M

ielőtt belekezdenék a könyv elemzésébe, szólnék néhány szót a kulturális antropológiáról, már csak azért is, hiszen magam sem sokat tudtam ezen tudományág önálló létezéséről, míg föl nem figyeltem rá antropológiai tárgyú könyvek keresgélése közben.

 

A kulturális antropológia ma Magyarországon – mind oktatási rendszerét, mind kutatóhelyeit, mind pedig intézményi megjelenését, és formáját tekintve – viszonylag fiatal tudományágnak mondható, s mint ilyen, ebben hasonlít is a kommunikáció tudományához. Hogy ezeken kívül, még mi mindenben, azt a későbbiekben fogjuk látni.

Míg az angolszász területeken a kulturális és szociál-antropológiának komoly hagyományai alakultak ki, addig Magyarországon az ilyen jellegű kutatások, és az oktatás sokáig szinte kizárólag a néprajz keretein belül valósulhatott meg. A magyar néprajzkutatók körében elterjedt a kuturális antropológia etnológiával való összehasonlítása, úgy magyarázva ennek lényegét, hogy az elsősorban az ún. primitív kultúrákkal, vagy természeti népekkel foglalkozik, s mint ilyen, főként az Európán kívüli világra helyezi fókuszát. (Például az amerikai indiánok vagy afrikai törzsek kutatására összpontosít), ugyanekkor meghagyja a néprajz számára Európát, illetve a magyar területeket egyfajta „hitbizományként”. Németországban is szokás megkülönböztetni a saját néprajzot (Volkskunde) az Európán kívüli néprajztól (Völkerkunde). Oroszországban etnográfia címszó alatt a hazai, etnológia néven a külföldi népek kutatása folyik. De az angolszász típusú kulturális antropológia, melyet Magyarországon munkatársaival Boglár Lajos honosított meg, nem korlátozódik az etnológia címszó alatt értendő kutatási sémákra.

A kulturális antropológia más társadalomtudományoktól való elkülönülése elsősorban a megközelítésben, a szemléletmódban és a módszerekben nyilvánul meg. Az antropológusok nem nélkülözhetik a széles látókörűséget, speciális tapasztalataikat felhasználva alkalmazzák más társadalomtudományok módszereit és eredményeit. Mind e mellett holisztikus szemléletmóddal is kell rendelkezniük, ez a komplexebb elemzéshez, az összehasonlító szemléletmód a kutatási eredmények rendszerezéséhez és viszonyításához nyújt segítséget.

 A tanulmányozott társadalom szubjektív megértéséhez fontos lehet a kulturális relativizmus, amely az empátián, (azaz a beleélésen) alapuló képességet jelent.

Az antropológus feladata, hogy feltérképezze a vizsgált csoport különböző szintű viszonyait, s megismerje az egyes ember(ek) gondolkodását, értékorientációit és ennek alapján ítélje meg magatartási válaszokat. A feldolgozáskor objektíven rendszereznie, elemeznie kell az adatokat, később pedig és tágabb társadalomtudományi összefüggések közé kell tudni helyeznie  kutatási eredményeit.

Ebben a tudományágban elengedhetetlen a terepmunka, mely nélkül az adatgyűjtés és megértés szinte kivitelezhetetlen lenne. A terepmunka kapcsán döntő jelentőségű az antropológus beilleszkedése, majd befogadása után (ez akár hosszabb időt is igénybe vehet)  a résztvevő megfigyelés, és a helyi nyelv (ismerete vagy) elsajátítása. Ezek mellett a rögzítés technikai eszközök (interjúk készítéséhez magnetofon, fényképezőgép, videokamera stb.) használata. Az angolszász kulturális antropológia több specializálódott területre bomlott.

A fizikai antropológia, más néven embertan, elsősorban az ember biológiai tulajdonságait vizsgálja és kutatja, valamint olyan embertani csontleleteket elemez, amelyek régészeti ásatások során kerültek elő. A fizikai antropológia – a külföldi példáktól eltérően – Magyarországon teljesen elkülönül a kulturális antropológiától; többször zavart okoz az antropológia szó használata, mivel a legtöbb ember rögtön a fizikai antropológiára asszociál.

A használható fogalmi háló kialakítása kommunikációs igény.

Az antropológia további ágai a nyelvészeti és a szociálantropológia, melyek további részfeladatokat látnak el.

►A nyelvészeti antropológia nem a világnyelveket, hanem a nem nyugati népek nyelveit tanulmányozza, segítséget nyújtva ezzel a nyelv és a kultúra egymáshoz való viszonyának kutatásához.

►A szociálantropológia társadalmakat, társadalmi folyamatokat vizsgál, a legkisebb egységtől, a családtól a különféle társadalmi szerveződésekig.

Meg kell jegyezzük, hogy a kulturális antropológián belül nem különül el minden esetben élesen egymástól, hanem ezek sokszor komplex egységben egészítik ki egymást. Gondolunk itt a gazdasági, a jogi és a politikai antropológiára példáu.,  A felsoroltakon kívül megkülönböztethető még pszichológiai,( szimbolikus és kognitív), valamint ökológiai antropológia. A kulturális antropológia  -  - sokoldalú  és széles spektrumú - , kutatási területe a törzsi társadalmaktól a nagyvárosok társadalmi rétegeinek vizsgálatáig terjed.  Mindemellett más tudományok eredményeit is integrálja és felhasználja (pl. régészet, őstörténet, embertan, néprajz, nyelvészet, szociológia, pszichológia, orientalisztika).

 

 Antropológia a néprajzzal karöltve

A II. világháború utáni korszakot a Vajda-féle iskola kulturális antropológiai vonatkozásai határozták meg.

