Sebestyén Eszter:
Attitűdkutatás
Mivel az attitűdkutatás története és annak módszertana (Munk Vera témája)
erős átfedésben lennének, ezért az első részben az attitűdkutatás egy-egy lényegi
fordulópontját beágyaztam a szociálpszichológiai gondolkodás előtörténetébe,
a modern szociálpszichológia kialakulásába, a huszadik század szociálpszichológiájába,
a tudomány hazánkat illető részébe. A második részben kutatási témámmal párhuzamban,
a politikai attitűdökkel foglalkozom.
A szociálpszichológia Amerikában
A modern fejlett empirikus módszereket
alkalmazó szociálpszichológia az Egyesült Államok extenzív fejlődése korán kimerült,
a kapitalizmus konszolidációjának útját választó társadalom jött létre a XIX.
és a XX. század fordulóján. Paradox, hogy amerikai tudományról beszélünk, hiszen
az elsők Európából érkeztek, vagy Európában tanultak és magának a szociálpszichológiának
minősíthető gondolatrendszer is európai volt. Az európai totalitárius rendszerek
elől menekülő tudósok között szép számmal találunk szociálpszichológusokat.
Az amerikai társadalom múlt nélküli (nem volt feudalizmusa), Amerika bevándorlókból
jött létre, akik már a forradalom előtt lélekben lerázták magukról az igát,
maga a bevándorlás pedig az individualizmus pszichológiai hagyományának adta
meg az alapját. Az individualizmus része a pragmatizmus és a "frontier"
mentalitás (önbizalom, felelősségérzet, küzdőképesség). Ez a társadalom fontos
szerepet tulajdonít a teljesítménynek és az oktatásnak. Az amerikai
szociálpszichológia sikertörténetét az individualista tradíció határozta meg.
Az empirikus társadalomtudományok fejlődése a gazdasági fejlődés következtében
fellépő, és gyakorta kiélesedő társadalmi egyenlőtlenségeken alapult. Amerikai
demokrata párti kormányok erőfeszítéseihez kötődő és lényegük a piaci viszonyokkal
harmonizáló és a piac negatív hatásait korrigáló redisztribúciós mechanizmusok
kialakítása volt. A harmincas-negyvenes években a legnagyobb teljesítmény az
attitűdök tanulmányozása volt.
Az örök visszatérés
Hat feltétel sorolható fel, amelyek a domináns szociálpszichológiai témák örök visszatérését eredményezik.
1. Az uralkodó társadalmi és politikai diskurzus, ami kijelöli a kutatók témáinak körét és a kutatásra fordított pénz mennyiségét. (II. világháború alatt végzett kutatások a meggyőző kommunikáció hatásairól. Pl. lövedékelmélet, amely vizsgálatának lényege: miért válhatott a rádió az első világháború legsikeresebb propagandaeszközévé, minek köszönhette szinte korlátlan manipulációs képességét, pontosan milyen hatásmechanizmussal rendelkezik.)
2. A kutató személyes érdeklődése és érintettsége
3. Új elméleti modell felbukkanása, ami érthetőbb jobb megoldásokat kínál a már meglévő problémákra. A 60-as években az atribúció elméletek integrálni tudták a már kidolgozott kognitív elméleteket.
4. Könnyen elsajátítható gyors sikerrel kecsegtető kutatási paradigmák. Természettudományos eredetből származó presztízs, olcsó módszerek.
5. Kutatói presztízs: A vezető kutatók nemcsak nagyhírű egyetemek oktatói, folyóiratok szerkesztői, kiadói tanácsadók, szakmai társaságok vezetői, példájuk utánzásra csábít.
6.
Úttörő kutatás a váratlan területeken való kutatás nagy kockázattal és
ugyanekkora haszonnal járhat. Az európai kísérleti szociálpszichológia egyik
klasszikusa, Henri Tajfel, például a hatvanas években végezte csoportközi kutatásait,
az így kialakult identitáselméletet tíz évvel később érte utol a szociálpszichológia
főárama.
