Hozzászólás Németh Mihály

Michel Foucault: A szexualitás története. A gyönyörök gyakorlása

c. ismertetőjéhez


Az ismeretetést olvasva az az érzésem, hogy a szerző sokkal inkább a szekunder irodalomra és tartalmi rezümékre támaszkodott, mintsem a primer anyag feldolgozására. A szöveg tartalmi megfelelősége igen ingadozó. Bizonyos helyeken hűen adja vissza Foucault koncepcióját, más helyek viszont egyértelmű tárgyi tévedeseket tartalmaz. Ezek a tévedések mindenképpen javításra és kiegészítésre szorulnak, ezért ezeket most sorra venném.
Foucault sehol nem beszél szexuális szubjektumról, különösen nem annak materiálista elméletéről. Nem érthető mit jelent egyáltalán a szexuális szubjektum. A szubjetumnak van egy szexuális eleme, vagy létezik a szexualitás, és az valahogy kialakít magának egy szubjektumot? És ezután végképp érthetetlen, hogy mi lenne ennek a materialista magyarázata. Az, hogy a szubjektum a szexualitással a szellem és az értelem, vagy bármilyen teleológikus irányultság nélkül szintetizál? Milyen értelemben használható Foucault esetében a materializmus? Semmilyenben, ugyanis Foucault nem marxista, igazából még Louis Althusser (az Écola Normale Superior vezető marxista ideológusa) sem tekinthető annak, akinek a nézeteivel később szakít.
Foucault direkt módon nem alkotott kommunikáció elméletet, az ő módszere a diskurzusanalízis, amelynek lehetséges kommunikáció elméleti vonatkozása. A diskurzusanalízis ugyanis sokkal inkább hermeneutika, megadott korok, megadott tudástartalmainak vizsgálata, éppen ezért nincs semmi köze a materializmushoz. Bizonyos megszorításokkal mondhatjuk, hogy a diskurzusanalízisnek vannak kommunikációs vonatkozásai, amennyiben a diskurzusok közötti tudásáramlásnak a beszéd vagy a képi értelmezés az alapja.
Foucault strukturalistának semmiképpen sem nevezhető, ugyanis a strukturalista nézőpontnak nem feladata a dinamikus globális összefüggések kutatása, ellentétben a diskurzusanalízissel. A posztmodern túl tág kifejezés, ebben az értelemben Hegeltől Gadamerig mindenki posztmodernnek számíthat, holott tudjuk, hogy nem. A létezésesztétika egy kissé problematikus meghatározás, jó lenne tudni, a szerző mit ért pontosan alatta. A kanti deontikus szemléletet, azaz azt, hogy minden létezés csak a tapasztalatban lehetséges? Vagy a heideggeri epifániát, a létező létében való önfeltárulkozását a szemlélő Dasein-nek?
Kiegészítésre szorulna, hogy az önformálási technika mennyiben tekinthető kommunikatívnak a diskurzusanalízis vonatkozásában. Ugyanis nyilvánvaló, hogy Foucault célja nem a klasszikus sztoa erkölcsi eleveinek magyarázata az ókori orvostudomány példáin keresztül. Azt már Seneca is ecsetelte, hogy a derék arisztokrata ifjú miként formálhatja magát az állam és a nők számára hasznos személlyé, azonban Foucault ebben ennél jóval többet keres. A probléma magának a szubjektum fogalmának a történelmi kibomlásában áll, melyet Foucault a hatalom, a bűntetés-korlátozás, a szexualitás illetve az azt szabályozó beszéd és az őrület gyújtópontjában helyez el. Ezek a diskurzusok együttesen kostituálják a szubjektum és szubjektivitás történelmi létezését, a kommunikáció analóg értelemben ezek között a diskurzusok közötti reflexív összjátékban keresendő.
Az elmélet magyarázó és leíró egyszerre, nem lehet csak deskriptívnek tekinteni. Ugyanis a diskurzusanalízis két alappillére a genealógiai és az archeológiai módszer. A genealógia Nietschére vezethető vissza, aki a moralitás mentén vizsgálta a történelmi alakzatok felbonthatóságát, ez a diskurzusanalízis leíró része. Az archeológia Freudra vezethető vissza, aki szerint a tudattalan rétegei mint archeológiai rétegek a régész számára borulnak egymásra, és miként a régész feladata a rétegek feltáráa, és a város romjainak globális értelmezése, ugyanúgy a diskurzusanalízis feladata a genealógia által feltárt deskripciók rendszerzése, azaz magyarázata.
Az antikvitásban a szexualitás mindig is az erkölcs területén volt, az államirányítással és a retorikával együtt. Foucault nem az erkölcsöt és a szexualitás különíti el egymástól, hanem Nietsche nyomán az erkölcsöt a moráltól. Az erkölcs nélküli vágy Foucault számára ugyanolyan elképzelhetetlen, mint Nietschének. A Foucault-i megkülönböztetés az ars erotica és a scientia sexualis között van. Az ókor számára az erkölcs a boldogság elérésének eszköze, alapállása, hogy mindenki természettétől fogva alkalmas a boldogságra (a társadalmi javak és a szexuális örömök egyaránt benne fogalaltatnak), csak a megfelelő mértéket kell megtalálni az értelem segítségével. Ezért válik művészetté a szexuális örömokozás. A kereszténységben ezzel szemben a boldogság elérése már nem az ember természeti adottsága, hanem egy külső állapot, melynek jogosságát igazolni, tudományosan (elsődlegesen teológiailag) bizonyítani kell.
Foucault óva int attól, hogy a kereszténységet úgy értelmezzük, mint ami maga alá gyűri a szexualitást. (Vö. Foucault: A hatalom mikrofizikája.) Kétségtelen, hogy a pasztorális hatalom átrajzolja a szexualitás diskurzusát, de semmi esetre sem építi magába. A pasztoralitás lényege, hogy a személyes boldogság a keresztény diskurzsuban teljes egészében a szubjektumon kívülre, az örök üdvösség még nem jelenvaló valóságába helyeződik, miként erre a scientia sexualis morálja vonatkozik. Foucault számára a pasztorális hatalom a szubjektum testhatárait jelöli ki, mivel az aszkétikus szellem folyamatosan reflektál saját testiségére, amiben a potenciális kárhozat forrását látja. Ezért képes aztán a XIX. században a pasztorális hatalmat az orvosi tapasztalat és a klinikum átvenni, illetve a pszichoanalitikus diagnosztizálás, az őrület nozológikus megfogalmazása.
Foucault diskurzusanalízise számára a nyelv csupán a diskurzok egy bizonyos részét érinti, ugyanis vannak olyan diskurzusok, melyek nem nyelvi artikulációjúak. Ezért foglalkozik Foucault a pszichoanalízissel és az őrület történetével, ugyanis az ezekre vonatkozó diskurzusok preverbális eredetűek. Az őrületnek ugyanis mindig csak jelzései és nyomai vannak, mint valami organikusnak a felbomlásai, rendelkezhetnek nyelvi lenyomattal, de maguk kívül esnek a nyelviség hatáskörén. (Vö. Az anorganikus kommunikációja c. tanulmányom. A szavak és a dolgok ismeretetése.) Foucault diskurzus elméletében éppen az az eredeti, hogy nyelvi és nem-nyelvi diskurzusokat egyaránt képes kezelni.

 

Fellner Ákos,
2006. december 30.


 


[vissza a lap tetejére]