Vajda László (1923–) 1948-tól tanított a budapesti egyetemen, s  emellett elsősorban filológiai-ősrégészeti módszerű, elméleti igényű munkásságot folytatott. Mivel érdeklődése elsősorban Afrika felé fordult, tanítványaival „felosztották” a világot: pl. Bodrogi Tibor kapta Óceániát és Délkelet-Ázsiát, Boglár Lajos Dél-Amerikát, Diószegi Vilmos Szibériát; mindannyian nemzetközi hírű kutatókká váltak. Vajda munkássága  leginkább a német kultúratörténeti kutatások egy komplex egyetemes történetbe hajló változata felé kanyarodott, s kiteljesedése már nem Magyarországon zajlott le. Ergológia és technológia (1951) c. egyetemi jegyzete ma is kötelező szakirodalom a felsőoktatásban.

Vajda azt a szót, hogy antropológia, soha ki nem használta, mégis tanulmányai és felfogása alapján a II. világháború utáni korszak első kulturális antropológusaként értékeljük. Írásai döntően az Ethnographia hasábjain jelentek meg. Ezek közül kiemelkedik A néprajzi anyaggyűjtés módszere és jelentősége (1954) c. tanulmánya, mely a legnagyobb hatást gyakorolta a szakmára. A német Wilhelm Mühlmann irányzatát követve – de annak rasszizmusát egyértelműen elvetve –, a kutatások középpontjába a néprajzot  helyezi, történeti tudományként fogva fel azt, ezek mellett pedig az etnikai differenciáltság tanulmányozását és az etnikum szintjén megragadható kulturális egység felmutatását állította. Afrikai témákat kutat, mitológiával, pásztorkultúrákkal, illetve Eurázsia népeivel foglalkozik. Legfontosabb munkája Untersuchungen zur Geschichte der Hirtenkulturen (1968) címen látott napvilágot.

A Vajda utáni korszakot több kiemelkedő személyiség reprezentálta. Mindenekelőtt Bodrogi Tibor és Boglár Lajos, de rögtön velük együtt kell említenünk Diószegi Vilmos és Hofer Tamás nevét is.

Bodrogi Tibor (1924–1986) mint a Néprajzi Múzeum főigazgatója (1961–1968), hosszú időn keresztül fogta össze és irányította a hazai etnológiát. Mindemellet az MTA Néprajzi Intézetének osztályvezetője volt, majd igazgatója (1978-tól haláláig), komoly tekintéllyel rendelkezett a kutatási programok elindításához, és rengeteget segédkezett a Gondolat Kiadónál a nemzetközi antropológia neves szerzőinek magyar nyelvű megjelentetéséhez. Ebben az időszakban adták ki Magyarországon Franz Boas, Lewis Henry Morgan, Sir James George Frazer, Kaj Birket-Smith, Leo Frobenius, Johann Jacob Bachofen, Bronislaw Malinowski és Margaret Mead műveit. Bodrogi szervezte meg a Kultúra világa (1965) c. sorozatban a világ népeinek bemutatását, Mitológiai ábécé (1970, 1973, 1978, 1985) kötetében a mítoszok áttekintését. Messzi népek magyar kutatói (1978)címmel antológiát szerkesztett, amelyben a 17. századtól a 20. századig ismerteti meg az olvasót 29 magyar utazó és kutató néprajzi, etnológiai tapasztalataival.

A kulturális antropológián belül döntően a művészet érdekelte; művészetetnológiai tanulmányai mellett ő foglalta össze Óceánia (1956), Afrika (1967) és Indonézia művészetét (1971), s publikálta mutatós könyvekben. A Törzsi művészet I–II. (1981) c., általa szerkesztett és munkatársaival közösen írt monumentális munkája megjelenése óta egyedülálló és páratlan kivitelezésű mű. Bodrogi könyveit több világnyelven is kiadták. Külföldön elismert szociálantropológusnak számított. Leginkább a brit szociálantropológia strukturális-funkcionalista irányzatával értett egyet. Legfontosabb elméleti munkája Lewis Henry Morgan és a XIX. századi evolucionizmus (1982) c. disszertációja, mellyel akadémiai doktori fokozatot szerzett. Jelentősebb műve még a Mesterségek születése (1961), a Társadalmak születése (1962), de ide sorolható a magyar–uráli rokonsági rendszer viszonyait elemző tanulmánya is, vagy a magyar matriarchátus kérdése a Népi Kultúra – Népi Társadalom (1977), illetve az Ethnographia (1985) hasábjain. Bodrogi, a muzeológus, az elméleti kutató, a művészetelemző, klasszikus értelemben vett terepmunkát soha nem végzett.

Egyetemes néprajzot, szociálantropológiát adott elő a szegedi, a debreceni és a budapesti egyetemen, tanítványokat hagyva maga után (pl. Vargyas Gábor).

Diószegi Vilmos (1923–1972) Bodrogi kortársa és rövid ideig munkatársa az akadémiai intézetben. Rendkívül gazdag örökséget hagyott az utókorra, mind a múzeumi gyűjteményeket, mind kutatási anyagait tekintve. A samanizmus kutatójaként járt Törökországban, Mongóliában és több alkalommal Szibériában. Gyűjtött a burjátok, a szojotok, a szagájok és a karagaszok között. Diószegi is erősen kötődött a magyar néprajzkutatás törekvéseihez, hiszen fő munkaterülete a honfoglalás előtti hitvilág feltárása volt. Egyik fő műve, A pogány magyarok hitvilága (1967, 1973, 1978, 1983) is ezt tükrözi. Elsősorban a samanizmussal foglalkozott, szinte megszállottként, s a legkülönbözőbb nézőpontú vizsgálatokat végezte. Monografikus feldolgozásait összehasonlító elemzésekkel fejlesztette tovább, amelyek során etnohistóriai és etnogenetikai folyamatokat tárt fel. Feldolgozásai során néprajzi, nyelvészeti és művészeti szempontokat is figyelembe vett. Sámánok nyomában Szibéria földjén (1960) és Samanizmus (1962) c. könyve, valamint A honfoglaló magyar nép hitvilága („Ősvallásunk”) kutatásának módszertani kérdései (Etnographia, 1954), illetve A sámánizmus-kutatás történeti tanulságai (Népi Kultúra – Népi Társadalom, 1971) c. művei, tanulmányai mérföldkőnek számítanak a sámánkutatásban. Legnagyobb érdeme a 15 000 tárgyból és 1100 kötetből álló Sámánhit Archívum létrehozása Budapesten, amelyet a nemzetközi tudományos közélet is kincsesbányaként tart számon.

