Problémák rétegződése a vizuális alkotás folyamatában
Sándor Zsuzsa
Elöljáróban
témát olyan alaphelyzetben
kívánom tárgyalni, amely az alkotást (minden vonatkozásában) a vizuális
kommunikáció összetevőjeként kezeli. Vizuális alkotás alatt értek minden
létrehozott, anyagban megvalósított képet, tárgyat, látványt, azaz látványként
felfogható ember alkotta objektivációt.
Kifejtésemben a következő vonatkozások
a mérvadók: 1. az alkotó (személy) mint problémamegoldó ágens; 2. az alkotási
tevékenység a) szándéka mint a problémamegoldó gondolkodás egyik mozzanata,
b) folyamata mint problémamegoldási folyamat és mint újabb problémacsoport generálója,
c) eredménye (azaz a fizikailag is megvalósult alkotás) mint a probléma megoldása.
[1]
A dolgozatomban magyarázni fogom a fentebb felsorolt hivatkozásokat. Összességében
pedig azt kívánom megmutatni, hogy az alkotás kommunikatív folyamataiban olyan
módon van ott a problémamegoldó gondolkodás, hogy problémák felismerésének és
megoldásának tölcsérszerűen egymásba hatoló rétegződése hatja át.
Alaphelyzet
- a vizuális kommunikációval
Egy ábra segítségével
mutatom meg az alkotót és az alkotást a vizuális kommunikációban. [2]
A vizuális kommunikációt sajátságosan az alkotó szempontjából értelmezem (az
alkotás interpretációját, a képbe kódolt üzenet értelmezésének vagy a mű átélésének
kérdését ebben az esetben nem is érintve). Úgy gondolom, az így felfogott vizuális
kommunikáció lesz alkalmas az alkotás mint probléma kérdés tárgyalásához.
Kifejtés
A probléma teljes
értelmezési köre megmutatható a fentebbi ábra strukturális elemeiben és az elemek
viszonylataiban.
1.
Az alkotó mint felkészültséggel rendelkező problémamegoldó ágens
Az ágenst nem pusztán mint a kommunikáció alanyát, hanem mint problémamegoldó
személyt tekintjük - a vizuális kommunikációban az ágens személyként értelmezendő.
Az ember legalább háromféle tekintetben kerül alkotói helyzetbe avagy alkotói
szerepekbe. Ezek: a) mint köznapi ember,
aki mindennapi életét éli (példa: az asztalossal való megbeszélésen megrajzolja
kívánt bútorának kinézetét, részletét, nézetét, amivel érzékelteti kívánságait;
az építésszel történő tárgyalásokban felvázolja új házának alaprajzát, hogy
pontosabban meg tudja mutatni elképzelését a helyiségekről) [1.
sz. melléklet]; b) munkakörében, foglalkozása
szerint, egyfajta munkaköri feladathelyzetben (példa: az asztalos a megbeszélést
követően elkészíti a tervrajzokat majd a bútordarabot; az építész elkészíti
a ház műszaki rajzait) [2. sz. melléklet];
c) művész, aki valamilyen vizuális művészeti
területen alkot megrendelésre vagy belső igényből (példa: művészi tárgyat alkot;
csendéletet fest, amiben megörökít egy szépen formált bútordarabot is egy megrendelője
kérésére; megrendelője kérésére megfest egy tájképet, amely annak házát ábrázolja
avagy: életérzésének, hangulatának kifejezésére festményt alkot [3.
sz. melléklet]). Itt kell megjegyeznem, hogy az utóbbi esettel analóg helyzetként
kezelem, amikor a nem művész végzi ugyanezeket az alkotótevékenységeket, de
művészi-esztétikai szándékkal, igénnyel.
Alkotóvá az ember csak bizonyos felkészültségek birtokában lehet; az alkotó
felkészültségeit illetően egyúttal problémafelismerő és -megoldó felkészültségekről
beszélünk.