Az individualista értékrend szerint formált amerikai társadalomba illeszkedő
szociálpszichológiát jellemzi az elméleti eklekticizmus. Egyrészt a szociológiai
és pszichológiai kötődések egyidejű jelenléte, másrészt a különböző pszichológiai
és szociológiai elméletek kavargása, ennek tudatában a gyorsan váltakozó divathullámok
érthetőbbé válnak. A "pszichikumközeli" szociológia könnyen alakult
át szociálpszichológiává. A konkrétan felmerülő problémák szükségessé tették
az Európában kidolgozott empirikus módszerek alkalmazását. A szociológia által
inspirált szociálpszichológia az akut társadalmi konfliktusokra koncentráló
chichagoi iskola, a G. H. Mead nevéhez fűződő szimbolikus interakcionizmus,
és a Parsons által kanonizált strukturális funkcionalista szociológia, a tudásszociológia
valamint a fenomenológiai szociológia vonzásában alakult ki. A XX. század nagy
irányzatai a behaviorizmus, az alaklélektan (Gestallt), a pszichoanalízis, valamint
a generikus episztemológia a pszichológiai ihletésű szociálpszichológiára voltak
nagyobb hatással.
A huszadik század szociálpszichológiája
Az első szociálpszichológiai kísérletet a századforduló előtt néhány évvel végezték el az USA-ban. NORMAN TRIPLETT szenvedélyes biciklista lévén, arra volt kíváncsi, hogy a kerékpár-versenyzők miért érnek el jobb eredményt, ha valaki diktálja nekik az iramot, mint ha magányosan hajtanak. A szociálpszichológia kifejezés Németországban született, ám az első könyv amelynek címében megjelenik az új tudomány neve az USA-ban jelent meg. E. A. ROSS tollából.
Ross & McDougall
Ross műve szociológiai aspektusból tekinti át tárgyát, amit így határoz meg
"a szociálpszichológia a szerző szerint azokat a pszichikus síkokat és
folyamatokat tanulmányozza, amelyek az emberek egymás közti kapcsolatai folytán
keletkeznek". Ross a tömegjelenségeket a szociális fertőzés eseteit elemzi
a Tarde-tól átvett szuggesztió-utánzás modell segítségével.
McDougall hasonló tárgyú műve, de kiindulópontja nem a társadalom, hanem az
egyén volt: "A szociálpszichológiának meg kell mutatnia, hogy adottnak
véve az egyéni tudat veleszületett tulajdonságait és képességeit, a társadalom
összetett szellemi élete miként alakul azok által és az utóbbi miként hat vissza
az előbbiek működésére és kialakulására". a két szerző közötti karakterisztikus
különbség a mai napig megosztja a szociálpszichológusokat.
A huszadik század első fele
A tízes évek szociápszichológiáját két kérdés foglalkoztatta. Az első az egyén
társadalmi részvételére vonatkozott, a második pedig a csoportok szerveződését,
működésmódját firtatta. (Még nincsenek tiszta fogalmak, megindul a kísérletezés
és a tervezés.)
A húszas évek a spekulatív korszakból örökölt csoportlélek fogalmával való leszámolás
jegyében fogantak, amelyre ALLPORT kísérletei szolgáltatják a legjobb példát.
1924 és 1932 közt végezték el a chichagoi Hawtorn művekben azokat
a munkalélektani kutatásokat, amelyeknek ELTON MAYO adott úttörő jellegű szociálpszichológiai
értelmezést, ebből nőtt ki a human relations irányzat, ami munkahelyi
hatékonyság növelését tűzte ki célul. Ez az évtized az attitűd mérés
felvirágzását is hozta.THURSTONE 1929-ben alakította ki saját módszerét, ezt
nem sokkal LIKERT eljárása követte, valamint ekkor alakította ki BOGARDUS az
egyes csoportok társadalmi távolságát mérő skálát. A huszas évek fontos jelentőségű
volt a Szovjetunió szociálpszichológusai számára is, ahol ugyanúgy napirendre
került a lelkek átalakítása, mint az USA-ban. A kor két főbb áramlata a behaviorizmus
és a pszichoanalízis sajátos változásokon ment keresztül a marxistának beállított
interpretációk során. Marx nyomán az egyéni pszichológia problematikáktól csak
mennyiségileg tartották különbözőnek. Az ideológiának való megfelelés diktálta
az ütemet. Ebből csak L. SZ. VIGOTSZKIJ újításai révén tudott kilábalni.