A hazai kulturális antropológia kiemelkedő egyéniségei sorába tartozó Hofer Tamás (1929–) élete, munkássága hosszú éveken keresztül összefonódott a néprajztudománnyal. Döntő szerepet vállalt a magyar kulturális antropológia kibontakoztatásában, s a későbbiek során az 1990-ben megindult egyetemi oktatásban. A Néprajzi Múzeumban Fél Edittel közösen hozta létre a közel 4000 tárgyat számláló Átány gyűjteményt. Muzeológusi munkáját dicséri az általa gyűjtött több ezer tárgy, húszezer fénykép és diapozitív. Több ezer oldal kéziratát, valamint más beleltározott gyűjtését az Etnológiai Adattár őrzi. Elsősorban paraszti közösségekben végzett terepmunkákat, itthon és külföldön, társadalomnéprajzi vagy gazdasági antropológiai vizsgálatokat végezve közöttük. Magyarországon, illetve a Kárpát-medencében szinte nincsen olyan magyar nyelvterület, ahol ne kutatott volna (Dél-Dunántúl, Szigetköz, Csallóköz, Vágmellék, Tiszántúl, Kalotavidék, Gyimes stb.), de járt a kanadai magyar farmerek és a mexikói parasztok között. Európában is számtalan területen végez további antropológiai terepmunkákat, erősítve ezzel az európai etnológiai kutatásokat. A nemzetközi szakirodalom főképp az átányi terepmunkára épülő műveit ismeri, melyeket Fél Edittel közösen jegyzett: Proper Peasants. Traditional Life in a Hungarian Village. (1969), Bauerliche Denkweise in Wirtschaft und Haushalt. (1972), Gerate der Átányer Bauern. (1974).

Hofer nevéhez fűződik a Magyarok Kelet és Nyugat közt című kiállítás és konferencia megrendezése 1994-ben a Néprajzi Múzeumban. Ez szervesen beleillett kutatási témájába, mely a nemzeti kultúrákat, a nemzeti jelképeket vizsgálta kulturális antropológiai szemmel. Egyetemi előadásain is ezt a problémakört járja körül és ismerteti meg hallgatóit a patriotizmus, a történelmi emlékünnepek, Európa, vagy egy magyar falu antropológiai vizsgálatával.

Boglár Lajos (1929–2004) (részletesebb életrajzát lásd lentebb), munkássága kulturális antropológia magyarországi intézményrendszerének létrehozásában játszott jelentős szerepet. Iskolateremtő tevékenységét az intézményi háttér kialakulásánál ismertetjük részletesen. Boglár is Vajda-tanítványként került kapcsolatba a szakmával. Elsősorban mint az amerikai kontinens őslakosságának kultúráit kutató szakértőt ismerik világszerte, de e témában számtalan tanulmányt, cikket publikált nemzetközi folyóiratokban, és rengeteg könyvet jelentetett meg több nyelven is. Ars poeticája, hogy a kulturális antropológia terepmunka nélkül nem művelhető, (tehát elveti a “karosszék antropológiát”), ezért még felsorolni is nehéz tekintélyes számú helyszíni kutatásait.

1959-ben a brazíliai nambikuarák között dolgozott, majd 1967–1968-ban és 1974-ben Venezuelában, az Orinoco folyó mellett élő piaroa indiánoknál folytatott terepmunkát. Az 1980-as években rendszeresen járt Brazíliába a guarani indiánokhoz, kultúraváltási folyamatokat vizsgálva. 1991-től több alkalommal végzett gyűjtőmunkát Francia Guyanában a wayanák, később a brazíliai botokudo (sokleng) nép között, de ugyanilyen figyelmet szentelt a Veszprém megyéből elszármazott magyar és sváb közösségek kutatására Dél-Brazíliában. Minden alkalommal gyűjtött tárgyakat is, ezzel gyarapítva a Néprajzi Múzeum és más hazai gyűjtemények kollekcióját. Terepmunkáiról több könyvben és tanulmányban számolt be, ezek közül kiemelkedik a Trópusi indiánok között (1966), a Wahari. Az őserdei kultúra (1978) c. könyve, valamint a Nambikuara vocabulary (Acta Ethnograpica, 1960), A nyugat-brazíliai nambikuara indiánok néprajza (Néprajzi Értesítő, 1960) és a Diario Guarani (Artes Populares, 1985) c. tanulmánya. Boglárt vallásantropológusként is számon tartják (pl. A vallás és mitológia strukturalista vizsgálatáról. Népi Kultúra – Népi Társadalom, 1970; Vallás és antropológia. 1995; Mítosz és kultúra: két esettanulmány. 1996).

