Terenyi Zoltán:
Kunda, Z.: Sztereotípiák
Forrás: Kunda, Z. (1999).
Chapter 8. Basic topics: Stereotypes. In Z. Kunda (Ed.), Social cognition:
making sense of people (pp. 313-393). Cambridge, Mass. [etc.]: The MIT Press.
http://edata.ub.unimaas.nl/www-ereaders/FdP-readers/e-readerdocs/Kunda-Basic.PDF
A könyvfejezet szisztematikus áttekintést nyújt a sztereotípiák empirikus vizsgálataiból
leszűrhető tapasztalatokról. A tárgyalt vizsgálatok egy része a kurzus első
óráján már említésre került.
A sztereotípia kutatás motivációja: fényt
deríteni a csoportok közötti gyűlölet, erőszak okaira (vö. II. Világháború).
A XX.sz. második felében a negatív faji és nemi sztereotípiák társadalmilag
egyre kevésbé elfogadhatóak, a kutatás a finom, nem szándékolt megnyilvánulásokra
irányul.
Fő kérdés: a csoport-sztereotípiák hogyan befolyásolják a csoport tagjainak
megítélését és a velük szembeni viselkedést? A sztereotípiák létezése adottnak
tekinthető, kérdés, hogy mikor, hogyan és milyen hatással lépnek működésbe.
A sztereotípiák eredetéről szóló három fő elképzelés:
1. Az uralkodó kultúra termékei: a gyermekek megtanulják a szülőktől, barátoktól, médiából.
2. Mély személyes szükségletekből származnak - a saját csoporthoz tartozás igénye; annak az érzésnek az igénye, hogy másoknál feljebbvalóak vagyunk; a fennálló társas rend védelmének igénye.
3. Kategorizáció és kovariáció szokványos kognitív folyamatainak a következményei.
Mik azok a sztereotípiák?
Walter Lippman (újságíró) vezette be a fogalmat 1922-ben, tágan
értelmezve: "képek a fejünkben".
Gordon Allport (The Nature of Prejudice, 1954, magyarul: Allport,
G.W. 1977, Az előítélet. Gondolat, Bp.): "egy kategóriához társult felnagyított
hiedelem"
A társas megismerés (social cognition) perspektívájából: olyan
kognitív struktúrák, amelyek egy társas csoportra vonatkozó tudásunkat, hiedelmeinket
és elvárásainkat tartalmazzák. A csoport-címkék (group labels) gondolatokat
és érzéseket egyaránt felidéznek. A sztereotípiák a társas kategóriák mentális
reprezentációinak tekinthetők.
A legtöbb teoretikus szerint a sztereotípia egy csoportról és az egyedi csoporttagokról
való absztrakt tudásnak a keverékéből áll. Jellemzői: lehet hierarchikus
szerveződésű (altípusok); része a csoport változékonyságára vonatkozó
tudás is; elvárásainkat és értelmezéseinket befolyásolják.
AZ ÉSZLELŐ PERSPEKTÍVÁJA
A sztereotípiák automatikusan aktiválódhatnak. Semleges, feketékre emlékeztető
jelek (szavak, arc) másokban negatív gondolatokat, érzéseket, viselkedéseket
válthatnak ki automatikusan, anélkül, hogy tudatosulna, valami emlékeztette
őket erre a csoportra.
Patricia Devine (1999): azt vizsgálta, hogy a feketékről uralkodó
sztereotípia - miszerint agresszívak - képes-e automatikusan aktiválódni. Fehér
kísérleti személyeknek tudatküszöb alatti ideig, utólag maszkolt ingerként fekete
sztereotípiákkal hagyományosan összekapcsolt, de agressziót nem tartalmazó szavakat
villantott fel. Az így előhangolt személyek egy kétértelmű viselkedést
gyakrabban ítéltek agresszívnak: az előhangolás a fekete sztereotípia más aspektusai
(s az egész sztereotípia) aktiválásával automatikusan aktiválta az agresszió
gondolatát is (anélkül, hogy az aktiváló szavakra emlékeztek volna!).
Bargh, Chen, Burrows (1995): afroamerikai arcok rövid expozíciója is
elegendő a negatív sztereotípia és a hosztilitás (ellenségesség) képzetének
(construct) aktiválódásához, s ezáltal a viselkedés is hosztilisabb lesz. (Nem
afroamerikai személyeknek egy képernyőn köröket mutattak, állapítsák meg, hogy
páros vagy páratlan a számuk, közben tudatküszöb alatti ideig, utólag maszkolt
ingerként afroamerikai illetve kaukázusi arcokat vetítettek, majd kb.130 menet
után hibát szimuláltak a képernyőn, azzal, hogy elölről meg kell ismételni a
feladatot, közben pontozták a személy által adott reakció ellenségességét. Az
afroamerikai arcokkal előhangolt személyek nagyobb mértékben reagáltak ellenségesen.)
Mindez automatikusan történik, anélkül, hogy tudatában lennének annak, hogy
láttak afroamerikai arcokat vagy hogy ez az észlelés bármilyen hatással lett
volna rájuk.
Fazio et al (1995): afroamerikaiak fotóinak rövid expozíciója fehér amerikaiakban
automatikusan negatív érzéseket aktivál.
Legzavaróbb következmény: az egyre inkább negatív válaszok eszkalálódó
ördögi köre. Egy aktivált sztereotípia befolyásolhatja viselkedésünket a sztereotipizált
egyének felé és ez befolyásolja az ő reakciójukat felénk - s ez igazolja a sztereotípiát.
Pl. állásinterjúnál (Word, 1974): a fehér munkáltató a fekete pályázó
esetén nagyobb fizikai távolságot tart (messzebb ül), több hibát vét a beszédben
és hamarabb befejezi az interjút. További vizsgálatban kiderült, hogy ez a viselkedés
- az a mód, ahogyan kezelik - a pályázóban azt okozza, hogy kevésbé képes kompetensnek
mutatni magát.
Chen, Bargh 1997: afroamerikaiak és fehérek fotóival előhangolt fehérek
nem előhangolt személyekkel barkochbáztak, külső megfigyelők ellenségesebbnek
ítélték azoknak a viselkedését, akiket afroamerikai arcokkal hangoltak elő,
sőt azokét is, akiknek csupán a partnerük volt előhangolva, saját maguk nem.
