Watzlawick, Paul: Interakcionális nézőpont elmélet

Kiegészítések Nagy István ismertetőjéhez


A tanulás mélységében a felismerések mélysége játszik közre. Paul Watzlawick a változással kapcsolatban vezette be a meta-szintű, vagy két-hurkos tanulás modelljét. Igazi változás csak a mélyebben rejlő okok megismerésével és alakításával érhető el. Egy paradigma keretein belüli változás csak a paradigma fenntartásához, megerősödéséhez járul hozzá. "Plus ca change - plus c'est la m?me chose", azaz "minél inkább változik - annál inkább ugyanaz" írja le a paradoxont Watzlawick. A szervezeti életben gyakran találkozhatunk ilyen látszatváltozásokkal, helyben járó javításokkal, amelyek csak konzerválják a fennálló rendet, gyakorlatot és továbbra sem hozzák meg az áhított változást, mert nem érintik a mélyebben rejlő okokat, viszonyokat.
Ez a megközelítés egy (problémás) család esetén is alkalmazható.

 

Németh Mihály
2007. január 5.

 


[vissza a lap tetejére]