Bodrogihoz hasonlóan őt is vonzotta a művészet és az antropológia viszonya. A Törzsi művészetben a dél-amerikai trópusi őserdei indiánok művészetéről írt. E témakör terméke az Indián művészet Mexikótól Peruig (1983) c. könyve. Nekrei (1998) c. kötetét Németországban adták ki. Mint a vizuális antropológia lelkes híve és művelője, rengeteg fényképet készített terepmunkái és múzeumi kutatásai során, amelyeket a különféle kultúrák elemzésénél használt fel. Több szakmai filmet készített a venezuelai piaroákról, Brazília kultúráiról, a mátraalmási parasztemberekről, a wayana indiánokról, a dél-brazíliai magyarokról és svábokról, valamint a bödönhajót készítő cigányokról.

Sárkány Mihály (1944–) afrikanista a gazdasági antropológia hazai szakértője. A szociál-, a gazdasági antropológia, valamint az afrikanisztika előadója az ELTE néprajz és kulturális antropológia szakán. 1971-től jelentős terepmunkát végzett az MTA Néprajzi Kutató Csoport Társadalomnéprajzi Osztályának szervezésében Varsány községben, ahol egy falu teljes társadalmi és kulturális képének feltárása volt a cél. Sárkány ebben a kutatási programban a társadalmi szerkezet vázát gazdasági, és viszonyokat és tárta fel.  Az ő eredményeit Varsány foglalta össze Tanulmányok egy észak-magyarországi falu társadalomnéprajzához. (1978) c. munkájában. A gazdasági antropológia tárgykörében is számos tanulmányt írt (pl. A gazdálkodás etnográfiája és a gazdasági antropológia. Dissertationes Ethnographicae, 1978).

Járt kutatóúton Kelet-Afrikában is, s mint afrikanista az okiotok csereviszonyainak elemzését végezte el az Ethnographia hasábjain. Közösségek közötti csere c. könyve1998-ban jelent meg.

Tudománytörténeti írásai közül kiemelkedik Elméletek és korszerűség a magyar etnológiában (1991) c. műve. Mérföldkövek a kulturális antropológiában (1997) c. kötetében a nemzetközi antropológia kiemelkedő egyéniségeit és munkásságukat ismerheti meg részletesen a hazai szakma és a nagyközönség is. Sárkány Vargyas Gáborral együtt indította 1995-ben a Magyar etnológia sorozatot.

Az 1980-as években az ELTE Bölcsészettudományi Kar Folklore Tanszékén – Voigt Vilmos tanszékvezető nyitottságának és széleslátókörűségének köszönhetően – a néprajz szakos egyetemisták már kifejezetten antropológia elnevezéssel megjelölt kurzusokat hallgathattak. Eleinte külső megbízott előadók (pl. Bodrogi Tibor, Boglár Lajos, Ecsedy Csaba, Sárkány Mihály) tartották az egész szemesztert kitöltő előadásokat (pl. Bevezetés a szociálantropológiába, Politikai antropológia, Gazdasági antropológia), 1984-től azonban Sárkány Mihály, Borsányi László és Kézdi Nagy Géza főállásúként, Boglár Lajos  már részfoglalkozású előadóként tanított a Folklore Tanszéken. Voigt Vilmos ugyanekkor az etnológiai kutatómunkához szervezeti kereteket is biztosított azzal, hogy 1982-ben teret engedett, illetve támogatta az Afrikanisztikai és a Latin-Amerika Munkacsoport létrejöttét, Biernaczky Szilárd és Boglár Lajos vezetésével. Virágzó korszk volt ez a kulturális antropológia életében; számos előadássorozat, hazai és nemzetközi konferenciák, kiállítások jellemezték, amelynek kiemelkedő eredménye lett aztán az Etnológiai Társaság megalakítása 1983-ban, ez később beolvadt a Magyar Néprajzi Társaságba Etnológiai Szakosztály néven.

Voigt Vilmos publikációs lehetőséghez is juttatta etnológus kollégáit azzal, hogy a Boglár és Kézdi szerkesztette Artes Populares tanszéki évkönyv idegen nyelvű számait amerikanisztikai tanulmányok megjelentetésére engedte át. Ezzel egyidejűleg útjára bocsátotta másik tanszéki sorozatát, a Folklor Today elnevezésű, de magyar nyelvű kiadványt, amelyben szintén etnológiai és amerikanisztikai tanulmányokat közöltek. Voigt védnökséget vállalva minden olyan kutatótevékenységet támogatott, amelyet hasznosnak ítélt, többek között az erről a tanszékről szervezett első komplex kutatóexpedíciót Mexikóba, melyet Kézdi Nagy Géza vezetett.

A Szociálantropológiai Osztály az MTA Néprajzi Kutató Csoportjának szervezetén belül, 1969-ben jött létre, Bodrogi Tibor vezetésével. Az 1980-as években Társadalomnéprajzi Osztály néven működött tovább, Hofer Tamás irányítása alatt. 1987-től Etnológiai Osztályként a magyar őstörténettel foglalkozó Bartha Antal vezette, 1988-tól újra kulturális antropológus, Sárkány Mihály irányítja. Ez a tudományos műhely több kulturális antropológiai konferenciának adott otthont, amelyek segítették a tudományág hazai fejlődését, s későbbi kibontakozásához is hozzájárultak. Az 1969. évi összejövetel témája Az antropológiai strukturalizmus néhány kérdése volt, amelyet Bodrogi Tibor készített elő. 1983-ban az Amerikai Egyesült Államokban élő magyar antropológusok (Sozán Mihály, Lapland Márta és Huseby-Darvas Éva) számoltak be magyarországi terepmunkájukról és következtetéseikről.

 

♥ Néhány gondolkodó seregszemléje és a tudományág kialakulásának és fejlődésútjának vizsgálata után lássuk, most a főbb alapfogalmakat és irányelveket és a könyv felépítését.
A kulturális antropológia középpontjában a kultúra áll és az a feltételezés, hogy az emberi faj olyan képességgel rendelkezik, hogy a világot szimbolikusan fogja fel, ezeket a szimbólumokat a társadalomban képes megtanulni és megtanítani, továbbá ezeknek a szimbólumoknak a segítségével képes a világot és magát a fajt átalakítani, megváltoztatni.