A vizuális megismerésben és kommunikációban a szükséges alkotói felkészültségek
egyrészt attitűdök és mentalitások, amelyek a fentebbi alkotói szerepeket formálják,
másrészt tudások és más kognitív tartalmak, amelyekben ezek a szerepek életre
kelnek, feltöltődnek. Közülük most csak az egyik legfontosabbal, a képességekkel
foglalkozom.
A probléma(helyzet) felismerésére vonatkozóan a felkészültség megítélése meglehetősen
összetett. Az alkotói szerepekkel összefüggésben mindenesetre megállapíthatjuk,
hogy a problémafelismerés a vizualitáshoz nem minden esetben kapcsolódik. Például
a művész felfigyel valamilyen korproblémára, társadalmi feszültségre, a felismeréssel
saját problémájává is teszi, de ehhez még nem mozgósította vizuális felkészültségeit;
ugyanakkor egy szép látvány észrevétele nem történhetne meg vizuális-esztétikai
képességek nélkül. A "szükségem van egy bútorra" problémahelyzet felismerése
nem vizuális képességek mozgósításával történik, de az asztalossal való beszélgetésben
a megértetés problémahelyzetének felismerése - mintegy egybeesve az alkotásra
vonatkozó prekoncepcionálással, amely képi emlékeket is óhatatlanul előhoz -
nem nélkülözi azokat.
A probléma megoldása szempontjából (és kommunikatív szempontból) az ágens felkészültségében
a vizuális érzékenység valamint a vizuális gondolkodás és a vizuális alkotóképességek
megléte, fejlettségi szintje a perdöntőek. Ezen belül az alkotói helyzetek az
alkotóképességek más és más csoportjainak meglétét kívánják meg. (Példa: az
alaprajz elkészítéséhez bizonyos térábrázolási képességek, a formaképzés és
a rajzeszköz használatának készségei, illetve az adott ábrázolási konvenció
szabályainak ismerete elengedhetetlen; míg a festőművész nem boldogulna élményképességek,
szín- és formaábrázolási képességek, technikai és komponálási készségek nélkül.)
A szükséges képességek olyan módon alkotnak bokrokat, családokat, hogy bennük
egy-egy fő képesség alképességek rendszerének, készségek, jártasságok füzérének
és a hozzájuk kapcsolódó számos ismeretnek meglétét feltételezi. (Ennek a dolgozatnak
most nem célja a képességek további taglalása, de utalok arra, hogy az alárendelt
képességek és szükséges ismeretek előhívása az alkotási folyamatban sorra rendre
egy-egy újabb problémahelyzetként is értelmezhető.)
A felkészültségek elérésének magyarázatától most eltekintek. Két megállapítást
azonban szükségesnek tartok. Úgy gondolom, hogy az eredendő felkészültség részeként
tarthatjuk számon a tehetséget - például képzőművészeti tehetség, műszaki-ábrázolói
tehetség. A köznapi életben zajló vizuális kommunikációra pedig felkészít bennünket
az iskola - ezen a területen is műveltségi alapokat adva - és persze felkészít,
tanít az élet maga.
Az ágens felkészültségei alapján
ismeri fel a problémát, azaz ha nincs felkészültsége egy adott problémára, fel
sem ismeri azt.
A problémamegoldásban az ágens azt az utat választja, amire felkészültségei
a legjobban predesztinálják. Számára a probléma megoldhatatlan marad, amennyiben
a lehetséges utak egyikére sem rendelkezik a megfelelő felkészültséggel. Például,
ha valaki soha nem hallott az alaprajzról, nem ismeri ábrázolási szabályait,
soha nem is látott ilyent, az építésszel való beszélgetésben a megértetés problémahelyzetét
felismerve próbálkozhat más vizuális eszközökkel vagy csak a szavakkal és végül
az is lehet, hogy nem is tudja elképzelését teljes mértékben megértetni.