A nagy világgazdasági válságból az USA volt képes reformok útján kilábalni,
ahol a demokratikus rendszer még meg is erősödött.
nemzetiszocializmus elől menekülő tudósok USA-ba menekültek, a menekülők magukkal
hozták a technikát, az új pszichológiai elméleteket, Gestalt-lélektan, behaviorizmus,
pszichoanalízis, mégis KURT LEWIN iowai műhelye hozta a legtöbb
eredményt. Az évtized végén kezdődnek az ADORNO által irányított vizsgálatok,
amelyek a tekintélyelvű, fasisztoid és annak ellentéteként a demokratikus
személyiséget kutatták.
Az évtized első felében (1934) jelent meg MEAD posztumusz műve a Pszichikum
az én és a társadalom, ami a szociálpszichológiának még mindig az egyik
legnagyobb hatású forrása. Ezzel a művel egyidőben jelent meg J. MORENO szociálpszichológiai
utópiája a Ki éli túl?, amelynek módszertani újítása a szociometria
volt. SHERIF ekkor végezte el normaképződésre vonatkozó vizsgálatait.
Az évtized vezető szociálpszichológiai fogalma az attitűd volt,
amit THOMAS & ZNANIECKI A lengyel paraszt című munkájukban már 1918-ban
tárgyaltak.
A negyvenes évek az attitűdkutatások rutinizálását hozta. Az évtized végén alakul
meg Prienctonban az OPOR, amely főként szociálpszicológiai valamint a NORC,
ami főként politikatudományi témákat vizsgált. A második világháború kitörése
arra inspirálta őket, hogy ne leírják, hanem megváltoztassák a közvéleményt.
Ez az évtized a KURT LEWIN által javasolt csoportdinamikai iskola
megalapítását hozta Cambridgeben. STOUFFER az amerikai katona
című vizsgálatsorozat a második világháborús USA szociálpszichológiai freskója.
Szociálpszichológia a második
világháború után
Az ötvenes évek: A kapitalizmus jóléti formájában élő, a fogyasztói értékekkel
harmonikus összefüggésben élő ember világa. ASCH konformitáskísérletei
a csoportnyomásnak engedő kívülről vezérelhető ember titkát tárják fel. 1954-ben
jelenik meg G. W. ALLPORT nagy összefoglaló műve az előítéletességről.
SHERIF ekkor végzi a csoportközi viszonyokkal foglalkozó kísérleteit, az együttműködés
a fölérendelt célok konfliktusmérséklő erejébe vetett hit jár át. DEUTSCH szintén
kísérletekkel bizonyítja az együttműködés pozitív hatásait. Pontosabb és kifinomultabb
adatfeldolgozási módszerek elérhetővé váltak (varianciaanalízis, klaszteranalízis,
faktoranalízis, számítógépes elemzések). FESTINGER műve a kognitív disszonanciáról
1957-ben jelenik meg, ez lesz a hatvanas évek kutatásainak vezérfonala. Ez az
elmélet arra a felfogásra épült, hogy az ember véleményei, attitűdjei, tudása
és értékei között kialakítandó belső harmónia, konzisztencia megépítésében érdekelt.
A kognitivista hangsúlyeltolódás itt egy olyan emberképet mutat, ahol az ember
aktívan dolgozza fel, gazdagítja a beérkező ingereket.
A hatvanas években útjára induló kognitív szociálpszichológia két fontosabb
irányt vesz fel. Az első a szociális reprezentációkat vizsgálja (az emberi elme
által kódolt és nem kódolt információkat mutatta ki), míg a másik a társas a
társadalmi tudásértelmező, következtető és jeletéstulajdonító mechaizmusát tekintette
fő kutatási célnak. Az USA-tól nem csak az újjáépítési kölcsönöket és technológiákat
vették fel, hanem az amerikai társadalomtudományos kutatás gyakorlatát is. Nyugat-Németországban
például hatékonyan alkalmazták az amerikai politikai szocializációs technikákat
a németek demokratikus "átneveléséhez". A hatvanas évek végére a nyugat
európai radikális értelmiségiek rádöbbennek az amerikai pozitivista társadalomtudomány
diszfunkcionalitására. Megjelenik a kritrikai szociálpszichológia. A kritikusok
szerint a szociálpszichológiának csupán annyi maradt a tárgya, hogy a szubjektumként
megnyilvánuló egyed hogyan lép interakcióba egy másik objektumként kezelt egyeddel.