A kulturális antropológia művelői a következő területeket kutatják: társadalmi hálózatok, társadalmi viselkedés, rokonsági kapcsolatok, jog, politika, ideológia, vallás, hiedelmek, termelési és fogyasztási szokások, kulturális csere, szocializáció, nemi szerepek és a kultúra egyéb kifejeződési formái, jelentős hangsúlyt helyezve a terepmunkára, azaz a tanulmányozott emberközösséggel való együttélésen alapuló tartós megfigyelésre.

Magyarországon hagyományosan a néprajz felelt meg legjobban a modern angolszász indíttatású kulturális antropológiának, ezért a kulturális antropológiai szempontú kutatásokkal sokáig a néprajz keretei között foglalkoztak. Ma már azonban a kettőt teljesen különálló tudományként gyakorolják.

 

A kulturális antropológia tudományának jelentős képviselői:


Ruth Benedict,

 

 A fizika tudományát egyetlen évszázadon belül is többször farba taszajtják, a jelen fizikusai felrúgják azt is, amit egy életen át biztosra vettünk.
A biológia és a kémia is folyton fejlődik, amikor úgy hisszük megtaláltak egy hibáért felelős gént, fürgén közlik, hogy ez az egyetlen gén egy sor új kérdést tett fel, egy csokor idegen ösvényt mutatott, ahol tovább kell haladni.
Még ezekben a biztosra vett, néha dogmatikus tudománynak gondolt világokban sem állandó semmi, ha valaki lelki és szellemi békére vágyik, inkább más irányokba forduljon, mert örökérvényű igazságot ezekben nem találhat.

Léteznek viszont területek, ahol egy igazán elmés gondolatmenet időtálló lesz, sőt, nem ritkán megközelíti az örökérvényűséget.
Ezek a tudományok vagy az élet körforgásával foglalkoznak, vagy magával az emberekkel (leszámítva persze a pszichológia tudományát, ahol megint csak bajos volna örökérvényű törvényre bukkanni, akármit is állítanak az okosok).
A kulturális antropológia udvarában élt és durrantott néhány meglehetősen érett gondolkodású és kivételesen nyitott világú tudós, akik olyan észrevételeket osztottak meg az érdeklődőkkel, amik korukban éppúgy megállták a helyüket, mint sok tíz évvel később.

Ezt a tudományágat gyakran éri az a vád, hogy egy adott, a tudósétól gyökeresen idegen kultúra teljes megértése gyakorlatilag lehetetlen. A másik véglet az emberi egységre alapoz és arra, hogy tulajdonképpen különbségek csak egy jelentéktelen síkon vannak.

Az első valószínűleg emberfüggő, hiszen a legtöbb egy adott kultúrkörben felnevelkedett egyén valóban nehezen fogadná el a számára ostobasággal határos büszkeséget, a többférjűséget vagy éppen a halott evést.
Teljes felejtésre van szükség, a belénk nevelt tudatos és mélyre ásott dogmák totális feltárására és félrerakására, hogy befogadhassuk az újat. Ezért emberfüggő.

A másik véglet? Valóban egy levegőt szívunk, és mélyen, nagyon mélyen valahol, ahonnét a vizet szívjuk magunkba, valóban közösek lehetünk, de mégis, két kultúra szülöttei között nem csak annyi a különbség, hogy az egyik meghajol, míg a másik kezet nyújt, vagy épp kicsapja a nyelvét.
A XIX-XX. századi New York gyermeke, Ruth Benedict minden tekintetben tökéletesen alkalmas adottságokkal született erre a feladatra.
Ruth 1887-ben született. 1923-ben szerzett PhD-t kulturális antropológiából, a kolumbiai egyetemen, ráadásul nem is akárkinek a tanítványaként. Maga Franz Boas, a kultúrantropológia egyik atyja volt a mestere.
Ruth Benedict egyedi világlátása és felfogása, sajátos elméletei óriási hatást gyakoroltak a tudomány későbbi fejlődésére. Számos jelentős és tudományos körökben fundamentumnak számító munkát húzott elő a fejéből, mégis, amivel a széles olvasóközönség bizalmát és megbecsülését is elnyerte, az a Krizantém és kard.

A Krizantém és kard egy Japánról, pontosabban a japánokról szóló tanulmány, aminek már a megszületése sem nevezhető mindennapinak. Az antropológusnő 1943-ban kezdett dolgozni a Washingtoni Háborús Információs Irodának, akiknek több országról készített összefoglalókat.

A Krizantém és kard is hasonlóképpen kezdődött.

 

A kutatónő megbízást kapott, aminek az volt az oka, hogy Amerika még sosem harcolt számára ennyire idegen kultúra gyermekeivel. Az volt az elképzelésük, hogy ha megismerik az ellenségüket, több eséllyel szállnak szembe vele.
Mivel semmit sem tudtak a japán habitusról és mentalitásról a kutatónőt kérték fel, hogy találja meg nekik a japánok motivációját, háborús viselkedésük okait, mik fontosak nekik, mitől félnek, miért élnek.

Ruth Benedict egy kissé másképp értelmezte a kapott megbízást. Úgy látta megkapta az esélyt, hogy tegyen egy lépést a háború - nem csak az adott, talán az összes, még ha ez lehetetlen is, amíg ember görgeti a földet - felszámolására.
Nem azért kezdett foglalkozni japánnal, hogy kulcsot adjon az amerikai hadsereg kezébe, hanem azért, hogy megértesse a világgal, a japán emberről ez idáig semmit sem tudott, megette azt, amivel etették. Világbékítő szándék vezérelte.