"Érdekes, hogy ezekben a vizsgálatokban az afroamerikaiaikra vonatkozó
negatív sztereotípiákkal (inkompetensek és ellenségesek) konzisztens viselkedéseket
nem afroamerikaiakban, hanem olyan fehérekben idézték elő, akiket olyan bánásmódnak
vetettek alá, mint amilyenben vélhetően az afroamerikaiak gyakran részesülnek.
… E vizsgálatok azt mutatják, hogy azok, akik - találkozva egy afroamerikai
egyénnel - automatikusan aktiválják a negatív afroamerikai sztereotípiát, saját
viselkedésük által kiválthatják az egyén olyanfajta viselkedését, amely igazolja
a negatív sztereotípiájukat. Ez az ördögi kör az észlelő minden szándékossága
és tudatossága nélkül beindulhat…"
Egyéni különbségek a sztereotípia automatikus aktiválódásában
Modern Racism Scale (McConahay 1986)
- a rasszista attitűd mérésére szolgál - azonosíthatóak a nagyon és a kevéssé
előítéletes személyek.
Devine (1989): A sztereotípia tartalmával nem azonosuló személy hatástalaníthatja
és elfojthatja a sztereotípia aktiválódását, ha tudatában van az aktiválódásnak
és elég ideje és forrása van ehhez. A negatív sztereotípiák aktivációja - függetlenül
a személyes vélekedésektől - automatikus és elkerülhetetlen. Ezzel szemben az
aktiváció elfojtása és legátlása kontrollált feldolgozást igényel - melynek
megvannak a feltételei.
Magyarul: Devine,P.G.(1999): Sztereotípiák és előítéletek: automatikus és kontrollált
komponensek. In Hunyady et al. (szerk.), A csoport percepciója, 379-406.,
Budapest: Akadémiai Kiadó.
Kritika I. - Fazio et al. (1995): A
Devine által használt Modern Racism Scale nem elég jó mérője az előítéletességnek,
talán azért nem volt különbség az automatikus válaszban, mert nem sikeres az
azonosítás az első lépésben.
(Fazio et al. 1986: egy tárgyat reprezentáló szóra adott automatikus
érzelmi reakció felgyorsíthatja vagy lelassíthatja más negatív vagy pozitív
szavak megítélését. "Pl. ha a háború (war) szóval történt előhangolás,
akkor gyorsabban mondjuk, hogy a rettenetes (awful) az egy rossz szó
és lassabban mondjuk, hogy a kellemes (pleasant) az egy jó szó. Ez azért
van, mivel a war automatikusan negatív érzelmet idéz elő, amely facilitálja
az érzelmileg kongruens szavak és gátolja az inkongruens szavak értékelését.")
Finomabb módszerű vizsgálat alapján: fehér vizsgálati személyeknél a fekete
arcok expozíciója lassította a pozitív szavakra és gyorsította a negatív szavakra
adott reakciókat. Fekete személyeknél fordított minta alakult ki. Eszerint kell
lennie egyedi különbségnek az automatikus sztereotípia aktivációban. Az is emellett
szól, hogy egy másik skála szerint a fehérek reakcióiban volt nagyon negatív
és csaknem pozitív is. Személyes interakcióban az afroamerikai vizsgálóval utóbbi
pontozta a vizsgálati személyek barátságosságát és érteklődését: ebben szignifikáns
pozitív korreláció mutatkozott a vizsgálatban mutatott automatikus reakciók
és a személyes viselkedés között. Szintén korrelált azzal, hogy a Rodney King
per (1992) felmentő ítélete által kiváltott tiltakozásra vonatkozóan a feketéket
vagy a fehéreket tette inkább felelőssé a vizsgálati személy.
Az automatikus érzelmi reakciók mértéke
érvényes mérője az afroamerikaiakkal szembeni attitűdnek, s az afroamerikaiakra
vonatkozó eltérő attitűddel rendelkező emberek eltérő automatikus reakciókat
mutatnak efelé a csoport felé.
A Modern Racism Scale-ről jelenleg azt tartják, hogy nem képes megbízhatóan
elkülöníteni a rasszista és nem rasszista egyéneket. A vizsgálati személyek
felismerik, hogy az előítéletességet vizsgálják, és ha érdekeltek annak elfedésében,
átszabják a válaszaikat.
Kritika II - a Devine által az előhangolásban használt szavakra irányult. Devine
nagyon negatív szavakat használt. Több utánvizsgálat megmutatta (Wittenbrink,
Judd, Park 1997), hogy a fekete sztereotípiához kapcsolódó, feketékre emlékeztető,
de neutrális szavakra, utalásokra adott válaszaikban a negatív gondolatok és
érzések automatikus aktiválására sokkal inkább hajlamosak a magasan előítéletes
egyének, mint a kevéssé előítéletesek.
A sztereotípia aktiváció erőfeszítést igényelhet
A sztereotípia aktivációhoz megfelelő kognitív
források elérhetősége szükséges. Egy feladatba való belefeledkezés mellett elmaradhat
a sztereotípia aktiválódása.
Gilbert, Hixon (1991): szótöredékek kiegészítése értelmes szavakká, több
lehetséges jó válasz, ha az ázsiai asszisztens mutatja a szavakat, az ázsiai
sztereotípiába illő szavak gyakoribbak - az ázsiai sztereotípia aktiválódott.
Egy párhuzamos többletfeladattal (8 jegyű számok visszamondása a szókiegészítés
közben) az aktiválás kikapcsolható.
Ezek szerint a sztereotípiák spontán aktiválódása elkerülhető, az aktiválódáshoz
kellő kognitív forrás szükséges. Nagyon erőteljes sztereotípiák gyér forrás
esetén is hatékonyak. Ennek ellentmond: Spencer et al. 1998, ahol az
afroamerikai sztereotípiát vizsgálták hasonló módszerrel, de nem volt eltérés
az ázsiaihoz képest.