2. Az
alkotótevékenység mint problémamegoldás
2. a) Az alkotási tevékenység szándéka mint
a problémamegoldó gondolkodás egyik mozzanata
Az ágens számára a környezetéhez és önmagához (belső gondolkodásához, énkifejező
törekvéséhez) fűződő kapcsolatából probléma születik. Példák: 1. egy asztal,
egy ház szükségességének a felismerése azért jön létre, mert a rá vonatkozó
hiányérzet karakteresen kirajzolódik, azaz túllép egy küszöbértéket és problémamegoldó
gondolkodásra illetve cselekvésre készteti a probléma felismerőjét; 2. a művész
felfigyelve korának egy jelenségére, a benne ébredező gondolatok formába öntésére
érez késztetést, azaz egyfajta képhiányként éli meg a problémafelismerést.
A hiányérzet (még inkább: a hiány észlelése, értelmezése, avagy a "tényleges"
hiány) megszüntetésére irányuló törekvés az életminőség javítását szolgálja.
Ezzel természetesen korántsem kívánom azt mondani, hogy minden probléma anyagi
javak hiányából születik, de azt ki kell jelentenem, hogy minden esetben az
életminőség valamilyen szempontú jobbításával függ össze. A művész ugyanis képalkotással
belső feszültségét csökkentve, lelki és mentális komfortérzetének fokozásával
jut életminőségének javításához.
Az anyagi javakkal összefüggő esetekben a képalkotási szándék általában belső
képalkotásban (azaz gondolati képben) nyilvánul meg a problémafelismerés fázisában.
Számos kapcsolódó problémát kell felismernie és megoldania az ágensnek (pl.
milyen anyagú, alakú és színű legyen, tucatáru vagy egyedi megoldás legyen,
mennyi pénz fordítható rá, ha nincs elegendő pénz, hogyan teremthető elő), mindezek
közepette csak egy összetevő a külső képalkotási szándék és bizonyára inkább
azok nyúlnak a ceruzáért, akik az ábrázolásban járatosabbak, míg sok ember legfeljebb
az asztalossal való beszélgetésben döbben rá, hogy egy vázlatrajz jól közvetítené
az elképzelését. Így akár a problémamegoldó gondolkodás célirányos végső fázisában
éled fel a külső képalkotási szándék. (Most csak megjegyzem, hogy a képalkotási
szándék ebben az esetben a hogyan ábrázoljam? problémáját kelti fel, azaz egy
újabb problémát generál.) A művész azonban azonnal képalkotási kényszerpályára
kerül: problémamegoldó gondolkodásának kezdő mozzanata egyúttal (külső) képalkotási
szándék is.
2. b)
Az alkotási tevékenység folyamata mint a problémamegoldási folyamat része vagy
egésze és mint újabb problémacsoport életrehívója
A problémamegoldó gondolkodás a vizuális alkotótevékenységben a cselekvő problémamegoldással
szövődik össze.
Az alkotási folyamat az alkotáshoz (produktumhoz) vezető út vagy maga az alkotás
(a produktum) [3]. A két válfaj szemléletileg
különböző, mert az elsőben a folyamat minden pillanatában egy végcélt szolgál
és egymáshoz épülések, viszonyok és fejlesztő fázisok révén lesz az alkotás
szerves részévé, míg a második esetben a folyamat minden pillanata a mű konkrét
része, így a mű maga. Kommunikációs megítélésük is karakteresen különböző: az
első esetben az alkotási folyamat passzív szereplője a kommunikációnak, hiszen
legfeljebb a befogadói tevékenység egyik összetevőjeként (ti. a mű készülési
folyamatának ilyen-olyan szempontú visszaolvasása) jut jelentőséghez, mivel
a kész mű kerül a közönség elé; a második esetben az alkotási folyamat minden
pillanata közvetlenül kommunikál és interaktív viszonyban hat a következő időpillanat
tartalmára.
Ugyanakkor persze meg kell állapítani, hogy a produktumhoz vezető úton az alkotó
folyamatosan önmagával kommunikál. Problémamegoldó aspektusból ez a belső kommunikáció
fontos számunkra, mert ennek során az alkotó folyamatosan a problémával szembesül
és a készülő alkotást sorozatosan a már mentálisan vagy mentálisan és érzékien
felfogott problémával veti össze. Az összevetésben a problémát kutatja és a
probléma megszüntetésére törekszik. Az alkotási folyamatban minél inkább kiteljesedik
tartalmában és formájában az alkotás, annál inkább csökken a probléma erőssége.