A kritika enyhébb változata a szociálpszichológiai kérdésfeltevés trivialitását,
banalitását, társadalmi irrelevanciáját támadta, új témaként a társadalmi konfliktusoknak,
a hatalomnélküliek kiszolgáltatottságának vizsgálatát ajánlják fel. A radikálisabb
csoportok ezzel szemben magát a szociálpszichológiai megközelítést is elutasítja.
(politikai enyhülés kezdeti jelei Kelet- Európában.
Hetvenes évek: Megalakul az Európai Kísérleti Szociálpszichológiai
Társaság, amelynek születését támogatta HENRI TAJFEL. A Szovjetunióban
LEONTYEV és LURIA által átmentett Vigotszkij-iskolai tradícióira építve önálló
elméleti irányú szociálpszichológia jött létre. JADOV az attitűdkutatásban,
PETROVSZKIJ és DONCOV a közösségelméletben alkotott maradandót. Amerikában a
csoportlélektan már az előző évtizedben megújult; a vezetőképzésben, a pszichoterápiában,
az oktatásban széles körben alkalmaznak alkalmazott szociálpszichológiai módszereket.
Új irányt adott az attribúció kutatása, amelyben közös nevezőre jutottak a behaviorista
és a kognitív megközelítések. Az interakciók kutatását és a szerepelméletet
megújította a generatív grammatikából kölcsönzött szabályfelfogás és a fenomenológiai
elmélet. Az európai szociálpszicológia is újra magára talált. Párizsban
S. MOSCOVICI a kisebbségi befolyásolás és a szociális reprezentációk kutatásával
foglalkozott. Oxfordban ARGYLE az empirikus interakció-kutatás új módszereit
dolgozta ki. TAJFEL a kategorizációs csoportidentitás kidolgozásával, DOISE
a csoportközi viszonyok kísérleti vizsgálatával mind az amerikaiakkal egyenrangút
alkottak.
A nyolcvanas évek: A társadalmi identitás és a csoportközi viszonyok
kutatásának felvirágzását hozta. A keresztkategorizációs vizsgálatok tanulságai
az mutatták, hogy a többszörös identitás csökkenti az előítéletességet és a
sztereotipizációt. Az attitűdök kutatása valós helyzetekben, cél a valóság minél
jobb leírása. A csoportlélektan új terepei az önsegítő csoportok
lettek. A nem mindig tökéletes közvéleménykutatási technikák mellett megjelentek
a fókuszcsoportos vizsgálatok. Alkalmazott szociálpszichológia.
A jövő
A nyugati emberképre alapozott szociálpszichológiának
a jövőben négy nagy kihívással kell szembenéznie.
1. A kollektivizmus irracionális és racionális
premisszái alapján szerveződött államok bukása megfosztotta a liberalizmust
ellenségeitől. A fejlett és fejletlen világ szétválása, elzárkózás, xenofóbia,
a jóléti társadalom sovinizmusa.
2. A világban előrehalad a nemzetköziesedés,
a nemzeti szuverenitás önkéntes korlátozása, a szaporodó helyi konfliktusokba
nemzetközi szinten történő beavatkozások szaporodása.
3. A kommunikációs lehetőségek kibővülése
új helyzeteket hoz létre a társadalmi egyenlőtlenségek terén és a valóság ismert
régióit újra kell fogalmazni.
4. A választható identitások körének kibővülése
magával hozza a nemi szerepek radikális átalakulását.
A szociálpszichológia Magyarországon
A modern szociálpszichológiai gondolkodást a "második reformnemzedék" teremtette meg a századfordulót követő első két évtizedben. Az 1900-ban alapított Huszadik Század című folyóirat, nemzetközi szinten is elismert orgánuma volt a magyar társadalomtudománynak. Az ekkor még a Monarchia tagjaként létező magyar kultúra ekkor virágkorát élte. Az ország két alapvető problémája sohasem került rendezésre: a nemzeti függetlenség a Kiegyezés áldozata lett. (A nemzeti kisebbségek nem elhanyagolható száma miatt). A másik probléma a társadalmi struktúra kettősségében rejlett. (polgári-nemzeti, népi-urbánus). A szociálpszichológia a városi fiatal polgári értelmiség soraiban talált támogatóra. BRAUN RÓBERT A falu lélektana című írása Thomas és Znaniecki inspirációjára született írás, az amerikába kivándorolt lengyel parasztok helyzetét vizsgálva akart a magyarországi összehasonlító adatokhoz jutni (Csepeli szerint nem váltja be ígéreteit). PIKLER GYULA, JÁSZI VIKTOR, BOLGÁR ELEK, FARKAS GEYZA írásai a XIX. sz-i spekulatív elméletek (Wundt, LeBon, Tarde) hatása árulkodik.