A Krizantém és kard kivitelezése sem volt általános, hiszen éppen az hiányzott hozzá, ami a kulturális antropológia alapköve, a terepmunka. Ruth Benedict sosem járt Japánban, még csak a nyelvüket sem ismerte.
Ennek ellenére kiváló munkát végzett egy sor olyan módszerrel, amit azóta is sikeresen használnak.

Az, hogy nem járt japánban, nem jelenti azt, hogy japán sem járt nála. Megismerkedett annyi japán születésű, vagy Japánban élt emberrel, amennyivel csak tudott, moziba járt és japán - igazi japán, nem hibrid - filmeket nézett, rengeteget olvasott íróktól, akik japánban jártak és közben szüntelenül igyekezett japánná válni.

A könyv hangvétele és vonala teljesen más, mint az eddig megszokott tudományos munkáknak, és bár mára már öreg hölgy, az értéke mit sem veszített századunkra. Ugyanis belülről indít, és innen megy kifelé.
Nem a japán szokásokat veszi sorra vizsgálat alá, nem azt a kérdést teszi fel, hogy miért így önti a teát, hanem azt, hogy mit érez, amikor így önti a teát. Tehát a japán gondolati és érzelemvilágot igyekszik átadni az olvasónak - sikerrel - és ennek következtében derül fény a japán szokásokra is.

Mindezt úgy, hogy közben nem ömleng, éppúgy foglalkozik az általa - és a japánok által is - negatívumnak tartott dolgokkal is. Már a mű címe is a hihetetlen ellentmondásról árulkodik, a teljes béke és a háború, a szolgaság és engedelmesség, az érettség és gyermekdedség, a büszkeség és megalázkodás ellentmondásáról, amivel a japán ember bír.

A magyar olvasó - köszönet a kiadónak - szerencsés helyzetben van, mivel két könyvet kap egy áráért. A Krizantém és kard természetesen nagy huzatot kavart japánban - mai napig tananyag, és ez nem semmi.
Nem egyedi jelenség, hogy egy világ tanul egy számára idegen kutatótól a saját kultúrájáról. Tudunk olyanról is, ahol idegen tudós mentett meg kultúrát a teljes felejtéstől.

A második könyv a Krizantém és kard újrafelfedezése az összehasonlító kultúrakutatás doktorától, Mori Szadahiko-tól, leginkább egy kódfejtéshez hasonlít. Nem az unalmas táblázatokkal, hanem lebilincselő magyarázatokkal végigveszi a Krizantém és kard összes fejezetét, mintha a tudós egy előadását hallgatnánk.

Ruth Benedict nyugodt szívvel és lélekkel gyárthatott volna regényeket is - ahogy versekkel meg is tette -, kifinomult, lehengerlő stílusa erre alkalmassá tette, tehát maga a mű nem szorul külön értelmezésre.
A téma viszont igen, Ruth Benedict sajátos hasonlatai igen, japán kultúrája és szellemisége igen, és mindez egy japán tudóstól. Ennél alaposabb - és izgalmasabb - tanulmány ritkán kerülhet az olvasó kezébe.

Ruth Benedict jelentősebb munkái:
A kultúra mintái (1934)
Zunyi mitológia (1935)
Faj: tudomány és politika (1940)

Mori Szadahiko főbb művei:
A kultúra és a technika találkozása (1990)
A Krizantém és kard újrafelfedezése (2002)
Az árva Krizantém és kard bánata (2003)
A japán-orosz háború és a Krizantém és kard (2004)

(JónásZsolt2006.december13-i könyvismertetője alapján)

Franz Boas:  a kultúrantropológia egyik atyja volt Ruth Benedict mestere. Korábi terepkutatásai mellett főként íróasztal mögött ülve végezte munkáját.

Boglár Lajos 1929-ben szüetett Sao Pauloban, Brazíliában. 13 éves korában kerüt Magyarországra. Középiskolai és egyetemi tanulmányait (ELTE-BTK) Budapesten végezte. 1953-ban diplomázott etnológiából, és 1969-ben szerzett kandidátusi fokozatot és doktori címet.

1953 és 1979 között a Néprajzi Múzeum muzeológusa, majd a Nemzetközi Osztály vezetője volt. 1979-ben főmunkatársa lett az MTA Orientalisztikai Munkaközösségnek, ahol 1989-ig dolgozott. 1975 óta ad elő az ELTE-n. 1990-ben, mint docens, megalapította a Kulturális Antropológia szakot, ahol most is tanít. Elnöke a Magyar Kulturális Antropológiai Társaságnak és a Brazil-Magyar Társaskörnek.

Számos néprajzi-antropológiai kutatóutat szervezett Latin-Amerikába: nambikuara indiánok (1959), piaroa törzs (1967-68, 1974), Mexikó (1974, 1977), guaranik 1979 és 1997 között), kajapó törzs (1984, 1985), wayanák (1991 és 1997 között). 1997-ben Dél-Brazíliában élő "magyarok" között kutatott.

A vizsgálatok eredményeit számos kötetben ("Trópusi indiánok között", "Wahari", "Mítosz és kultúra", "Pau Brasil - őslakók és bevándorlók a Dél-Keresztje alatt") közölte.Többszáz hangfelvétel, többezer fotó és számos film tartozik archívumához.
1960 és 1964 között részt vett amatőr filmfesztiválon, és több díjat nyert. 1962-től több néprajzi dokumentumfilmet forgatott ("Asszonyfarsang", "Bödönhajó" stb.), utána Dél-Amerikában filmezett: "A piaroák világa" (1968): az első keskenyfilm, amelyet felnagyítva mozikban is vetítettek, "A sámán nyaklánca" (1968), "L'Indien" (1974: J. Willemont, francia operatőrrel), "Wayana úti napló" (1991-1996), "Magyarok Brazíliában" (1997) stb.2004. szeptemberében hunyt el.