Mondhatnánk azt is, hogy míg a problémafelismerésben a küszöbértékig befelé
megyünk a problémába, a problémamegoldásban ugyancsak a küszöbértékig kifelé
hátrálunk belőle.
Az alkotási folyamatot az alkotói üzenet formába öntése és így (ki)közvetítése
mint fő problémamegoldás vezeti végig. Ebben azonban mind a kódolás (a szellemi
formába öntés) mind a fizikai megjelenítés újabb problémahelyzeteket generál.
A színek-formák-vonalak, ábrázolási és komponálási mód megválasztása vagy előírásszerű
használata, azaz a vizuális nyelvi választások és döntések mind problémák és
szinte azonnali problémamegoldások is. Ugyanez mondható a anyagok megmunkálásával,
a különféle eszközök használatával kapcsolatban is.
Az alkotási folyamatban az alkotói cél érdekében használt vizuális nyelv és
a megjelenítő technika uralma problémamegoldások sorozatának eredménye.
2. c)
Az alkotási tevékenység eredménye, azaz a fizikailag is megvalósult alkotás
mint a probléma megoldása
Az alkotásban mint produktumban a gondolat kézzelfogható formát öltött. Az üzenet
anyagban transzponálódott, külső képpé vált. [4]
Köznapi emberként részesei vagyunk olyan élethelyzeteknek, amikor az alkotótevékenységünk
eredménye problémák megoldásának segítő összetevője lesz. Ilyen egy útvonalrajz,
amit valaki számára készítünk tájékoztatásként. De ilyen az asztalos számára
készített vázlatrajz, amely egyfelől konkrét megoldása a képalkotási szándékkal
generált, a fő problémamegoldási vonalba beékelődő újabb problémának (a "hogyan
jelenítsem meg rajzban"- típusú problémának) és segíti az eredeti probléma
megoldását. Az eredeti problémára, azaz az asztal hiányára a megoldást az asztalos
fogja megtalálni. A végső ponton - magáévá téve a problémát - feladathelyzetként
átveszi az ágens problémahelyzetét és az ő szervezésében és céljainak megfelelően
megadja megoldást. Ugyanakkor, ő is 1) ágenssé válik, 2) saját problémahelyzetet
él meg az alkotótevékenység folyamatában miközben munkaköri tevékenységként
foglalkozása szerint (avagy feladatként) elvégzi azt.
A művészi alkotómunka eredményeként létrejött alkotás vagy az építész saját
célra készített műszaki rajza egyben az ágens saját problémájának megoldása.
Ezzel egyenértékű problémamegoldásként kezelendő, ha nem művész végez saját
belső igényeinek kielégítésére művészi-esztétikai célú alkotómunkát és hoz létre
alkotást. Témám szempontjából tehát nem a művészi kvalitás a kérdés (és végképpen
nem a profi vagy autodidakta), hanem az, hogy a felismert és így magáévá tett,
azaz saját problémára saját alkotásban keresi meg valaki a megoldást vagy sem.
A saját probléma megoldására vonatkozóan azonban meg kell jegyezni: lehet, hogy
az ágens közben társadalmi vagy korproblémára reagál.
A vizuális (vagy vizuális is) alkotás
a) anyagban megjelenített, láthatóvá tett gondolat, üzenet, tartalom;
b) megszületésének folyamata az életideje vagy megszületésével nyer hosszabb-rövidebb
idejű életet;
c) létével betöltve feladatát (művészi vagy egyszerű köznapi-praktikus vagy
tudományos célt szolgálva) problémamegoldó szerepet nyer: annak a problémának
a megoldása lesz, amely életre hívta;
d) létével megszünteti az ágens saját problémáját, illetve hozzájárul társadalmi
vagy akár korproblémák megoldásához.
Összefoglalás
- a vizuális kommunikáció a problémával
Kifejtésemben sorra vettem
a célnak megfelelően értelmezett vizuális kommunikáció elemeit és kiemeltem
az elemek közötti viszonylatrendszerek közül az általam a dolgozati téma szempontjából
fontosnak ítélteket.