Viszont további járulékos hívójelek révén a kognitíve lefoglalt vizsgálati személyeknél
is aktiválódnak a sztereotípiák. A hibázás élményéhez hozzákapcsolódhat a sztereotípia
aktiválódás, mivel a hibát követően gyakran próbáljuk azáltal jobban érezni
magunkat, hogy másokat negatív sztereotípiák használatával lekicsinylünk, s
magunkat magasabbra helyezzük.
Bargh (1997) önmozgató (?) elmélete (auto-motive theory) szerint
számos ilyen ismétlődő tapasztalat után erős kapcsolódás jöhet létre a személyes
hibák és a negatív sztereotípiák között. Tehát egy aktuális hibázási élmény
és a sztereotipizált csoportra emlékeztető jel együtt okozhatja a negatív csoport
sztereotípia automatikus aktiválódását. Spencer et al. 1998 vizsgálatában
első lépésként egy hamis intelligencia tesztet töltettek ki a vizsgálati személyekkel,
amelynek a rossz vagy jó eredményét közölték, s a rossz eredményűeknél a negatív
sztereotípia aktiválódott később az alapvizsgálatban. Ezek szerint a sztereotípiák
spontán aktiválódása általában erőfeszítést igényel (effort), míg csökkent
kognitív erőforrások esetén nem működik. Viszont ha szituációs hívójelek (cues)
elég erőteljesek, akkor hiányos erőforrások esetén is aktiválódnak. Úgy tűnik,
hogy egy aktuális hibázási élmény a sztereotipizált csoportra emlékezetetéssel
együtt elég erős; ilyen körülmények között a kognitíve leterhelt egyéneknél
is tapasztalható a sztereotípia automatikus aktivációja.
Sztereotípia aktiválódás a munkahelyen azáltal kerülhető el, hogy a munkához
kapcsolódó problémák megoldására fókuszálunk. Más társas helyzetekben jelentkező
egyéb interperszonális problémák is hasonlóan hathatnak.
A sztereotípia aktiválódás gátlódhat
Macrae, Bodenhausen, Milne (1995): olyan
személlyel találkozva, aki egynél több sztereotipizált csoportba tartozik (pl
kínai nő), az egyik sztereotípia aktiválódik, a másik gátlódik; ha pl. pálcikával
eszik, akkor a nő sztereotípia gátlódik, ha sminkel, akkor a kínai. A szerzők
szerint az emberek elfojtják a kevésbé dominánsat a két használható sztereotípia
közül, hogy elkerüljék a zűrzavart és az interferenciát.
Sinclair, Kunda 1998: ha motiváltak vagyunk a sztereotípia aktiváció
gátlására, akkor ez olykor lehetséges. Ha az afroamerikai elkezd dícsérni minket,
elfojtjuk a negatív sztereotípiát annak érdekében, hogy ne merüljön fel kétség
a hitelességével kapcsolatban; végülis a dícséret csak akkor érvényes, ha kompetens,
mások értékelésére alkalmas személytől származik. Ha viszont egy feketétől negatív
visszajelzést kapunk, akkor igyekszünk hitelteleníteni őt és aktiválódik a negatív
sztereotípia. Tehát, ha saját önértékelésünk javítása érdekében moiváltak vagyunk,
akkor gátolhatjuk a sztereotípiát.
A motiváció hatástalaníthatja a sztereotípiák spontán aktiválódását.
A motiváció mentén több felmerülő sztereotípia közüli választásra is sor kerülhet.
Pl. egy fekete orvos dícsérete arra motivál, hogy a fekete sztereotípiát elfojtsuk,
az orvos sztereotípiát aktiváljuk, míg a kritizáló fekete orvos esetén a fekete
sztereotípia aktiválódása révén hiteltelenítjük, az orvos sztereotípiát pedig
elfojtjuk. A szelektív aktiváció és gátlás alapján feltehető, hogy egy fekete
orvosra a nem fekete emberek orvosként tekintenek, ha fel akarnak rá nézni,
és feketének, ha le akarják értékelni.
Mindehhez a nemkívánatos sztereotípia aktiválódásának tudatosulása szükséges.
Az elfojtott sztereotípiák visszaüthetnek (rebound, visszacsapás)
Ha felszólítanak egy feladaton belül a sztereotípia
elfojtására, ezt meg tudjuk tenni, de egy másik feladatnál, ahol már aktívan
nem igyekszünk elfojtani, nagyobb intenzitással kerül elő a sztereotípia. Akkor
is így van ez, ha önmagunkat vesszük rá az elfojtásra. A sztereotípia fokozott
elérhetősége a viselkedésre is áttevődik.
Neil Macrae et al. (1994): a sztereotípia elfojtásának újabb elérhetőség
és használat a következménye. Skinheadekkel kapcsolatos sztereotípia angliai
vizsgálata során a vizsgálati személyeket megkérték, hogy a fényképen mutatott
skinhead egy napját írják le. A vsz-ek felét arra hívták fel, hogy fojtsa el
sztereotípiáját, kerülje az előítéletességet, a másik fele nem kapott ilyen
instrukciót. Röviddel ezután újabb feladathelyzetben (szófelismerés értelmetlen
betűsorok, a sztereotípiához kapcsolódó és semleges szavak közül) az elfojtóknál
fokozódott a sztereotípia aktivációja és használata, sokkal inkább elérhető
volt, mint azoknál, akiket nem szólítottak fel előzőleg az elfojtásra. A skinhead
bemutatása után jelezték a vizsgálati személyeknek, hogy találkozni fognak vele:
egy szobában nyolc szék volt, az egyiken a skinhead holmija, mintha csak éppen
kiment volna. Az elfojtók szignifikánsan távolabbi székre ültek, mint a nem
elfojtók.
A sztereotípiák átszínezik a személyre vonatkozó információk jelentését
ELTÉRŐ ÉRTELMEZÉSEK: Sztereotípiáink alapján ugyanazt
a viselkedést egészen eltérően értelmezhetjük. Ha a viselkedés kétértelmű, egész
másképp értjük aszerint, hogy melyik sztereotipizált csoporthoz tartozó egyén
valósítja azt meg.