Claude Lévi-Strauss (Brüsszel, 1908–) belgiumi születésű francia szociológus, etnológus és antropológus, a strukturalista mozgalom fő teoretikusa és a strukturális antropológia irányzatának megteremtője.

Párizsban filozófiát és jogot hallgatott. Marcel Mauss hatására ekkor kezdett el az etnológia és az antropológia iránt érdeklődni. 1935-től a São Paulo-i egyetemen a szociológia professzora volt, s közben jelentős terepmunkát folytatott az amazóniai indiánok között. 1942-től New Yorkban, 1945-től az 1990-es évek elejéig Párizsban tanított vallásetnológiát, vallásantropológiát és szociológiát, miközben a francia strukturalista mozgalom elismert, az irányzat módszertanát általános igénnyel is megfogalmazó vezéralakja lett. 1972-től a Francia Akadémia tagja.

Lévi-Strauss alapvető tudományos problémája a vallási valóság és a mögötte megbúvó emberi gondolkodás szerkezetének alakulása a primitív népek, az írás előtti kultúrák világában. Első lépésben, brazíliai anyaga alapján a rokonsági struktúrák által tagolt archaikus társadalom nyelvi és kommunikációs rendszerét vizsgálta, tudattalan logikai struktúrák nyomait vélve felfedezni azok szerkezetében. Ebből építette fel a vad gondolkodás (le pensée sauvage) fogalmát, amely a régiek gondolkodását egy asszociációs és metaforikus logikára és az arra épülő mágikus-totemisztikus magatartásra, mint az ősi vallás formájára vezette vissza. Az archaikus gondolkodásról és a vallási valóság őstörténetéről vallott nézeteinek összefoglalását végül a mitológiákról írott, elsősorban amerikai indián anyagot feldolgozó könyvsorozatában tárta az olvasók elé, azt a tézisét támasztva alá, hogy a mítoszok nyelve egy olyan "ősvallás" kommunikációs valóságára utal, amelyben a valóság és annak grammatikai interpretációja sajátos logikán kívüli kapcsolatban van egymással

Az alábbiakban felsorolok néhány fontos nevet a kultúrantropológia köréből, a „wikipédia” ezeket ajánlja elolvasásra kulturális antropológia címszó alatt.

* James Clifford
* Mary Douglas
* Émile Durkheim
* E. E. Evans-Pritchard
* Raymond Firth
* Meyer Fortes
* James Frazer
* Clifford Geertz
* Arnold van Gennep
* Francis James Gillen
* Mark Glazer
* Jack Goody
* Alfred William Howitt
* Alfred L. Kroeber
* Edmund Leach

* Paul Bohannan:
* James Boon
* Ralph Linton
* Robert H. Lowie
* Bronislaw Malinowski
* Marcel Mauss
* R. Jon McGee
* Margaret Mead
* Lewis H. Morgan
* Alfred Reginald Radcliffe-Brown
* William Halse Rivers Rivers
* Renato Rosaldo
* Marshall D. Sahlins
* David M. Schneider
* Walter Baldwin Spencer
* Julian Steward
* Victor Turner
* Edward Burnett Tylor
* Richard L. Warms
* Leslie White
* Eric R. Wolf

A diszciplína mibenlétéről:
A diszciplina az "ügy" és a "szakma" közt vajúdik, mondják.
A budapesti kulturális antropológia szakon a tudományos megalapozottságú tolerancia készségét akarják átadni a tudós magiszterek, pedig a kulturális antropológia mindvégig itt volt az orrunk előtt, csak nem vettük észre. Ám egy  olyan átfogó, magyar nyelvű szakkönyvnek, mint ez már rég ott kellett volna lennie olvasópolcunkon.

Érdekes mellékkörülmény  az, hogy itt jegyzett könyv alapja eredetileg a Keleti Akadémia számára készült. Boglár Lajos, Bali János, A. Gergely András, Papp Richárd, Prónai Csaba jegyzi a főbb fejezeteket .Széles a paletta, a harangosi oláh cigányoktól a kulturális sokkig, a felölelt témák és megközelítések megannyi változatát találjuk a könyvben. A kötet eszközei: szoktatás és elfogadás. Érdekes tehát minden oldalról végiggondolni ezt az interdiszciplináris munkát, amelyben etno-esztétika keveredik vallásantropológiával, és a tolerancia tudományával.
Bizonyos, hogy a másság elviseléséhez hozzátartozik a hozzászoktatás is, vagyis az a felismerés, hogy a "tükörnek két oldala" van. Az ízlések és fogások, a szokások és szabályok  azonban különbözőek lehetnek. Több más szakmával egyetemben, a kulturális antropológiának is  az az egyik feladata, hogy felkészítsen a különbözőség befogadására, hogy megszokottá váljon a sajátos, a különös, az egzotikus.  Ezt a körülményt emelte ki mindig Boglár Lajos Professzor is.

Jelen kötet amellett, hogy röviden ismerteti a kulturális antropológia történetét, és legkiemelkedőbb részterületeit, a számos példán, esettanulmányon, terepbeszámolón keresztül nyújt betekintést az antropológus tudományába is az eddig tájékozatlanok számára is érdekes módon.
Segítséget nyújt  a szakmai zsargonok „dekódolásához” a kötet hátsó részében található fogalomtár.

