyek azonossága nem egészen körvonalazott. Nem tároljuk külön
őket. A legtöbbet impliciten tároljuk, annak köszönhetően, hogy néhányat
expliciten tárolunk = magvélekedések.
Vagy bonyolultabb a dolog? Ha valakit megkérnénk, hogy írja le ezer vélekedését,
kiderülne, hogy ezek mindegyike virtuális, s amit expliciten tárol, az meglehetősen
ismeretlen információként hatna (emlékezeti tárak címei, problémamegoldási eljárások)
Intencionális rendszerek a kognitív etológiában:
a "panglossi paradigma" védelmében
A probléma
A cerkófmajmok különböző vészjelzéseket
adnak különböző ragadozókra. (leopárd riasztás: a fára szaladnak, sas riasztás:
felfelé néznek, kígyó riasztás: lefelé néznek)
Nyelvük van a cerkófmajmoknak? Tényleg kommunikálnak? Gondolják, amit mondanak?
A vágy, vélekedés, elvárás, felismerés és hasonlókra vonatkozó hétköznapi nyelvezet
válhat-e kellően szigorú elvont nyelvezetté is, melynek segítségével a kognitív
képességek leírhatóak? Igen, ha megértjük, milyen feltevések keretében használhatjuk
ezeket a szavakat, s mik alkalmazásuk következményei.
Az intencionális rendszerek elmélete
Filozófia: az intencionalitás a
valamire vonatkozást jelenti. A világban bizonyos dolgok, állapotok,
események más dolgokra, állapotokra, eseményekre vonatkoznak (- referenciális
nyíl)
Az intencionalitás sajátos logikai jellemzőként emelhető ki. Azokat a
mondatokat, amelyek bizonyos rendszerekhez intencionális állapotokat rendelnek,
referenciális homályosság jellemzi, az áttetszőség hiánya: olyan tagmondatok
jelennek meg bennük, melyekben nem érvényesek a szokásos megengedő helyettesítési
szabályok.
Mari Vili mellett ül. Mari az osztály legidősebb gyereke mellett ül.
Intencionális kifejezést tartalmazó mondatnál van egy olyan tagmondat, melyben az ilyen helyettesítés az igazat hamissá fordítja és viszont.
IV. György meg akarta tudni, hogy Scott-e a Waverly szerzője.
IV. György meg akarta tudni, hogy Scott-e Scott.Burges attól fél, hogy a bozótban zörgő dolog egy kígyó.
A bozótban Robert Seyfarth zörög -
Burges attól fél, hogy Robert Seyfarth egy kígyó.
Ez a valamiként való értelmezés,
a valaminek való látás, a valaminek vélés az intencionális beszédmód középpontja.
Van egy kifejezéshalmaz, s a kifejezések jellemzője, hogy érzékenyek az általuk
bevezetett tagmondatok referenciális eszközeire. Ilyen kifejezések: azt hiszi,
hogy, tudja, hogy; azt várja, hogy; azt szeretné, h; átlátja, h; megérti, h;
A cerkófmajmok mint intencionális rendszerek
Az intencionális rendszerek fokozatai
1. elsőrendű intencionális rendszer: vélekedései,
vágyai vannak, nincsenek azonban vélekedései és vágyai vélekedésekről
és vágyakról.
X azt hiszi, hogy p
Y akarja, hogy q
(p és q nem tartalmaznak intencionális kifejezéseket.)
2. Másodrendű intencionális rendszer: vannak vélekedései és vágyai vélekedésekről és vágyakról (és más intencionális állapotokról) mind másokra mind magára vonatkoztatva.
X azt akarja, hogy Y azt higgye, hogy X éhes.
X azt hiszi, hogy Y azt várja, hogy X balra ugrik.
X fél, hogy Y felfedezi, hogy X-nek van egy táplálékrejtekhelye.
3. Harmadrendű intencionális rendszer:
X azt akarja, hogy Y azt higgye, hogy X azt hiszi, hogy egyedül van ott.
4. Negyedrendű intencionális rendszer: azt akarná, hogy azt gondold, hogy megértette, hogy azt kívánod, hogy menjen el.
Legtöbben 5 vagy 6 nagyságrendet
vagyunk képesek megérteni.
Bennett (1976): igazi kommunikáció, a komoly, emberi értelemben vett beszédaktusok
legalább három nagyságrendnyi intencionalitást igényelnek beszélő és hallgató
részéről.
Nem minden interakció kommunikatív
értékű. (lecsapok egy legyet, kinyitom neki az ablakot)
Kommunikál-e a juhászkutya a nyájjal? A farkával csapkodó hód? A méhek? A csecsemők?
(nyelvi eszközök megléte nem szükséges és nem elégséges)
Grice válasza: a kommunikáció kritériuma a harmadrendű intencionális állapot:
"A közlő szándéka az, hogy a Közönség felismerje, hogy a Közlő szándéka az, hogy a Közönség az r reakciót produkálja."
Az evolúció, a hibázás és az intencionalitás
Bizonyos általunk készített műtárgyaknak
lehet tőlünk származó intencionalitása, nekünk magunknak azonban eredeti vagy
intrinzikus intencionalitásunk van, mely nem levezetett.
Dennett úgy gondolja, hogy semminek sincs intrinzikus intencionális mentális
állapota. (Searle)
Intencionális stratégia: úgy döntesz, hogy a tárgyat, melynek viselkedését be
akarod jósolni, racionális ágensként kezeled, aztán kitalálod, hogy az ágensnek,
milyen hiedelmei kell, legyenek, tekintve a világban elfoglalt helyét és célját.
Kitalálod, milyen vágyai kell legyenek s végül bejósolod, úgy fog cselekedni,
hogy hiedelmeinek fényében céljait előmozdítsa.
A hiedelemtulajdonítás szabálya:
végy hiedelemnek minden - a rendszer érdeklődésének megfelelő- igazságot, amelyet
a rendszer addigi tapasztalata hozzáférhetővé tett számára. -túl sok hiedelmet
tulajdonítunk.
Az a képességünk, hogy nyelvileg kifejezzünk vágyakat, a vágytulajdonítás áradatát
nyitja meg.
Tényleg használjuk az int. stratégiát?
Igen, állandóan.
Mikor működik? Embereknél majdnem mindig. Állatoknál is (emlősök, madarak, halak,
hüllők, rovarok, kagylók, sakkozó számítógép, növények, villám)
Nem arról van szó, hogy csak olyan dolgoknak tulajdonítunk hiedelmeket, vágyakat, amelyekben belső reprezentációkat találunk, hanem arról, hogy amikor felfedezünk valamilyen tárgyat, amelyre az int. str működik, hajlunk arra, hogy bizonyos belső állapotait úgy értelmezzük, mint belső reprezentációkat.