Duncan (1976): fehér diákok párbeszédekről videofilmen látott viselkedéseket
kategorizálnak; az egyre hevesebb párbeszéd során az egyik fél lökdösni kezdi
a másikat; ha ő a fekete, viselkedését erőszakosnak, agresszívnak, ha a fehér,
játéknak, dramatizálásnak kategorizálják. Devine (1989): afroamerikaiak
látványa agresszivitás és kriminalitás képzetét kelti, ez befolyásolja a kétértelmű
viselkedés értelmezését - az észlelő nincs tudatában, hogy előítéletes lett
- csak azt tudja, hogy látott egy erőszakot vagy bűncselekményt.
Az eltérő értelmezések forrásai:
a viselkedés eltérő kategorizációja jön létre, ld.Duncan
a viselkedés eltérő magyarázata alapján (attribúció). A viselkedés magyarázata függ a csoport hovatartozástól. Azonos csoporthoz tartozónak a viselkedését pozitívabb módon magyarázzuk (vö.önkiszolgáló torzítás). Pettigrew 1979: egy negatív viselkedést kevésbé személyiséghibának, inkább a helyzetből fakadónak tartjuk, ha saját csoporttagról van szó. "Ultimate attribution error"- saját csoportról pozitívabb sztereotípiák, mint a riválisról.
annak a tulajdonságnak az eltérő értelmezése, amivel a személyt jellemezzük. A különböző módon sztereotipizált egyének jellemzésére használt, adott tulajdonság eltérő jelentéseket eredményez.
ugyanarra a személyre vonatkozó egyik sztereotípia befolyásolhatja a többinek az értelmezését; egy sztereotípia egy másik sajátos altípusának aktivizálásához vezethet.
VÁLTOZÓ ELVÁRÁSOK (STANDARDOK): eltérő elvárásokból
eltérő megítélés származik egy sztereotipizált csoportra vonatkozóan. Pl.a nemi
sztereotípiák szerint eltérő lehet ugyananannak a szubjektív teljesítményleírásnak
a jelentése.
Biernat, Manis (1994): férfi, női és semleges témájú újságcikkeket
értékeltek objektív és szubjektív skálákon, abban a hiszemben, hogy a szerző
férfi illetve nő. Objektív skálákkal a férfias cikk női szerzővel alacsonyabbra
értékelődött, mint férfi szerzővel, és fordítva; a semleges cikknél nem volt
különbség. Szubjektív jellemzéseknél viszont eltűnt a különbség: női téma férfi
és női szerzővel hasonló értékelést kapott, mivel a szerző nemére vonatkozó
sztereotípia révén eltolódott az elvárható viszonyítási alap (pl. sminkekről
egész jó cikket írt a férfi szerző, ahhoz képest, hogy férfi.) Kutatásban objektív
és szubjektív skálákat egyaránt használni kell.
Sztereotípiák használata egyedi információk mellett
Ha csak annyit tudunk egy személyről, hogy egy sajátos csoporthoz tartozik, az arra a csoportra vonatkozó sztereotípiák befolyásolják a benyomásainkat arról a személyről. Viszont ha egyedi információkhoz jutunk a személyről, ez kikapcsolja a sztereotípia hatásait, de csak akkor, ha a sztereotípia gyenge és az egyedi információ erős (Krueger, Rothbart 1988). Ha az emberek kevéssé képesek integrálni a sztereotípiákat az egyedi információkkal, a sztereotípiák más úton fogják befolyásolni a benyomásokat: az egyedi információ keletkezési módját illetve a jövőre vonatkozó elvárásokat alakítják át.
Kétértelmű vs. félreérthetetlen információ
Kunda, Sherman-Williams (1993): abból az információból, hogy valaki
megütötte a másikat, építőmunkás esetén egy nagyon agresszív kép értelmeződik,
ahol a munkás megveri a kollégáját, míg egy háziasszony esetén kevésbé agresszív,
pl. egy pajkos kölyköt elfenekelt. A sztereotípiák befolyásolták a viselkedés
rekonstruálását, értelmezését (construal).
A sztereotípiák meghatározhatják, hogy a viselkedéshez milyen valódi jelentést,
értelmet kapcsolunk. Ez akkor érvényes, ha a viselkedés kellően kétértelmű,
meghatározatlan ahhoz, hogy több értelmezést is megengedjen; viszont ha a viselkedés
egyértelmű, akkor ugyanúgy értelmezzük, bárki is mutatja. Egyértelmű viselkedésre
vonatkozó információ esetén a sztereotípiának nincs hatása a megítélésre, a
viselkedés alapján alakul ki a benyomásunk. Nem egyértelmű viselkedés esetén
is a viselkedés alapján ítélünk, de a sztereotípia révén eltérő értelmezést
kapcsolunk a viselkedéshez és ez alapján a benyomáshoz is. A sztereotípia meghatározza,
hogy értjük és értelmezzük az egyedi információt.
Jellemvonások megítélése vs. a viselkedés
bejóslása
Abban az esetben is, ha az építőmunkás és a könyvelő közül egyiket sem tartjuk
agresszívnek, a nyers viselkedést mégis az előbbire tartjuk jellemzőbbnek. Ennek
az az oka, hogy habár az agresszív jellemvonásra vonatkozó sztereotípiákat hatékonyan
blokkolja az illető nem agresszív viselkedésének észlelése, a sztereotípia többi
aspektusa érintetlen marad.
A sztereotípiák akkor is befolyásolhatják a személy jellemvonás-függő viselkedésére
vonatkozó bejóslásokat, ha a hatásukat magára a jellemvonásra az egyedi információ
eliminálta: a viselkedés bejóslását a sztereotípiák más olyan aspektusai
is befolyásolhatják, amelyeket nem blokkolt a személy viselkedése.
Kunda, Sinclair, Griffin (1997) építőmunkás és könyvelő példáján:
foglalkozási (a társadalmi osztályra vonatkozó) sztereotípiák hatása megmarad
az egyedi viselkedésre vonatkozó sztereotípiák blokkolása mellett is (pl.nem
agresszív, de lehet nyers).