Bukott forradalmak után
1918-1919-es forradalmak után
politikai eseménytörténet
két világháború közötti társadalom-történet. Az egyetemeken nem folyt szociológusképzés
a falvak szociográfiájának leírását az érzékenyebb írók vállalták magukra. A
tudományos igényesség egyedül ERDEI FERENC írásaiba jelentkezik, de a szociálpszichológiai
problematika alárendelődik a politikai szociológiai kérdésfeltevésnek, a paraszti
mentális típusok leírására próbálkozott.
BRAUN SOMA 1935-ben megjelent könyve, ami a szociálpszichológiát tapasztalati
tudománynak tartja. DONÁTH GYÖRGY 1940-ben közreadott társdalomlélektani értekezése
mindössze 45 lapos volt , de a magyar értekező próza remekei közé tartozik.
Donáth eredetien ötvözi a történeti materialista társadalomszemléletet és a
pszichoanalízissel és a francia kultúrantropológiát. Mágikus a logikus és a
vallásos látásmód. A két világháború között: NOSZLOPI. LÁSZLÓ, aki tagja SZONDI
LIPÓT körének a sorsot az ógörög daimon szó segítségével magyarázza.
Noszlopi könyve társadalom-lélektani fejezetében a társadalom és az egyén
közötti társaság szféráját jelöli ki a szociálpszichológia érdeklődési területeként,
ahol az érintkezés képezi a kulcsmozzanatot. Csak a személyes ismeretséget
sorolja ide. A társas élet álarcosbál.
KARÁCSONY SÁNDOR a társas viszonyulás kifejezetten szociálpszichológiai jellegű
fogalmát a teológiai tartalommal, a szolgálat etikájával és a belevitte az attitűdként
jelenlévő magyar azonosságtudatot. Sajátos magyar interakciótant alkotott, jellegét
a magyar nyelvtanból eredezteti.
LÜKŐ GÁBOR 1942-ben írta meg nemzetkarakterológia könyvét. A könyv sorsát a
háború változtatta meg, a kortársak nem vették komolyan az igen ötletes szemiotikai
megközelítést. A szerző immanens összefüggésekből bontja ki az egyes jelképek
értelmét. A magyar identitás védelmében Lükő még a pápuákkal való rokonítástól
sem riadt vissza.
MAKKAI JÁNOS a társas viszonyok Magyarországon kialakult formáit minden irracionalizmustól
mentesen történelmi szociológiai összefüggésekbe ágyazta be. Juhász Gyula elemzései
alapján vált nyilvánvalóvá, hogy a nemzetkarakterológia a szellemi honvédelem
fegyvereként szolgált.
1945 és 1948 között rövid demokratikus intermezzo következett, amelynek leírását
BIBÓ ISTVÁN politikai-pszichológiai leírásában találhatjuk meg. Bibó társadalomszemléletének
forrásai Erdei szociológiai munkásságában, Hajnal István történelemszemléletében
és Horváth Barna jogelméletében kereshetőek. Bibó a társadalmi érvényesülés
az értékekhez való viszony, valamint a megkülönböztetés és az üldözés témái
mentén konstruálja meg.
MÉREI FERENC a magyar szociálpszichológia másik nemzetközi hírű művelője a szociálpszichológia
alapkérdését az ember és a társadalom találkozáspontjainak megtalálásában jelölte
meg. Mérei módszerként kísérleteket alkalmaz, kísérleti személyei óvodáskorú
gyermekek voltak.