Az alkotói helyzet vagy saját problémára kínál megoldási lehetőséget, illetve
saját probléma komplex megoldása során egy részmozzanatot jelent (egy elem
a megoldáshoz vezető úton) vagy mások problémájának megoldása. Az alkotói
gondolkodás egyben problémamegoldó gondolkodás és az alkotói tevékenység úgy
eredményez problémamegoldást, hogy közben az újonnan keletkező problémákat is
sorra-rendre megoldja.
Így tehát az alaphelyzetként közölt ábra is módosítható a fentebbiek szellemében.
Kísérletet téve erre zárja tehát a dolgozatot a problémát megmutató modell.
A problémahelyzet és a problémamegoldás az alkotótevékenység irányából közelítő vizuális kommunikáció-megragadásban:
Irodalom
Eysenck, Michael W. - Keane, Mark T.: Kognitív pszichológia. Nemzeti Tankönyvkiadó, 1997 (különösen a következő fejezet: A tudás hasznosítása a problémamegoldásban)
Horányi Özséb: A kommunikációról. In.: Társadalmi kommunikáció. Szerkesztette: Béres István - Horányi Özséb. Osiris Kiadó. Budapest, 2001
Lénárd Ferenc: A problémamegoldó gondolkodás. Akadémia Kiadó, Budapest 1984 (különösen a következő fejezetek: I. Alapfogalmak, III. A problémamegoldó gondolkodás folyamatának kísérleti vizsgálata)
Sekuler, Robert - Blake, Randolph: Észlelés. Osiris Kiadó, Budapest, 2000 (különösen a következő fejezetek: Központi látópályák/A vizuális észlelés viszonya a neurofiziológiához; Tudás és észlelés)
Jegyzetek:
[1] Eredeti szándékom szerint mind
az alkotást mind a befogadást vizsgálni szerettem volna, de munka közben rá
kellett jönnöm, hogy mivel két alapvetően eltérő kommunikatív aspektusról van
szó, a problémahelyzet megítélése is igen különböző. Így a befogadás mint probléma
tárgyalásáról ebben a dolgozatban lemondtam. [vissza]
[2] Az ábra ahhoz hasonló szellemben készült, mint amit Gerbner kommunikációs
modellje segítségével hoztam létre és elsőként a kommunikációs doktori program
2003. májusi elköszönő konferenciájára írt előadásomban használtam. [vissza]
[3] Az alaprajz szerkesztése vagy a művészi festmény alkotási folyamatának végére
elkészül az alaprajz vagy a festmény maga. Az akcionált, performált művészetekben,
vagy éppen egy koncert fényjátékában maga a létrehozási folyamat az alkotás,
de megjegyzendő, hogy ezek nem homogén vizuális, hanem vizuális is alkotások,
illetve az előadás részeként megjelenő fényjáték nem önálló alkotás. [vissza]
[4] Az alkotás alighogy testet öltött, azonnal kínálja is magát az értelmező
gondolkodás számára. Míg az alkotásban építkezés, addig a befogadó problémahelyzeteként
az üzenet megfejtése során analizáló tevékenység zajlik. Mondhatnánk azt is,
hogy a befogadásban az alkotás újfent alkotóelemeire bomlik. [vissza]
Mellékletek:
1. sz. melléklet: Gyors
alaprajzi vázlat köznapi helyzetben (szöveges magyarázat képi illusztrációjaként).
[vissza]
2. sz. melléklet: Építész tervrajza: egy lakóház két szintjének alaprajza.
(Forrás: Szép házak, folyóirat, 1997. 1. szám, 26. o.) [vissza]
3. sz. melléklet: Művész életérzést,
világlátást kifejező alkotása. (Bálványos Huba: Ellenségkép. Litográfia, részlet.
Forrás: Európai idill. Baranyi Ferenc, Csala Károly, Simor András versei, Bálványos
Huba rajzai. Magvető Könyvkiadó - Országos Grafikai Műhely, 1990)
[vissza]