"…úgy tűnik, hogy sztereotípiáink nem befolyásolják egy másik személy
jellemvonásainak megítélését, ha a személyről világos, perdöntő értékű egyedi
információval bírunk. Ugyanakkor sztereotípiáink továbbra is befolyásolhatják
a sztereotipizált személy valószínű viselkedésére vonatkozó elvárásainkat. Ennek
az az oka, hogy ezeket az elvárásokat befolyásolhatják a sztereotípia más olyan
aspektusai, amelyek érintetlenül maradtak." Mivel az elvárások befolyásolják
az interakcióinkat, ezért a sztereotípiák akkor is átalakíthatják reakcióinkat,
ha a sztereotípizált személy ismerős.
Mivel a legtöbb társas viselkedés többértelmű és a legtöbb interakciót az elvárásaink
irányítják, a sztereotípiáknak a benyomásokra gyakorolt hatása a valóságban
igen mélyen ható lehet egyedi információ megléte mellett is.
Mentális kapacitás és a sztereotípiák alkalmazása
Erőfeszítést igényel az is, hogy ne használjunk sztereotípiákat. Fáradtan,
zavart, nyugtalan állapotban, feldobott vagy ingerült hangulatban, időnyomás
alatt, kognitív leterheltség esetén nem tudunk elég erőfeszítést tenni.
Galen Bodenhausen 1990: reggeli típusú és esti típus embereket vizsgált,
a "csúcsidőn kívüli" (off-peak hours) időszakukban hajlamosabbak voltak
a sztereotípiák használatára.
Két magyarázat erre a jelenségre:
1. Könnyebb sztereotípiákat használni, mint egyedi információkat.
A sztereotípiák gyors és egyszerű heurisztikák, amelyek használata kevés erőfeszítést igényel, míg az egyedi információk feldolgozása sokkal többet, s utóbbit a kognitív terhelés széttördeli. - E magyarázat bizonyítékai következetlenek: a vizsgálati adatok azt ugyan mutatják, hogy a csökkent kognitív kapacitás mellett a sztereotípiák használata nő, de azt nem, hogy az egyedi információk feldolgozása egyúttal csökkenne. További ellenérv: az emberek automatikusan következtetnek a viselkedésből a jellemvonásokra, vagyis az egyedi információ feldolgozása nem mindig igényel nagyobb erőfeszítést, és hasonlóan takarékosan is működhet, mint a sztereotípiáknál.
2. A sztereotípiák gátlása lehet a megerőltető. Nincs bizonyíték arra, hogy a sztereotípiák gátlása nagyobb erőfeszítést igényelne, mint a használatuk.
Sztereotípiák motivált alkalmazása és gátlása
Az önértékelés csökkenését okozó eseményt követően az önértékelés és
kompetencia érzés helyreállítására nagy a szükséglet, a módja lehet a kevéssé
kompetens másikkal való összehasonlítás. Pl. egy negatívan sztereotipizált csoportba
tartozó személlyel való találkozáskor a negatív sztereotípia felerősödik, s
ennek révén a szerencsétlen egyént leszóljuk.
Fein, Spencer 1997:Az önértékelés helyreállításának motivációjával
igen szívesen használunk sztereotípiákat. Látszat intelligencia tesztről negatív
és pozitív visszajelzéseket kaptak a vsz-ek, majd egy állásinterjú videofelvételét
nézték meg, amelyen sztereotípiát erősítő jegyek (név, Dávid csillag) révén
zsidó és nem zsidó sztereotípiákra hangoltak. A vizsgálat helyszínén, a michigani
egyetemen a "Zsidó Amerikai Hercegnő" egy jól ismert negatív sztereotípia
volt. A negatív feedbacket kapott vsz-ek alacsonyabbra értékelték a zsidó nőnek
tűnő jelentkezőt, mint a nem zsidót, míg a pozitív feedback utániak nem tettek
különbséget.
Másik féle motiváció lehet, ha sztereotipizált személytől kapunk negatív értékelést,
s ekkor a negatív sztereotípia mentén a szigorú értékelőt hitelteleníthetjük,
mely által az értékelés érvényessége megszűnik. Ha az értékelőt inkompetensnek
tekintjük, nem kell a szívünkre venni a negatív értékelést.
Sinclair (1998), Sinclair, Kunda in press: fehér férfiak leszólják
a fekete és női értékelőket, ha rossz az értékelés.
Greenwald, Gillmore (1997): a diákoknak a professzorra vonatkozó értékelése
a tőle kapot jegytől függ. Ugyanakkor a diák saját nemétől függetlenül a női
professzort alacsonyabbra értékeli, mint a férfi professzort azonosan gyenge
jegy mellett.
Az önvédelem motivációja révén a máskülönben nem használt negatív sztereotípiákat
aktivizálhatjuk. A negatív sztereotípia megfelelő indoklást ad a másik személy
leszólására.
Sztereotípiák és egyedi információk szeriális (egymásutáni) és párhuzamos
feldolgozása
lásd: Brewer 1988, Fiske, Neuberg 1990 - Szentistványi R., Sándor Zs. referátumok - szeriális modellek abban az értelemben, hogy az ember első lépésben egy sztereotipizált csoport tagjaként azonosítja és kategorizálja a személyt. Ugyanakkor mind a két modell (kontinuum modell, duális folyamat modell) egy ponton megengedi az információk szimultán integrációját, de ezt egy folyamatnak kell megelőznie.
Kunda,Thagard (1996): párhuzamos
feldolgozási modellt javasolnak, mely nem igényli a járulékos folyamatokat.
Ha nem csak a sztereotípiát észleljük, hanem a személy és a viselkedése egyéb
jegyeit is, a sztereotípia speciális státusza megszűnik, a sztereotípiák és
az egyedi információk együttesen és szimultán módon befolyásolják benyomásainkat.