szociometria kialakítása. Az enyhébb időszakban a politikai és egyéb közvéleménykutatások
gyakoriak voltak. Az Egyetemi Lélektani Intézetben a Magyar Gazdaságkutató Intézet
bor, gyümölcs és dohányzással kapcsolatos felvételeket végzett.1945-ben megalakult
a Magyar Közvéleménykutató Intézet, mely első sikerét az őszi szabad választások
pontos előrejelzésével aratta. A Budapesti Tudományegyetemen szociológia tanszék
szerveződött, amelynek vezetésére Mannheimet kérték fel, helyette SZALAI SÁNDOR
kapta meg ezt a helyet. Az elnyomás évei alatt Méreit és Bibót börtönbe zárták
a tudományterületet pedig burzsoá áltudománynak címkézték. Az 1956-os forradalom
után az életvilág felértékelődött, depolitizált, dezideologizált a pragmatikus
értékeket vallottak magukénak. Ez a depolitizálás és a dezideológizálás "negatív
identitás" kialakulásához vezet. A reformidőszak megváltozott körülményei
között újjáalakultak a szociológiai, pszichológiai és szociálpszichológiai kutatóműhelyek
egyetemi tanszékek, a könyvkiadás is felélénkült. A kutatások is ötéves tervperiódusokban
működtek. A kutatásért kétszeres árat kellett fizetni. 1. Voltak ideológiai
és politikai tabuk, amelyeket csak súlyos retorziók mellett lehetett átlépni.
(Konrád hallgatásra kényszerül, Szelényi távozni kénytelen, Haraszti ellen bűntetőeljárás
indul, a Lukács-iskola kiemelkedő tagjai is hasonló sorsra jutnak) 2. Korlátozott
volt a nemzetközi tudományos életben való részvétel.
Pléh és Lányi szerint a hatvanas években nem újjászületett, hanem megszületett
a magyarországi szociálpszichológia. BUDA BÉLA tudósít a nemzetközi szociálpszichológiáról,
HALÁSZ LÁSZLÓ művészetpszichológiát, LÁSZLÓ JÁNOS és HUNYADY GYÖRGY az attitűdkutatást
és a kognitív szociálpszichológát emelte nemzetközi színvonalra. PATAKI FERENC
az identitáselmélet és kutatás területén alkot maradandót. VÁRINÉ SZILÁGYI IBOLYA
és HANKISS ELEMÉR értékvizsgálatai a rendszerváltás társadalomlélektani előzményeiről
tudósít. ENGLÄNDER TIBOR a döntések pszichológiájának területén végzett kutatásokat.
SÍKLAKI ISTVÁN és TERSTYÉNI TAMÁS a kommunikációt kutatták. KAPITÁNY ÁGNES és
KAPITÁNY GÁBOR a mindennapi tudat szerkezetét elemezte. CSEPELI GYÖRGY két évtizeden
keresztül vizsgálta a magyar nemzeti identitás szociológiai és szociálpszichológiai
összetevőit. A rendszerváltás földcsuszamlásszerű hatást gyakorolt a társadalomra,
és a társadalomtudományokra is. Megváltozott a finanszírozási rendszer, a feladatok
és a kihívások.
Előfeltevés, emberkép
a) Egyrészt van alapvető attitűd, másrészt
változik, mert változtatható.
b) A legfontosabb, hogy nem manifeszt: a
helyzet, amelyben a viselkedés megnyilvánul, mindig összetettebb, mint az attitűd
tudati tartományában lévő séma. (Pl. egy rasszista nem feltétlenül veszi a nyúlcipőt,
ha a Harlembe csöppen, de egy nem rasszista lehet, hogy megijed és elsiet.)
c) A cselekvés és attitűd kapcsolata: a
társadalmi attitűdök vezérelni képesek a viselkedést, de az is létrejöhet, hogy
az egyén utólag - cselekvése igazolásaként - véli felfedezni önmagán a megfelelő
attitűdöt.
Attitűd-fogalom
Az attitűd diszpozíció, az ember olyan tulajdonságaira utal, amelyek alapján
gondolatai, érzései, cselekvéstendenciái szerveződnek egy pszichológiai tárgyra
vonatkozóan (Smith M. Brewster).
Érzéseink mögött ítéletek és értékelések rejlenek, amelyek a családunkból
kapott sémák alapján állnak össze. Egyaránt tartalmaz értékelő, és érzelmi komponenseket,
ez tulajdonképp a beállítódás.
nehezen lehet a sémákon változtatni. Indirekt útja lehet pl. a társadalmi
mobilitás, direkt útja a befolyásolás és a meggyőzés. Miben áll a kettő közti
különbség? A befolyásolás tágabb fogalom; minden meggyőzés befolyásolás. A különbség
úgy írható le, hogy a meggyőzés mindig tudatos, észérvek és érvelés mentén
zajlik, van meghatározott cél. A meggyőzésnél fontos tudni a meggyőző félnek,
hogy a meggyőzendő célszemély milyen attitűddel rendelkezik, föl kell térképeznie
az attitűdök funkcióit, ami lehet:
1. Értékkifejező funkció: miként értékeljük a világ dolgait: valójában , ahogy a külső világot értékeljük, áthatja önnön magunk értékelése. A külső és belső világ kifejező és irányító értékelő attitűdök egységes értékrendben állnak össze.