Kedvcsináló a tartalomból:
 Első fejezet:
Mit jelent a kulturális antropológia? (Boglár Lajos): a neves antropológus professzor meghatározását olvashatjuk itt a kulturális antropológiáról, mint tudományágról.
Második fejezet:
A kulturális antropológia története dióhéjban (Bali János – Boglár Lajos): az antropológiából nőtt ki a kulturális antropológia. Ennek folyamatát járja körül a fejezet.
Harmadik fejezet:
Társadalmak és kultúrák (Boglár Lajos)
A kulturális antropológia főbb részterületei: Gazdasági antropológia (Bali János)
Szociálantropológia (A.Gergely András)
Politikai antropológia (A.Gergely András)
Identitás és etnicitás (Papp Richárd)
Vallásantropológia (Papp Richárd)
Etno-esztétika – bevezetés (Boglár Lajos)
Negyedik fejezet:
A tolerancia tudománya (Boglár Lajos)
Sztereotípiák és tipikus jelenségek (Boglár Lajos)
A kuturális antropológia autentikussága, avagy tanítható-e az empátia? (Papp Richárd)
Ötödik fejezet:Laza lapok: L.H.Morgan, Boglár Lajos, L.R.Kohls, E.T.Hall, Papp Richárd, Prónai Csaba,

 Szemelvények Rajkó Félix tanulságosutószavából:

 

 Mielőtt belefognánk a „pontonkénti tükrözésbe”, szükségünk van a tengelyes tükrözés fogalmának másik megközelítésére. Eddig a transzformációt szavainkkal és tevékenységeinkkel egyaránt síkmozgásként kezeltük. A szerkesztéskor azonban nem fogjuk a sík minden pontjának megfelelőjét legyártani, sőt a síkot mozgatni is csak „ellenőrzésként” fogjuk. Térjünk tehát vissza a „szurkálásos” módszerhez, és vessük össze a másolópapírossal. Természetesen nem célunk geometriai bizonyítást adni arra, hogy a tengelyes tükrözés két definíciója ekvivalens. Mivel, mindkettőt használjuk, sőt, későbbi tanulmányainkban mindkettőt alkalmazzuk majd bizonyítások során szükséges, hogy a két fogalom egyrészt elkülönüljön, másrészt tudjuk, hogy megegyezők. Így később visszakérdezhetünk egy - egy megállapítás elhangzásakor, hogy a tükrözés fogalmának melyik megközelítését használjuk ki. Logikai építkezéseinkben ez nagyon fontos.
F.: VISSZATÉRÉS: Válasszunk egy egyszerű ábrát, valamint egy tengelyt! (Én írott kettest szoktam, „előtte függőlegesen” a tengely, így a tükörképpel egyesített ábrán egy szivecske úszik a vízen.) Egy-egy „cetlin” készítsük el mindkét módszerünkkel a tükörképet!
Kérdés1:
- Mi a lényeges különbség a két eljárás között? A másolópapírral MOZGATJUK A SÍKOT , míg a szurkálással csak a FÉLSÍKOT MOZGATJUK, ezért, ha az ábra „átlóg” a másik félsíkba, akkor MEG KELL FORDÍTANUNK a félbehajtott lapot és a túloldali ábrafoszlányt is át kell szurkálni. A szurkálás tehát FÉLSÍKONKÉNT felel meg a tükrözésnek.
- Vedd elő a tükröt! Melyik rajzolási eljárásnak mi köze a tükör alkotta képhez? A szurkálás felel meg a tükör két oldalának külön-külön, míg a másolópapírral egyidejűleg működik a tükör két oldala.(a KIEMELÉS TŐLEM ERED:DANDY WARHOOL)
M.: Fontos kérdések ezek, hiszen a három féle tapasztalat kapcsolatára nyitnak szemet, s elvezetnek a geometriai absztrakcióhoz, ennek végterméke a ponttranszformáció, melyet tengelyes tükrözésnek nevezünk.

 

 

 

Szerzők/elméletek vizsgálatának szempontjai

Az adott kommunikáció-elmélet (elmélet-töredék) szokásos megnevezése: a könyv a kulturális antropológia tárgykörébe mélyül el, vagyis mint ilyen a népcsoportok közötti kommunikáció lehetőségeit kutatja

Az elmélet érvényességi területe: kulturális antropológia/antropológia/ bölcsészettudományok/társadalomtudományok

Az elméletben érvényesülő kommunikáció-fogalom típusa: társadalmi kommunikáció és kisebb egységben gondolkodva persze személyközi kommunikáció is

Az elmélet leíró vagy magyarázó? Leíró és magyarázó szakkönyvről lévén szó

A koncipiálásba bevont funkciók: a társadalmak közötti kommunikáció fiunkciói

A koncipiálásba bevont szerkezet(ek), illetőleg szerkezeti egységek: megfigyelés, leírás, következtetés (más tudományágakban is használható következtetések levonása

A koncipiálásba bevont színterek: a vizsgálatok színterei

A koncipiálásba bevont dinamikák: a társadalmak közti kommunikáció eltérő volta,és ennek dinamikája

Az elmélet kapcsolata más elméleti konstrukciókkal: számos más tudományterülethez kapcsolódik (antropológia, néprajz, pszichológia, szociológia…)

Az elmélet-alkotás célja: más népek megismerése és kultúrájuk ismertetése

Az elmélet eredeti alkalmazási terepe: kulturantropológia (néprajz).

Az elmélet háttér diszciplinái (ld. Fentebbi felsorolást)

Néhány fontosabb bibliográfiai tétel:

  1. Gergely András: A nemzet antropológiája – Új Mandátum Kiadó
  1. Gergely András – Papp Richárd- Prónai Csaba: Kulturák között – Hommage a Boglár Lajos Budapest  - Nyitott könyvműhely

Biczó Gábor (szerk.) Antropológiai irányzatok a 2. világháború után – Debrecen Csokonai Kiadó