Észleljük a személyt, a foglalkozását, a nemét, a viselkedését, a cselekvését,
amelyek együttesen egy asszociációtömeget hoznak létre a fejünkben, s amelyek
egymás jelentéseit és a benyomásunkat is befolyásolják. Jobban magyarázza ez
a modell a jellemvonás-függő sztereotípia továbbélését a viselkedés gátló hatása
ellenére, míg a szeriális modelleknek nehézségük van azzal, hogy a kétféle ítélet
esetén hogyan fejtenek ki eltérő hatást a sztereotípiák; ezekben a modellekben
a szteretípiák hatása a megkezdett folyamattól függ és mindenfajta ítélet esetén
ugyanannak kell lennie. Ezzel szemben a párhuzamos feldolgozási modell képes
magyarázni ezeket a különbségeket: a sztereotípia bizonyos aspektusai, amelyeket
az egyedi információ nem blokkolt, erősebben kapcsolódnak a viselkedéshez, mint
a szóban forgó jellemvonáshoz.
A CÉLSZEMÉLY PERSPEKTÍVÁJA
Milyen érzéssel jár a sztereotípia célpontjának
lenni? Annak a tudása, hogy mások negatív sztereotípia lencséjén keresztül látnak,
hogyan befolyásol minket a viselkedésük megértésében?
Attribúciós kétértelműség
Jan Wong kínai származásó kanadai újságíró egy cikkben megírta, hogy hazatérőben
az Atlantai Olimpiáról az otthoni repülőtéren az útlevélkezelő további biztonsági
vizsgálatnak vetette alá. Wong szerint ez a bánásmód a bőrszínének szólt és
rasszizmussal vádolta az útlevélkezelőt. A cikkre kétféle olvasói reagálás érkezett:
a szerzőhöz hasonlóan valamely etnikai kisebbséghez tartozók a hasonló incidenseket
rasszizmusnak értékelték, míg más, fehér olvasók, akik szintén szenvedő alanyai
voltak már hasonló incidenseknek, azzal magyarázták, hogy az ellenőrök csupán
a munkájukat végzik, s ez biztosítja, hogy Kanada az egyik legbiztonságosabb
és legjobb ország maradt a világon. Ha olyan csoporthoz tartozunk, amelynek
tagjai gyakran szenvednek el diszkriminációt, a kellemetlen útlevélellenőrzési
procedúra extra dimenziót kap. Még akkor is, ha észleljük, hogy a határőr egyszerű
rutinból vagy véletlenszerűen végzi az ellenőrzést, arra gondolhatunk, hogy
a bőrszínünk miatt választott éppen minket.
The Rage of a Privileged Class c.könyvében Ellis Cose leírja azoknak
a fekete menedzsereknek a haragját és zavarodottságát, akiket mellőztek az előléptetéseknél:
nem tudták, vajon azért nem vitték többre, mert nem képesek többre, vagy mert
diszkriminálták őket. "Végül arra a gyanúra jutsz, hogy igenis számít a
faj - de nehéz tudni az igazságot". A mai társas légkörben az előléptetés
elnyerése is kétértelmű lehet a fekete menedzser számára: a kiemelkedő képességeinek
köszönhető vagy pozitív diszkrimináció (affirmative action policies).
Olyan csoport tagja számára, amely a diszkrimináció áldozata, mind a pozitív,
mind a negatív feed-back értelmezése bonyolult. Sosem tudhatjuk, hogy a feedback
a képességeink megítélésére reflektál vagy a nemünkre, fajunkra adott reakció.
Függetlenül az aktuális teljesítménytől, bizonytalanok maradunk a képességeinket
és azok értékelését illetően, mivel sem a negatív, sem a poziív feedbackben
nem bízhatunk.
Jennifer Crocker at al.(1991): fekete diákok nehézségei, amikor megpróbálják
megérteni a fehér társaiktól kapott visszajelzéseket, illetve mindennek a hatása
az önértékelésükre. Azok a feketék, akik úgy tudták, hogy őket értékeli valaki,
aki a szomszéd szobából detektívtükrön keresztül látja őket, úgy gondolták,
hogy az előítélet nagyobb szerepet játszott abban, hogy hogyan reagáltak rájuk.
Ők az önértékelésükben nem változtak, akár pozitív, akár negatív értékelést
kaptak. Ezzel szemben azok, akik úgy tudták, hogy nem látják őket, hitelt adtak
az értékelésnek, komolyan vették azt és így az az előjelnek megfelelően befolyásolta
önértékelésüket. Fehér diákok esetén nem volt értékelhető különbség.
Stigmatizált csoportok tagjai azáltal tudják megvédeni magukat a negatív
visszajelzéssel való személyes érintettségtől, hogy előítéletnek tulajdonítják
azt. Ez lehet az egyik oka annak, hogy a negatívan sztereotipizált csoportok
tagjainak az önértékelése a stigmatizáció ellenére legalább olyan vagy magasabb,
mint a nem stigmatizált egyéneké. Mindezért azonban nagy árat kell fizetni.
Attól is "megvédi" az egyént, hogy tanuljon a megfelelő negatív visszajelzésből,
amely önfejlesztéshez és a képességei reálisabb értékeléséhez segíthetné, illetve
a pozitív visszajelzésnek sem tud örülni, mivel nem igazi megbecsülésnek, hanem
a szegény, stigmatizált személynek szóló "kedvességnek" tekinti.
A fenyegető sztereotípia (stereotype threat)
Claude Steele: az attól való félelem, hogy leredukálnak minket a saját
csoportunkra vonatkozó sztereotípiára.
Sztereotipizált csoporthoz tartozó személy intellektuális (vagy más kompetenciát
igénylő) teljesítményének nagyobb kockázata van: ha hibázik, azt a gyanút
erősíti és hitelesíti, amely a sztereotípiához kapcsolódva intellektuálisan
(vagy más kompetenciában) alacsonyabbra értékelte. A hibázás kettős fenyegetést
jelent: nemcsak az derülhet ki, hogy ő maga inkompetens, hanem az egész faj
vagy nem is alsóbbrendű. A következményes félelem és szorongás azután valóban
ronthatja a teljesítményt, amely által a negatívan sztereotipizált egyén hitelesíti
a sztereotípiát (vö.önbeteljesítő jóslat).
Steele, Aronson (1995): nők illetve afroamerikaiak teljesítménye
romlik azokban a helyzetekben, amelyek növelik a fenyegető sztereotípia esélyét.