2. Énvédő funkció: Ezek az attitűdök megvédenek bennünket attól, hogy magunkról, azokról a csoportokról, amelyekhez tartozunk negatív véleményt kelljen alkotnunk.
3. Haszonelvű/társadalmi alkalmazkodó funkció: segít az alkalmazkodásban, hogy bizonyos csoportokhoz tartozzunk. Ez az attitűd szoros összefüggésben van az alapvető beállítódással, lehet hosszabb folyamat, pl. politikai meggyőződés, és kialakulhat spontán egy asztaltársaságban is, ez a véletlenszerű megosztottság, itt azok közt lesz sorsközösség, akik az aktuális témában tartoznak egy csoporthoz.
4. Tudásszercvező f.: Az ember információbefogadó és feldolgozó képersségeihez a világ túl bonyolult, így ez az attitűd abban segít minket, hogy az alapvető beállítódásunknak megfelelő dolgokat vegyük észre, raktározzuk el memóriánkban..
A MEGGYŐZÉS MINDIG KOMMUNIKÁCIÓS FOLYAMATBAN éri el célját!
Politikai attitűd - a politikus és az ember modellje
A politikai attitűdök funkcionális nézete megfelel az embernek, mint politikai szereplőnek
akit az vezérel, hogy miképp terjessze elő érdekeit, értékeit elképzelései alapján (jelen van: értékkifejező, csoporthoz tartozási, azaz társadalmi alkalmazkodás és énvédő attitűd)
akinek szüksége van arra, hogy elhelyezze magát a társadalomban fontos személyekkel való kapcsolatában (jelen van: társadalmi alkalmazkodás, értékkifejező attitűd)
akinek belső/egyéni konfliktusmegoldásai szimbolikus módon való kezelésének irracionális melléktermékei nyilvánulnak meg (jelen van: értékkifejező)
Kérdések más tudományterületek felé nyitva
A politikai attitűdök kutatása
összhangban van-e az ember, mint politikai szereplő koncepciójával?
NEM vagy ALIG!
1. Egyrészt a választási viselkedés felfogató
determinisztikus tettként. Ekképp nem tekinthetünk a választási viselkedésre,
mint polgári döntésre. (V.O. Key 1966)
Ezt nem/részben támaszthatják alá az utóbbi évtizedek amerikai elnökválasztási
kapmányai, amelyek arra engednek következtetni, hogy választók rabul esnek a
tudatalatti ösztönzőknek.(Pl. Al Gore-Bushrats)
Ellentmond ezzel a honi gyakorlat, ahol 1990 óta mindig a fennálló hatalom ellen
szavazunk.
A fentieket nevezhetjük szociológiai aspektusnak, mert hazásuk abban rejlik,
hogy közös tapasztalat és társadalmi helyzet hasonló érdeklődés felé vezet,
ami pedig később visszatükröződik normáinkban.
2. Másrészt ezzel szemben állnak a pszichológiai
meghatározók, amelyek nem azonosak kizárólag a tudatalatti ösztönzőkkel, amelyek
szerteágazók és szétszórtak. A tárgyértékelés és az én és a mások kapcsolata
által vezérelt döntéshozatal döntés marad, akkor is, ha pszichológiai meghatározóik
megmutatkoznak.
A két egymástól különböző látásmód megegyezik abban, hogy az emberi viselkedés
meghatározóinak tudományos kutatása összeegyeztethetetlen az emberi szabadsággal
és felelősséggel.
Az ember, aki - több-kevesebb - szabadságot élvez, CSELEKVŐ.
Szakirodalom
1.
Hewstone, Miles: Szociálpszichológia (Közg-i és Jogi KK.)
2. Csepeli György: Szociálpszichológia
(Osiris)
3. Banaji, Mahzarin: Rejtőzködő attitűdök
és sztereotípiák (Osiris)
4. Lányi Gusztáv: Politikai pszichológia
szöveggyűjtemény (Balassi)