Az USA-szerte igazolt tényt, miszerint a fekete főiskolások tanulmányi eredménye
gyengébb, mint a fehéreké azonos előzetes iskolai teljesítmény esetén is, részben
a fenyegető sztereotípia teljesítményt rontó hatásával magyarázták. Egy bonyolultnak
jellemzett tesztet a fehéreknél gyengébben töltötték ki a fekete diákok, ha
a tesztet a tanulmányi képességeik megítélésére alkalmasnak definiálták, s eltűnt
a különbség, ha a tesztnek nem volt ilyen tétje. De: a különbség sztereotípiától
függetlenül is magyarázható, pl. azzal, hogy a feketék megtanultak félni a tanulmányi
helyzetektől. További vizsgálatban a teszt után szókiegészítéssel mérték a fekete
sztereotípia aktivációját. A feketék esetében magasabb volt a sztereotípia aktiváció
a fenyegető sztereotípiás csoportban, míg a másikban illetve a fehérek esetében
mindkettőnél elenyésző volt a különbség.
Spencer, Steele, Quinn (1999): a nők matematikai teljesítményére vonatkozó
sztereotípia fenyegetést vizsgálták. Jó matematikai képességű egyetemi hallgatók
egyik felénél egy matematikai tesztet a kitöltés előtt úgy jellemeztek, hogy
általában jelzi a nemi különbségeket, míg a másik felénél elleknezőleg, nem
mutat nemi különbséget. Az előbbi csoportban a nők rosszabbul teljesítettek
a tesztben, míg a második csoportban eltűnt az a különbség, amit általában észlelnek
nők és férfiak matematikai teljesítménye között.
A gyanú árnyéka, amely ezekben az esetekben a teljesítményt rontja, végig
kísérhet az élethelyzetekben, főiskolai felvételin, vizsgaeredményeken, karriert
érintő döntésekben, anyagi színvonalban. Még ha a közeg, amelyben élnek, nem
is utal direkt módon a nemi, faji hovatartozásra, a fenyegető sztereotípia jelensége
rontja az elért eredményeket.
Reményt kelthet viszont, hogy a fenyegető sztereotípia aláásható, ha a szituációs
hatások révén a feladatokat irrelevánsnak képesek tekinteni a fenyegető sztereotípiát
illetően. Kihívást jelent: olyan iskolai környezetet létrehozni, amely
minimálisra csökkenti a fenyegetést és képessé teszi a sztereotipizált egyéneket
a teljes potenciáljuk elésére. Hogyan? Fontos, hogy úgy alakítsunk ki támogató
környezetet a sztereotipizált egyének számára, hogy az ne jelezze számukra,
hogy ők ezt a támogatást igénylik a csoport hovatartozásuk miatt. Pl. a korrekciós,
felzárkóztató programok többet árthatnak, mint használnak, mivel azt közvetítik,
hogy az a csoport (pl.az afroamerikaiak) nagyobb hibakockázattal bír.
Milyen lehet a jó beavatkozás?
Steele (1997): annak a belátása révén próbálták javítani az afroamerikaiak
teljesítményét, hogy a fenyegető sztereotípia leküzdése fontos.
1. A program nem korlátozódott az afroamerikaiakra, tükrözte az egyetem faji arányait, bár az afroamerikaiak felülreprezentáltak voltak.
2. A program inkább értékelő (honorific) mint korrektív (remedial) volt: az instrukcióban jelezték, hogy a kiválasztási folyamat nyertesei kerültek be és a legjobb képességeiket fogja kihozni a program.
A programban résztvevő feketék teljesítménye
nem maradt el a fehérekétől, és jobb volt a programban nem résztvevő feketékénél.
Tehát: anélkül, hogy a szélesebb társas/társadalmi légkör megváltozott volna,
vagy hogy az afroamerikaiakkal kapcsolatos negatív sztereotípia elterjedtsége
változott volna, lehetséges volt olyan iskolai környezetet kialakítani, amely
révén az afroamerikaiak kevésbé látták érvényesnek a sztereotípiát a mindennapi
teljesítményükre vonatkozóan, megszabadultak a fenyegető sztereotípia kettős
terhétől és a következményes szorongástól, és képessé váltak elérni a potenciális
teljesítményük maximumát.
A SZTEREOTÍPIA FENNMARADÁSA ÉS VÁLTOZÁSA
A kontaktushipotézis: a többségi és kisebbségi csoportok tagjai közötti
társas kapcsolat (social contact) csökkenteni fogja az előítéletességet. Nem
működik akármilyen kontaktus esetén. Gordon Allport (1954): egyenlő státuszú
és közös cél mentén tevékenykedő emberek közötti kontaktus szükséges. Vonzó
lehetőség, de nagyon nehéz kontaktus révén változtatni a sztereotípiákon.
Sherif et al. (1961): klasszikus Robber's Cave kísérlet, két tábori
csoport között vetélkedést majd ellenségességet gerjesztettek. Kellemes társas
programok esetén a kontaktus visszaütött: csak arra adtak alkalmat, hogy a rivalitás
folytatódjon. Amikor olyan helyzeteket teremtettek, amelyek az együttes munkára
kényszerítették a fiúkat, a harmónikus együttműködéssel nem járt együtt automatikusan
a hosztilitás csökkenése, a feladat végeztével visszatértek a rivális viselkedéshez,
az ellenségesség csak fokozatosan csökkent.
Két csoport közötti kontaktus akkor (így sem mindig; Stephan 1985) hatásos
az előítélet csökkentésében, ha:
1. a státuszuk azonos
2. lehetőség van megismerniük egymást
3. a sztereotípiát cáfoló bizonyítékra lelhetnek
4. céljaik közösek
5. aktívan együtműködnek.
A hatástalanság oka lehet:
1. Nem vagyunk tisztában azzal, hogy az egyedi viselkedés cáfolja a sztereotípiákat, mert a viselkedés értelmezését torzítják a sztereotípiáink, az ártatlan vagy semleges viselkedést is konzisztensnek látjuk a negatív sztereotípiáinkkal.
2. Altípus képzés, pl."a legjobb barátaim némelyike zsidó"
Sztereotípiának ellentmondó egyének altípusba sorolása
Kevésbé valószínű, hogy változtatunk a sztereotípiáinkon
még az azokat cáfoló egyének esetén is, ha könnyen el tudjuk helyezni ezeket
az egyéneket egy altípusba. Ha tudjuk, altípusba soroljuk a sztereotípiának
ellentmondó egyéneket és ezáltal képesek vagyunk fenntartani általános sztereotípiáinkat.
Renee Weber, Jennifer Crocker (1983): ügyvédekre vonatkozó sztereotípiák
mentén vizsgálták; konzisztens, inkonzisztens és irreleváns állításokat különböző
variációkban hármassával egy-egy fiktív ügyvédhez kapcsolták; a szétszórt esetben
minden ügyvédre jutott egy inkonzisztens mondat, koncentrált esetben az összes
inkonzisztens mondat egy alcsoport tagjaira jutott. Amikor a cáfoló tulajdonítások
koncentráltak voltak, könnyebben jött létre altípus képzés, a sztereotípia változására
kevésbé hajlottak a vsz.-ek, mint a szétszórt esetben, amikor az altípus képzés
nehézkesebb volt. A koncentrált esetben kevésbé általánosítottak.
Könnyebb altípusba sorolni és figyelmen kívüli hagyni a sztereotípiának ellentmondó
egyéneket, ha azok mindannyian osztoznak egy másik közös tulajdonságban, ami
jó okot kínál arra, hogy atípusosnak tekintsük őket az egész csoporthoz képest,
s kevésbé általánosítsunk (pl.ha a rosszul öltözött ügyvédek mindegyike fekete…).
A csoportjukra vonatkozó sztereotípiát egy dimenzióban cáfoló egyének nagyobb
valószínűséggel késztetnek a sztereotípiánk megváltoztatására akkor, ha a csoport
sztereotípiájának többi részében tipikusak.
Az altípusba sorolás gyakran a sztereotípiáink fenntartására tett aktív próbálkozás.
Azért lehetünk motiváltak megvédeni a sztereotípiáinkat, mert azok segítenek
(Allport 1954, Fein, Spencer 1997):
a) igazolni a társadalmi rendünket,
b) saját diszkriminatív viselkedésünket vagy
c) felsőbbrendúségi érzésünket mások felett.
De ilyen motivációk nélkül is hasonlóan járunk
el. A sztereotípiánkat megsértő egyénnel kapcsolatban előbb azt az egyoldalú
kérdést tesszük fel magunknak, hogy van-e valamilyen okom azt hinni, hogy ez
a személy nem tipikus az egész csoportra nézve (Klayman, Ha 1987). Az egyoldalú
válasz alapján gyakran tévesen hitelesítjük feltevéseinket.
A sztereotípiának ellentmondó személy nem tipikusként való értékelése nem csak
a járulékos jegyek atipikus volta esetén jön létre, hanem semleges információ
mellett is, ezeket a járulékos, de semleges információkat magyarázatként használhatjuk
arra, miért nem tipikus az a személy (pl. a nyers viselkedésű nő, akinek
bátyjai vannak.) Jól tudunk magyarázatokat gyártani bármelyik tulajdonság, s
bármelyik irány mellett (pl. akinek bátyjai vannak, tőlük tanulta a nyers viselkedést,
akinek nincsenek, az maga kényszerült nyersnek lenni).
Kunda, Oleson (1995): ügyvédekre vonatkozó sztereotípia mentén vizsgálta
ezt. Egy ügyvédet introvertáltnak mutató interjú videofelvétele alapján azok
általánosítottak, akik nem kaptak semmilyen járulékos információt. Akik kaptak,
az információ tartalmától függetlenül (kis cégnél vagy nagy cégnél dolgozik
az ügyvéd) altípusba sorolták és atipikusnak ítélték, nem általánosítottak,
s az eredeti sztereotípia változatlan maradt.
Akkor is kezelhetjük irreleváns kivételként a sztereotípiának ellentmondó személyt,
ha nincs további információnk, de az eltérés a sztereotípiánktól elég nagy.
Kunda, Oleson (1997): PR szakemberekre, feministákra vonatkozó sztereotípiák
mentén vizsgálták. A sztereotípiától kevésbé eltérő személlyel való kontaktus
nagyobb változást hoz létre a sztereotípiában, mint az extrém mértékben eltérő.
Minél jobban eltér valaki a saját csoportja sztereotípiájától, annál kevésbé
képes változást elérni a sztereotípiában. Ebből az is következik, hogy minél
tévesebb a sztereotípiánk egy csoportról, annál kevésbé fogják azt spontán megváltoztatni
a csoport tagjaival való találkozások, hiszen annál nagyobb lesz az eltérés
a tipikus csoporttaghoz képest. Pl. a faji sztereotípiák ilyen mértékben torzítottak
lehetnek.
Viszont biztató lehet, hogy a sztereotípiától mérsékelten eltérők változást
idézhetnek elő. A sztereotípiákban ugyanakkor hosszabb távon drámai változások
állhatnak be.
Definíciók:
(forrás: Smith, E.R. és Mackie, D.M.,2001:
Szociálpszichológia. Budapest: Osiris)
Társas csoport: két vagy több ember, akik olyan közös jellemzőkben osztoznak,
amelyek társas szempontból jelentéssel bírnak számukra vagy a többiek számára.
Társadalmi kategorizáció: az egyes embernek egy társas csoport tagjaként
való azonosítása az alapján, hogy olyan tulajdonságokkal rendelkezik, amilyenek
a csoportra jellemzőek.
Sztereotípia: egy társadalmi csoportról való kognitív reprezentáció vagy
benyomás, amit az emberek úgy alakítanak ki, hogy összekötik a jellemző tulajdonságokat
és érzelmeket a csoporttal.
Altípus: egy szűkebb vagy specifikusabb társadalmi csoport, amely egy
átfogó társadalmi csoporton belül (például férfiak, nők, latin-amerikaiak vagy
fehérek) található.
Előítélet: egy társadalmi csoportnak és tagjainak a pozitív vagy negatív
értékelése.
Diszkrimináció: minden pozitív vagy negatív viselkedés, amely egy társadalmi
csoport és annak tagjai felé irányul.